דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מקרה ראשון לעונה: שפעת עופות התגלתה בלול תרנגולי הודו בקיבוץ שלוחות

משרד החקלאות הטיל הסגר על כל הלולים בטווח של עד 10 ק"מ | הנגיף מועבר לישראל דרך עופות נודדים | בחודשים האחרונים חלה עלייה במספר הדיווחים על מקרי שפעת העופות באירופה

תרנגולי הודו (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Seth Wenig)
תרנגולי הודו (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Seth Wenig)
מאיה רונן

מקרה ראשון של שפעת עופות העונה התגלה בלול תרנגולי הודו בקיבוץ שלוחות, בעמק המעיינות. משרד החקלאות הטיל הסגר על כל הלולים בטווח של עד 10 ק"מ. המשרד עדכן בנושא את משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים וממשיך להיות עמם בקשר לטובת טיפול מקיף.

המחלה התגלתה בלהקת תרנגולי הודו בת 19 שבועות, והאבחון נעשה במהלך יום השחיטה האחרון של הלהקה במשחטה באזור. בשר העוף נעצר במשחטה ולא שווק לחנויות. המשחטה וכן כל הלולים בטווח של עד 10 ק"מ מהלול המדובר נמצאים בהסגר. מתוצאות הבדיקות עולה שהעופות נדבקו בשפעת מזן H5N1.

משרד החקלאות פועל בהתאם לנהלי העבודה הקבועים על מנת למנוע את התפשטות המחלה. השירותים הווטרינריים נמצאים בכוננות, ועובדים בשיתוף פעולה משרדי הבריאות, הגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים למימוש לקחי מגפת שפעת העופות בסתיו והחורף שעבר. שיתוף הפעולה כולל תכנון, היערכות לבדיקות ולניטור. משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים עודכנו בכל הנוגע להגברת הערנות להעברת המחלה באמצעות עופות בר.

במשרד מדגישים שאין סכנה בצריכת בשר עוף וביצים, אך יש להקפיד לרכוש ביצים אך ורק בנקודות מכירה ושיווק מסודרות. על הביצים להיות מסומנות וארוזות בקרטון או בניילון מכל צד. בנוסף, מחדדים במשרד החקלאות, שיש לצרוך ביצים ובשר עוף רק לאחר שבושלו, נאפו או טוגנו היטב.

עופות נודדים נחשבים כנשאים ומעבירים נפוצים של נגיף השפעת. בחודשים האחרונים חלה עלייה במספר הדיווחים על מקרי שפעת העופות ברחבי אירופה בעופות בר ובמשקים מסחריים. מאז תחילת עונת הנדידה מנהלים השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מעקב אחר התפרצויות נוספות וזני השפעת השונים ומתבצע ניטור של תנועתם, כמו גם של משקי עופות בארץ באופן שוטף.

נגיף שפעת עופות אלימה פוגע באופן חמור בעופות ממינים שונים. כידוע, ישראל מהווה ציר נדידה מרכזי מאירופה לאפריקה בסתיו ובכיוון ההפוך באביב. רוב העופות הנודדים חולפים מעל ישראל. חלקם עוצרים למנוחה ואכילה וחלקם נשארים למשך כל עונת החורף.

עופות בר ממדינות אירופה בהן זוהו התפרצויות שפעת צפויים לעבור בישראל בתקופה הקרובה. העופות הנודדים מהווים גורם סיכון משמעותי להפצת הנגיף בישראל. עופות בר רבים נמשכים למשקי העופות בשל זמינות המזון. במשקי עופות הדבקה בנגיף זה היא קטלנית.

משרד החקלאות קורא למגדלי ציפורי נוי, עופות חצר ולולי חופש, לוודא שהעופות מוחזקים בתוך מבנים, למנוע שוטטותם בשטח פתוח, ובכך להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר. נוסף על כך, משרד החקלאות עומד בקשר רציף עם מגדלי העופות בישראל ומנחה אותם בהתאם להתפתחויות. במשרד מדגישים שאנשיהם ערוכים לכל תרחיש ויפעלו ככל שיידרש.

הדבקות בני אדם מנגיפי השפעת שאובחנו עד היום בישראל נדירה ביותר אך במקרים הנדירים הללו התחלואה עלולה להיות קשה מאוד. כמו בשפעת הפוגעת בבני אדם, גם נגיפי שפעת העופות עוברים שינויים תכופים וקיים חשש מהופעת נגיפים בעלי כושר הדבקה מוגבר. העברת המחלה, כמו במקרי שפעת בבני אדם היא טיפתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!