דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
21.7°תל אביב
  • 18.4°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 19.1°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין לעובדי המדינה קבע שיו"ר ארגון הכבאים יישאר בתפקידו: "מעשיו נבעו מדאגה לרווחת העובדים"

הדיינים גזרו על אנקורי נזיפה חמורה והורדה בשכר עקב מספר התפרצויות לדברי נציב הכבאות הקודם דדי שמחי, ועבירות של אי החתמת כרטיס נוכחות | בדעת הרוב התייחסו נציגי העובדים והמעסיקים ליחסי העבודה העכורים ברשות הכבאות: "נראה כי המחלוקות הפכו לאישיות כנגד הנאשם"

יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי בהפגנת הכבאים מול קריית הממשלה בירושלים. (צילום: קובי וולף)
יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי בהפגנת הכבאים מול קריית הממשלה בירושלים. (צילום: קובי וולף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ארגון עובדי הכבאות אבי אנקורי יישאר בתפקידו, ולא יפוטר, כך החליט בית הדין המשמעתי לעובדי שירות המדינה. בית הדין קבע שאנקורי יינזף בנזיפה חמורה ובהפחתת שכר, עקב התפרצותו לדברי נציב הכבאות היוצא דדי שימחי במספר הזדמנויות, וכן על עבירות של אי החתמת כרטיס נוכחות. בשיקולים לעונש הבהירה דעת הרוב בגזר הדין כי ניתן משקל לעובדה שהעברות בהן הורשע נעשו במסגרת עבודתו כנציג עובדים וכחלק מהסכסוך הממושך ששרר בכבאות בתקופת הנציב שמחי.

אנקורי הורשע על ידי בית הדין למשמעת עקב מספר התפרצויות לדברי נציב הכבאות שימחי באירועים בהם נאם מול עובדי המערך בתקופת סכסוכי העבודה שהתקיימו בכבאות. בהתפרצויות אלו, טען אנקורי כי הנציב משקר ומציג נתונים שאינם נכונים בפני העובדים ואף ביקש להציג נתונים אחרים. נוסף על כך הוא הורשע בכך שבמהלך השנים 2018-2019 לא החתים כרטיס נוכחות במשך תקופות מסיימות, ומספר פעמים החתים כרטיס נוכחות בתחנת טבעון הסמוכה למקום מגוריו, ולא בתחנת חיפה בה הוא עובד. לטענת אנקורי הוא עשה זאת כחלק מביצוע עבודתו כיו"ר ארגון העובדים והמחויבויות הנובעות מכך. בהליך המשמעתי יוצג אנקורי על ידי עו"ד אילה הוניגמן.בדעת הרוב שכתבו נציגי הציבור (עובדים ומעסיקים) בבית הדין למשמעת,  סלבה ורטקין ועו"ד אלון סבן, הבהירו כי תפקידו של אנקורי כיו"ר ארגון העובדים אינה מקנה לו פטור מקיום הוראות הממונים עליו, ואף הגדירו את התנהלותו כ'שערורייתית'. עם זאת, ציינו כי בבואם לגזור את דינו החליטו כי יש לתת גם משקל ליחסי העבודה העכורים ששררו בנציבות בתקופת כהונתו של הנציב היוצא שימחי.לדברי דייני הרוב, "דעתנו היא כי בהחלטה על גזר דינו של הנאשם יש לתת את הדעה על תפקידו של הנאשם כיו"ר ארגון עובדים אותו הוא מייצג ואת עשייתו למען ציבור העובדים, הכולל בתוכו נחישות ותעוזה בבואו לייצגם מול הנהלה קשוחה וכוחנית, ונראה כי המחלוקות הפכו לאישיות כנגד הנאשם. קיבלנו גם את דברי ההגנה כי מעשיו אלו ככל שיהיו לא תקינים, נבעו מדאגה לרווחתם של העובדים הרבים אותם הוא מייצג נאמנה כיו"ר הארגון ולא נבעו מעשייה לביתו".

עוד ציינו כי בקביעת גזר הדין לקחו בחשבון את טובת העובדים, והגיעו למסקנו כי פיטוריו של אנקורי יפגעו קשות בעובדי מערך כיבוי האש אותם אנקורי מייצג. "לקחנו בחשבון את עמידתם האיתנה של הסתדרות העובדים לצדו של הנאשם ולתמיכתם בו, ולכן בקביעת העונש לקחנו בשיקול הדעת שהעונש יהיה מידתי ומאוזן, כך שלא יפגע בזכות העובדים להתארגנות".

לצד הנזיפה, נקבע גם כי אנקורי יורד בשתי דרגות שכר למשך שלוש שנים, וכן כי תופקע ממנו משכורת אחת, שתיפרע בעשרה תשלומים חודשיים שווים ורצופים.דעת המיעוט, שנכתבה על ידי יו"ר ההרכב, אב בית הדין עו"ד אורי כהן, ביקשה לקבוע כי יש גם לפטר את אנקורי ואף לפסול אותו לעבודה בשירות המדינה לרבות שירות בכבאות. אך כאמור, עמדה זו לא התקבלה על ידי רוב חברי ההרכב.אבי אנקורי אמר עם ההחלטה על גזר הדין: "גדלתי בבית עם ערכים של עזרה לזולת ודאגה לאנשים. כך פעלתי וכך אמשיך לפעול. להיות יו"ר ארגון עובדים זאת שליחות והמשימה שלי היא להביא הסכם טוב לעובדים. עברתי תקופה לא קלה, אני ומשפחתי, ואנחנו עדיין עוברים. אני שמח שדעת הרוב בגזר הדין ראתה זאת אף היא. עם זאת, מבחינתי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. דבר אחד ברור מבחינתי ומתחדד גם כעת, והוא שהכל בידי בורא עולם".עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף אליה משתייך ארגון הכבאים, שיבח את נציגי העובדים והמעסיקים בהרכב שהתייחסו לחשיבות ההגנה על התארגנות העובדים: "לדעתי הכרעת הדין טעונה ערעור. יחד עם זאת, מקריאת גזר הדין עולה חשיבות של נציגי המעסיק והעובדים המשמשים כחברי מותב, אשר נתנו משקל ראוי ואיזון בבואם לקבוע את העונש לאחר הכרעת הדין, וציינו במפורש כי לקחו בחשבון 'את עמידתם האיתנה של הסתדרות העובדים לצדו של הנאשם ולתמיכתם בו ולכן בקביעת העונש לקחנו בשיקול הדעת שהעונש יהיה מידתי ומאוזן כך שלא יפגע בזכות העובדים להתארגנות'. אני שבע רצון מעמדת חברי המותב בדעת הרוב והאיזון שעולה ממנה לנוכח הכרעת הדין".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!