דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
21 שנים לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל

21 שנה לרצח רבין / כ-15 אלף אנשים נפגשו אתמול במסגרת 'האסיפה הישראלית'

במסגרת ציון יום השנה להירצחו של יצחק רבין ז"ל, נפגשו המשתתפים, חילונים, דתיים, חרדים, ערבים ויהודים, לשיחה על סוגיות היסוד של החברה הישראלית.

אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-15 אלף מבוגרים ובני נוער השתתפו אתמול (ראשון) ב"אסיפה הישראלית" לציון יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. האסיפה התקיימה בשלושה מוקדים, תל אביב, ירושלים וחיפה. בקהל המגוון של האסיפה ניתן היה למצוא ערבים, יהודים, דתיים וחילונים צעירים ומבוגרים. במסגרת האירוע נפגשו המשתתפים במעגלי שיח בהם שוחחו סוגיות וערכי יסוד של החברה הישראלית.

את האסיפה ארגנה קואליציית "זוכרים את הרצח נאבקים על הדמוקרטיה", שהייתה אחראית על ארגון העצרות בשנים האחרונות. לדברי המארגנים, מטרת האסיפה היא להיות "מפגש דמוקרטי אזרחי רחב היקף", אשר בו "יעלו לדיון נושאים שמהווים את הבסיס לקיום היהודי-דמוקרטי המשותף שלנו בישראל."

אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)

למביטים אתמול מגג עיריית תל אביב צפוי היה מראה לא שגרתי: מאות מעגלים צבעוניים נפרשו לכל רוחבה של הכיכר, בצבעיהם השונים של מדי תנועות הנוער. מדי חאקי, חולצות כחולות, לבנות ותכלת, בני הנוער לאלפיהם הגיעו להפגש ולדבר. באחורי הכיכר נפרשו גם עשרות מעגלים למשתתפי האסיפה הבוגרים והמבוגרים.
"השאלה היא, מה צריכים להיות לעתיד הערכים המכוננים של האסיפה הישראלית, שתתכנס מעתה בכל שנה במוצאי יום הזכרון? ומה צריכים להיות הערכים המכוננים של החברה בישראל?" שאל מדריך באחת הקבוצות.

במהלך האירוע התחלקו מעגלי השיח לקבוצות קטנות שהיו צריכות להסכים על ערך משותף אותו הם כולם חולקים. לאחר מכן חזרו הקבוצות למעגל הרחב בניסיון להכריע במשותף, ובהסכמה. בכל מעגל נרשם פרוטוקול, ובו – לא רק ההחלטות הסופיות, אלא גם המחלוקות והדילמות. כך לדוגמה, סיפר אחד ממדריכי השולחנות ל"דבר ראשון", ניצתו דיונים בסוגיות כמו ההגדרה של המושג ציונות, האם המושג "ואהבת לרעך כמוך" תקף לכל מפגש, ואיך ניתן להפוך את החברה הישראלית למקום שבו יכולים לחיות ציבורים שונים ביחד.

מדריכה נוספת סיפרה לדבר ראשון כי, "היה מורגש שאנשים מעוניינים להיפגש עם אנשים ששונים מהם, כאילו זה משהו שחסר להם כדי להרחיב את התפיסה שלהם את המציאות".

המשתתפים מתארים כי המפגש היה רחוק מלהיות חף ממתחים. כך תיאר אחד המדריכים כיצד בדרך חזרה הביתה סיפרה חניכה מבני עקיבא לחברים על שיחה אחת קשה, שבה הרגישה מותקפת, לעומת שיחות אחרות שבהן הרגישה סוף סוף שהיא באה לידי ביטוי. היא הדריכה מעגל שיח יחד עם חברה מהצופים. בקבוצות אצלה נבחרו הערכים שוויון וסובלנות. בקבוצה שלה היו גם שלושה נערים ערבים, חניכי הנוער העובד והלומד מאחד הכפרים בצפון. למרות פערי השפה והתרבות, היה חשוב להם להבהיר כבר מההתחלה מה הערך שלדעתם חשוב לכונן עליו את האסיפה הישראלית – ערך השלום.

אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)
אסיפה ישראלית (צילום: דבר ראשון)

את האספה הישראלית הראשונה חתם טקס קצר, אליו שלח נשיא המדינה ראובן ריבלין נאום קצר, בו התייחס לתקופה שלאחר הרצח ואמר כי "אלה שחוו את תקופת הפירוד בעם, השנאה על גבול מלחמת אחים נושאים על גבם מטלה חשובה ביותר. תפקידם לחזק בחברה כולה ובייחוד בקרב הדור הצעיר את המשותף, את ערכי הדמוקרטיה כערכים שראוי להילחם עליהם. צירוף של קהלים גדולים כמה שיותר לשיח הזה הוא הכרחי."

בטקס נשאה דברים גם דליה רבין, בתו של יצחק רבין העומדת היום בראש מרכז רבין. "אין טוב מהכנס הזה בלציין את חזונו של יצחק רבין" אמרה דליה רבין, "21 שנים מהרצח. כולנו זוכרים ונושאים בכאב את זכרו של הלילה ההוא, ומסתכלים קדימה בתקווה לעתיד טוב יותר, סובלני יותר, אוהב יותר, פתוח יותר במדינה שלנו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!