דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הוועדה האירופית פרסמה מנגנון להגבלת מחירי הגז, רוב המדינות מאוכזבות

הגבלת המחיר תעמוד על 275 אירו למגה-וואט בלבד, ותיכנס לתוקף רק במקרה של חריגה במשך שבועיים רצופים | גרמניה שהובילה את המנגנון, פתחה במקביל במהלך עצמאי לסבסוד מחיר הגז במדינתה בשווי 54 מיליארד, צעד שמכעיס את שאר המדינות

תחנת כח מגז בגרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn, File)
תחנת כח מגז בגרמניה (צילום: AP Photo/Michael Sohn, File)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה האירופית פרסמה אמש (רביעי) הצעה למנגנון הגבלת מחירי הגז ליצרני החשמל. המתווה אכזב את מי שציפה להתערבות משמעותית של האיחוד בקביעת מחיר הגז: המחיר המוגבל גבוה, ומנגנון תיקון המחיר ייכנס לפעולה רק אם הוא ייפרץ במשך שבועיים רצופים.

בעת ההכרזה הראשונית על הגבלת המחיר האירופית נראה היה שרוב חברות האיחוד הצליחו לכופף את המיעוט החזק שבראשו עומדת גרמניה הדומיננטית. אולם לאחר פרסום המתווה המוחלש, התברר שידה שגרמניה נותרה על העליונה.

ההגבלה מתייחסת לנגזרות חודש קדימה במחיר הגז ב-TTF ההולנדי, הבנצ'מרק האירופי למחיר הגז. הגבלת המחיר עומדת על 275 אירו למגה-וואט, מחיר גבוה כשלעצמו, ותיכנס לתוקף רק במקרה של חריגה במשך שבועיים רצופים. לצורך השוואה, בשלישי עמד המחיר על כ-125 אירו למגה וואט. גם כאשר המחיר הגיע לשיא היסטורי של 349.9 באוגוסט, הוא לא חצה את רף 275 האירו במשך שבועיים ברצף.

שרי האנרגיה של האיחוד ידונו בהצעה היום, והאווירה צפויה להיות מתוחה. ככל הנראה, המדינות שדחפו להגבלת המחיר יערערו על המחיר הגבוה והתנאים הקשים להפעלת מנגנון התיקון. בכיר באיחוד האירופי אמר ל-CNBC ש"זאת תהיה פגישה עם אנשים כועסים".

הטענה בעד הגבלת מחיר כלל אירופית אומרת שגודלו העצום של שוק האנרגיה באירופה יקנה לאיחוד עמדה חזקה אל מול חברת האנרגיה, שלא יוכלו לוותר בקלות על שוק בהיקף כזה. ממול, טוענים הגרמנים שהגבלת המחיר עלולה לדחוף את חברות האנרגיה לשווקים אחרים.

במקביל, ממשלת גרמניה פתחה בתוכנית הגבלה מחיר בשוק המקומי בשווי 54 מיליארד אירו, שתתבצע ע"י סבסוד המחיר, מתקציב המדינה, מבלי לפגוע ברווחי חברות האנרגיה. גרמניה סופגת ביקורת חריפה באיחוד עקב העדפתה של פעולה נפרדת על פני פעולה מאוחדת.

אין ספק שהעמדה הגרמנית מיטיבה עם חברות האנרגיה. במקום להגביל את מחירי האנרגיה דרך מיתון שולי הרווח החריגים של חברות האנרגיה, התכנית הגרמנית מגבילה את מחיר ע"י סבסוד המחירים שהוא למעשה פיצוי חברות האנרגיה.

עושרה של גרמניה מאפשר לה לנקוט בפעולה זו, על אף שהדומיננטיות של התעשייה שלה נשחקת בשנים האחרונות. הפעילות העסקית בגרמניה נמצאת אף היא בירידה, ואנליסטים רבים צופיים שהמשק הגרמני ייכנס למיתון במהלך 2023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!