דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך: בתי הספר נדרשים לכבד את השם ולשון הפניה של תלמידים טרנסג'נדרים

השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד פרסם חוזר מקיף בנושא הטיפול בתלמידים ומשפחות להטב"יות | ההנחיות לצוותים החינוכיים כוללות גם כיבוד הזהות המגדרית של הורי התלמידים, הנחיית הצוותים להיכרות עם זהויות להט"ביות שונות, ותגובה מהירה להערות פוגעניות מצד תלמידים אחרים

תלמידי תיכון (צילום ארכיון: פלאש90)
תלמידי תיכון (צילום ארכיון: פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך פרסם היום (שלישי) מסמך הנחיות על אופני ההתמודדות עם תלמידים ומשפחות להטב"יות. ההנחיות מיועדות לצוותים החינוכיים של בתי הספר. ההנחיות נוגעות בין היתר לתלמידים הנמשכים לבני מינם, לתלמידים שאינם מגדרים את עצמם לפי מינם הביולוגי ולתלמידים ממשפחות להט"ביות.

במסמך שנכתב על ידי שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) נדרש מבתי הספר נדרשים לכבד את שם ולשון הפניה שהתלמידים והתלמידות הטרנסג'נדרים בוחרים לעצמם. יחד עם זאת, נכתב כי לתלמידים מתחת לגיל 15 נדרש אישור הורים על מנת לשנות את שם התלמיד ברשומות בית הספר.

סוגיות נוספות עמן מתמודדים תלמידים ותלמידות טרנסג'נדריות קשורות להפרדה המגדרית הקיימת בבתי הספר: שיעורי חינוך גופני, לינה משותפת בפעילויות חוץ בית ספריות, פעילות חינוכית וגישה לשירותים. זאת בשל החלוקה המגדרית שמקשה על התלמידים והתלמידות שאינם מגדירים את עצמם במגדר ששויכו לו בלידתם.

לפי החוזר, פתרון סוגיות אלו יכלול "דיאלוג עם התלמיד או התלמידה וקבוצת השווים, שיתוף וגיוס הורי התלמיד עצמו והורי שאר התלמידים, עירוב אנשי מקצוע כמו יועצת בית הספר, פסיכולוג בית הספר ומדריכי שפ"י ובחינת אפשרות ביצוע הפתרונות המוצעים".

כותבי המסמך מציינים כי בני ובנות נוער טרנסג'נדרים נמצאים בסיכון אובדני גבוה פי שניים עד שלושה מבני ובנות נוער מהאוכלוסייה הכללית. 30%-50% אחוז מהם מדווחים על התנהגויות אובדניות, שיעור הגבוהה פי שלושה מהאוכלוסיה הכללית.

בתי הספר נדרשים לכבד את זהותם המגדרית של בני משפחה להט"בים

עקרון שמירה על לשון הפנייה נשמר גם בקשר עם משפחות גאות, ומשפחות עם הורות משותפת. עקרונות נוספים הקשורים לקשר בין בית ספר למשפחות אלו הוא תגובה מהירה להערות של תלמידים אחרים לילדיהם של הורים אלו, שמירת פרטיותם של התלמידים לגבי משפחתם, איתור הצרכים של המשפחה ע" יועצת בית הספר, וקיום שיח חינוכי מתמשך על סוגי משפחות שונות עם התלמידים.

אופני פעולה נוספים המובאים ככלי עזר לבתי הספר להתמודדות עם תלמידים ותלמידות להטבי"ם הם הכשרת הצוות החינוכי במישור המושגי, ומתן כלים חינוכיים ע" יועצות בית הספר, יצירת קשר רציף עם גורמים בקהילה היכולים לסייע בחיזוק החוסן של תלמידים להטב"ים, וקשר רציף עם ההורים של התלמידים הלהטבי"ם במידת האפשר.

במסמך מצוינים החוקים המתווים את המדיניות הנדרשת מבתי הספר כלפי התלמידים הלהט"בים. אחד החוקים הוא חוק ההגנה על פרטיות, המציין כי אסור להעביר את פרטיו האישיים של תלמיד או תלמידה כולל זהותו המינית ומגדרית לגורם שלישי ללא הסכמת התלמידה. גורם שלישי כולל בתוכו את הורי התלמיד.ה, הורים אחרים וצוות חינוכי בבית הספר.

חוקים נוספים היו חוק זכויות התלמיד, האוסר על אפליה על רקע מגדרי ונטייה מינית, החוק למניעת הטרדה מינית, וחוק חובת הדיווח, המורה על אנשי הצוות החינוכי לדווח לרווחה במקרה של פגיעה של תלמידים ותלמידות בביתם. מלבד חוקים אלו, המסמך מאזכר את חוזרי המנכ"ל העוסקים באקלים בית הספר ובתגובות לאלימות.

החוזר פורסם ערב הקמת ממשלה עם מפלגות חרדיות ודתיות

פרסומו של מסמך זה מגיע לאחר עיסוק ציבורי בעקבות הפגנות של הורים מבית ספר יסודי ממלכתי-דתי בגבעת שמואל נגד המשך הלימודים של תלמיד טרנסג'נדר בבית הספר. התלמיד נולד כבת אך אימץ זהות גברית, ובתמיכת הוריו והצוות החינוכי למד בבית הספר כשהיחס אליו היה כבן לכל דבר, בלי שחבריו לכיתה והוריהם ידעו על כך. ההורים המוחים טענו שהיחס של צוות בית הספר וגורמי המקצוע למקרה אינו הולם את החינוך הממלכתי דתי, וכן על כך שבית הספר לא יידע אותם על המקרה.

החוזר מתפרסם בשלהי כהונת הממשלה הנוכחית, ולקראת הקמת ממשלה שתתבסס על קואליציה עם מפלגות דתיות וחרדיות שמתנגדות לזכויות להט"ב. מצב זה מעלה חשש שמפלגות אלו ידרשו לשנות את הנהלים, על אף שאלו גובשו על ידי גורמי המקצוע במשרד.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון אמרה עם פרסום החוזר: ״מערכת החינוך חייבת לתת מענה שוויוני, ראוי ומכיל לכלל התלמידים הנמצאים בה. ההנחיות שגיבשנו עם הגורמים המקצועיים מבטאים את הניסיון הנרכש במשך שנים, ומעניקות לכל מוסד חינוכי וצוותי ההוראה שבו כלים ליצירת מרחב בטוח ותחושת מוגנות ושייכות לתלמידות ולתלמידים הלהט״בים, למשפחותיהם, ולכלל השותפים בקהילת בית הספר".

ראש הממשלה יאיר לפיד בירך על פרסום המסמך: "מהלך יוצא דופן וחשוב מאין כמותו. כל ילד וילדה ראויים להרגיש בטוחים בבית הספר. כל מערכת חינוך שמכבדת את עצמה צריכה להיות ערוכה ברמה המקצועית והרגשית לקבל כל ילד וילדה, וללוות אותם בדרכם המיוחדת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!