דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דו״ח ה-OECD: גביית המס מחברות צנחה, ישראל קצת מתחת לממוצע

שיעור מס החברות בקרב המדינות המפותחות צנח במהלך שני העשורים האחרונים מ-32.3% בשנת 2000, ל-23.1% כיום | בעקבות הממצאים, קוראים בארגון להחיל את המתווה למניעת העברת רווחים לצורכי מס

עובדי אנגאז, המפעל האירופי הגדול ביותר לייצור גז טבעי נוזלי בברצלונה, ספרד (צילום ארכיון: AP Photo/Emilio Morenatti, File)
עובדי אנגאז, המפעל האירופי הגדול ביותר לייצור גז טבעי נוזלי בברצלונה, ספרד (צילום ארכיון: AP Photo/Emilio Morenatti, File)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

שיעור הגבייה בפועל של מס החברות צנח במהלך שני העשורים האחרונים, כך לפי דו"ח חדש של ארגון ה-OECD. לצד ירידת שיעור המס הסטטוטורי, הסיבה לירידה היא השימוש של תאגידים במקלטי מס, על מנת להתחמק מתשלום.  

שיעור מס החברות הסטטוטורי הממוצע מתייחס למס החברות הכללי שאינו כולל, לדוגמא, הטבות לתעשיות מסוימות או פעילויות מסוימות. בקרב 117 המדינות המתועדות, השיעור ירד מ-28.1% בשנת 2000, ל-20% כיום. במדינות ה-OECD, הירידה בשיעור המס חדה יותר, מ-32.3% בשנת 2000, ל-23.1% כיום. 

שיעור המס האפקטיבי, הכולל הטבות והחזרי מס, ירד אף הוא במדינות ה-OECD. בחמש השנים האחרונות, המס האפקטיבי הממוצע ירד מ-23.7% ל-21.9%. בישראל מס החברות האפקטיבי עומד על 21.6%. 

מס חברות אפקטיבי במבחר מדינות OECD (גרפיקה: דבר)
מס חברות אפקטיבי במבחר מדינות OECD (גרפיקה: דבר)

בעקבות הממצאים, ה-OECD קורא להחלת המתווה שלו למניעת העברת רווחים לצורכי מס. מטרת המתווה היא למצות את גביית המס מתאגידים בינלאומיים, ולוודא שהמדינות בהן הפעילות הכלכלית, ייצור וצריכה, מתקיימת זוכות להכנסת המס. 

הרווחים גדלו על חשבון השכר

חרף הירידה בשיעור מס החברות, חלקן של מסי חברות מסך ההכנסות ממסים עלה, מ-12.6% ב-2000, ל-15% ב-2019. גם יחס הכנסות המס לתוצר עלה, מ-2.6% ב-2000, ל-3.1% 

עליית חלקו של מס החברות על אף הירידה בשיעורו מצביעה על גדילה אפשרית של חלק הרווחים בהכנסה הלאומית על חשבון חלק השכר. ישנה התאמה חזקה בין אי-שוויון בהכנסות לגדילה בחלק הרווחים. 

ממסקנות הדו"ח עולה חוסר התאמה בין מיקום המס של תאגידים בינלאומיים למיקום הפעילות הכלכלית שלהם בפועל. דבר זה נעשה על מנת להימנע משיעור המס הנהוג במרכז הפעילות הכלכלית לטובת שיעור מס נמוך במקלט מס. 

דוגמא בולטת מגיעה מאירלנד, מקלט מס נודע לשמצה. כמעט 90% מהכנסות מס החברות של אירלנד מגיעות מתאגידים בינלאומיים, רובם המוחלט אינם איריים. 

חוקרי ה-OECD ניתחו את הקשר בין כמות ההכנסה לעובד במיקום מסוים, לשיעור מס החברות. הם מצאו שבמדינות בהן שיעור המס הוא 0%, ההכנסה לעובד גבוהה משמעותית. ממצא זה מצביע על חוסר התאמה בין דיווח המס למיקום הפעילות הכלכלית בפועל. 

כאמור, בעקבות הממצאים, ה-OECD קורא להחלה מהירה ככל הניתן של מתווה בינלאומי בהנהגתו, המסדיר את הגדרת התאגידים הבינלאומיים, הגדרת מיקום הפעילות הכלכלית שלהם והשלכות המס הנגזרות מכך. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!