דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"השוואת תקציב למוסדות החינוך החרדיים היא פגיעה אנושה בכלל החינוך הציבורי"

מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח, מזהיר שדרישת המפלגות החרדיות ונועם לתקצוב מלא של מוסדות חינוך 'מוכר שאינו רשמי' תגדיל את הפערים החברתיים-כלכליים | לדבריו, תקצוב כזה ייתן לגיטימציה לאפליה במוסדות אלו: "זה תקצוב של עוול על ידי המדינה"

מורה ותלמידים בבית ספר חרדי בשכונת נווה יעקב בירושלים, ביום הראשון ללימודים במוסדות החינוך החרדי לבנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מורה ותלמידים בבית ספר חרדי בשכונת נווה יעקב בירושלים, ביום הראשון ללימודים במוסדות החינוך החרדי לבנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"השוואת התקצוב למוסדות חינוך חרדיים ודתיים פרטיים זו למעשה הכשרה של בתי ספר פרטיים, ופגיעה אנושה במערכת החינוך הציבורית", כך אומר ל'דבר' שמואל שטח, מנכ"ל תנועה ועבודה, על דרישת המפלגות החרדיות ונועם דורשת להגדיל את תקציביהם של מוסדות החינוך הפטור והמוכש"ר (מוכר שאינו רשמי) לתקציבים של רשתות החינוך החרדיות. 

מרבית מוסדות החינוך בישראל הם ממלכתיים, מתוקצבים באופן מלא ע"י המדינה ומחוייבים ללמד לפי תוכנית הלימודים והנהלים של משרד החינוך. מלבד המוסדות הממלכתיים פועלים מוסדות נוספים בבעלות פרטית שנקראים 'מוכר שאינו רשמי' ובשמם המקוצר, מוכש"ר.

מוסדות אלו מנוהלים באמצעות עמותות המוכרות ע"י המדינה, אך אינם מחויבים בנהלים של משרד החינוך ונפוצים בעיקר בחברה החרדית. ב-2013 הוחלט כי רשתות החינוך של ש"ס, 'מעיין החינוך התורני', ורשת החינוך של אגודת ישראל, 'רשת החינוך העצמאי' יתוקצבו במלואן, לעומת שאר מוסדות החינוך המוכש"רים ש-75% מתקציבם מגיע מהמדינה. הדרישה של מפלגת נועם היא השוואת התקציב בין מוסדות החינוך המוכש"ר. הסיבה היא תשלומי ההורים למוסדות אלו שעומדים על כ-800-500 ש״ח בשנה. 

"ההשפעה ההרסנית ביותר לפי שטח היא העמקת הפערים הכלכליים והחברתיים, אומר שטח, "מוסדות החינוך המוכשר"ים אינם מחויבים לקבל את כלל התלמידים בניגוד למוסדות חינוך ממלכתיים ואכן התלמידים הלומדים במוסדות חינוך אלו לעיתים יהיו משכבות חזקות ומבוססות. משמעותו של תקצוב מלא של משרד החינוך היא תקצוב של עוול ע"י המדינה". 

שטח מדגים את המציאות הקיימת דרך שני בתי ספר דתיים במצפה רמון, על בסיס מדד הטיפוח (מדד סוציו אקונומי של משרד החינוך) שככל שבית הספר ממוקם גבוה כך מעמדו הסוציו אקומי נמוך. "בשנת הלימודים תשפ"א ממ"ד הראל, בית הספר השייך לזרם הדתי ממלכתי ממוקם במדד טיפוח 9, עם 10.55 תלמידים מהחינוך המיוחד, לעומת בית ספר יסודי תורני סביבתי השייך לעמותה, שהוא 5 במדד הטיפוח, עם 1.7% תלמידים מהחינוך המיוחד״.

נוסף להעמקת הפערים החברתיים מתריע שטח מביסוס הקיצוניות וצמצום הממלכתיות. "מפלגת נועם מעוניינת בהשוואה התקציבית כדי לתקצב את ישיבת הר מור, המקדמת את רעיונותיה החשוכים של המפלגה, ומהצד השני בתי הספר המוכש"רים בחברה הערבית מקדמים תפיסות איסלמיסטיות קיצוניות. כיוון שבתי ספר אלו נחשבים טובים, תקצובם המלא יפגע בבתי הספר הממלכתיים״.

לדברי שטח, הגדלת התקצוב לבתי הספר המוכש"רים לא ישפר את החינוך בתוך המוסדות. "שימשתי לאורך השנים אחראי טיולים בבתי ספר ממלכתיים, ואני ראיתי בתי ספר חרדיים מבני ברק משתמשים בחברות טיולים זולות, שאינן עומדות כמובן בנהלים. הסיבה שבתי הספר בחרו בחברות אלו היא שאין עליהן פיקוח. תקציב נוסף לא ישנה זאת״.

מטרת תנועת 'תורה ועבודה' היא חיזוק ערכי תורה והעבודה אל מול מגמות ההתחרדות בחברה הדתית. אופני הפעולה הן בהנחיית קבוצות הורים ומחנכים, פרסום ניירות עמדה כתבי עת כנסים ופעילות חברתית. 

"המגמות הללו הן לכל מערכת החינוך, ולצערי הציבור תופס את הסוגיה כסוגיה פנים חרדית שאינה נוגעת לו, וזה חבל ומסוכן מאוד", מסכם שטח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!