דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מבקר המדינה: הבנקים הרוויחו בגדול מהמעבר לשירות דיגיטלי, ללקוחות זה לא הגיע

לפי דו"ח המבקר, הבנקים הכפילו את רווחיהם מאז 2014, והם גדלים בשיעור ממוצע של 11.4% בשנה | במקביל, הדיגיטציה בשירותי הבנקאות לא גרמה לגדילה משמעותית בניוד בין הבנקים או בתחרות

בנק דיסקונט (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)
בנק דיסקונט. השימוש באינטרנט גבוה יותר בקרב צעירים וגברים (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

רווחי הבנקים הוכפלו מאז 2014, והמעבר לשירותי בנקאות דיגיטליים לא השפיעה על הצרכנים, לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי). מהדו"ח עולה שהרווחים תפחו בשיעור ממוצע של 11.4% בשנה, בעוד הלקוחות לא התניידו יותר או נהנו מתחרות בשוק.

המבקר מצא שרמת האוריינות הפיננסית בישראל נמוכה, כך שעבור ישראלים רבים השירותים הדיגיטליים לא נגישים. במקביל, הבנקים המסחריים סוגרים סניפים, שאמורים לתת מענה לבעיה זו, אף שמספר הסניפים ביחס לאוכלוסייה בישראל נמוך בהשוואה לממוצע ב-OECD.

הרווח השנתי של חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות זינק מ-10.4 מיליארד שקלים ב-2014, ל-22.1 מיליארד שקלים ב-2021. הגורם המשמעותי ביותר לגידול ברווחים, בפער משמעותי, הוא העלייה הדרמטית בהכנסות מתשלומי ריבית.

אחת הסיבות לכך היא העלייה במחירי הדיור, ועמם המשכנתאות. עם העלאות הריבית מהשנה האחרונה, העלייה בהכנסות מריבית רק הואצה.

גורם נוסף הוא הירידה במשכורות והוצאות נלוות, שהמבקר מייחס בין השאר לתהליך הדיגיטציה.

עם התרחבות השירותים הדיגיטליים באינטרנט בעשור האחרון, עלה השימוש בהם מ-21% ב-2010 ל-65% ב-2020. לפי הנתונים שמוצגים בדו"ח, השימוש באינטרנט גבוה יותר בקרב צעירים וגברים.

רק 39% מבני 65 ומעלה השתמשו בשירותים באינטרנט ב-2020, לעומת 75% בקרב בני 20 עד 44. באותה שנה, 69% מהגברים השתמשו לעומת 61% מהנשים.

בחלוקה לקבוצות אוכלוסייה, בולטת האוכלוסייה החרדית בהיקף השימוש הנמוך. ב-2020 רק 41% מהחרדים השתמשו בשירותים באינטרנט, בעוד השימוש בשאר קבוצות האוכלוסייה, ערבים, חילונים, מסורתיים ודתיים, נע בין 66% (מסורתיים) ל-78% (חילונים).

אחת מהמלצות הדו"ח היא לשפר את ההשכלה הפיננסית, שכן היעדרה מונע תחרות אפקטיבית בין הבנקים. לפי הדו"ח, זו אחת הסיבות שרפורמת 'מעבר בקליק' נכשלה, אף שגם לפני החלת הרפורמה, שיעור ניוד החשבונות בישראל עמד על שיעור דומה למדינות אחרות.

ככלל, המבקר קושר בדו"ח בין העלייה הדרמטית ברווחים להיעדר התחרותיות. לדבריו, התגבשותם של  חמישה תאגידים בנקאים מובילים והיעדרם של שחקנים חדשים יוצרים מצב בעייתי.

אולם הקשר בין עליית הרווחים לריכוזיות לא חד משמעי, שכן העלייה בהכנסות הריבית היא הגורם הבלעדי כמעט לעלייה המאסיבית ברווחים. למרות הריכוזיות, סביבת הריבית בתקופה הנבחנת הייתה נמוכה, והעלייה הגדולה קשורה בעיקר במחירי הנדל"ן וההיקף העצום של המשכנתאות, שסיפק לבנקים רווחים נאים במיוחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!