דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל קטאר 2022

המונדיאל בקטאר הבטיח שלל פיתוחים טכנולוגיים חדשניים, המציאות מאכזבת

מערכת המיזוג לאצטדיונים לא ממש ירוקה, והופעלה רק פעמיים | שאר ה"חידושים" הטכנולוגיים כבר קיימים ברוב העולם המערבי | מדרכה שההליכה עליה מייצרת חשמל היא החידוש היחיד, אבל גם הוא בגדר ניסיון

אצטדיון לוסייל בקטאר (צילום: Julian Finney/Getty Images)
אצטדיון לוסייל בקטאר (צילום: Julian Finney/Getty Images)
ריקרדו סטיון
ריקרדו סטיון
עיתונאי ספורט, מסקר ב'דבר' את משחקי גביע העולם בכדורגל
צרו קשר עם המערכת:

הגביע העולמי ב-2022 התחיל עם ציפיות גבוהות מכל הבחינות. מדינת המפרץ העשירה זכתה באירוח הטורניר לפני 12 שנה והבטיחה שלל חידושים טכנולוגיים. ההבטחה הגדולה למדינה ממוזגת הצטמצמה לאצטדיונים ממוזגים, וגם הם מוזגו פעמיים בלבד מתחילת הטורניר, בחום ממוצע של 31 מעלות במהלך היום.

במדינה כל כך חמה, משבר האקלים מורגש במלוא עוצמתו והפתרונות זוללי החשמל היו יכולים להיות מנחמים עבור קהל כל כך גדול, אם הם רק היו ירוקים, חדשניים או מועילים. המציאות דלה הרבה יותר מהמצופה.

חידושים לא חדשים, שבעיקר מבזבזים אנרגיה

המחזור הראשון כבר הסתיים, אנחנו מכירים את התלבושות, את השחקנים ואת האצטדיונים. עכשיו מה שאנחנו רואים זו בעצם מציאות אחרת: מעבר לכמה אוטובוסים חשמליים ותחנות אוטובוס עם מיזוג אוויר שהדלתות נפתחות רק שמעבירים את היד מול חיישן, פיתוחים חדשניים אין.

בכל מרכז עיתונות, ‏יש תחנה ששם מעבירים את האקרדיטציה עם צ׳יפ אלקטרוני. כל עיתונאי רשאי להוציא בתוך התחנה הדפסה של כל הכרטיסים למשחקים שהוקצו לו, אבל רק אם זה 24 שעות קודם, ולא שעתיים לפני ‏המשחק כמו ברוב האצטדיונים באירופה. ‏מודרני? לא כל כך: היה משהו דומה כבר ב-94'.

הרכבת התחתית החדשה היא אוטונומית. זה חדש, אבל זה קיים בכמה וכמה בירות אירופה כבר לא מעט שנים, ובמיוחד בשדות התעופה ‏בעולם, ברכבת שמחברות בין הטרמינלים. אז גם פה אין פה משהו באמת מדהים.

‏אפילו האינטרנט פה, ממש לא חזק ונקטע כל הזמן. יש בתחנות הרכבת התחתית, וגם באוטובוסים, אבל עד שאתה מצליח לקשר את הפלאפון שלך לרשת, אתה צריך לתת שם שם משפחה, כתובת אימייל, טלפון מקומי, ואז לקבל דרך אותו פלאפון מסרון. ‏אחרי כל זה, אתה מנסה להתחבר, ולפעמים זה עובד, לפעמים לא.

הבטחה לקירור האצטדיונים עם מערכות מיזוג אוויר המונעות באמצעות אנרגיה סולרית, מתבררת כלא יעילה וככל הנראה גם לא ירוקה כלל. פרופ' שלי מילר, מומחית לקיימות מאוניברסיטת מישיגן, אמרה למגזין "סיינטיפיק אמריקן", כי הרבה מהאוויר הקר בורח לסביבה הפתוחה "מנקודת מבט אנרגטית, זה רעיון די גרוע", הסבירה "יש סיבה שאנחנו סוגרים את החלונות שלנו כשאנחנו מפעילים את המזגנים שלנו."

למרות שהמהנדסים בקטאר ניסו לייצר שיטה יעילה לקירור האצטדיונים באמצעות ניתוב האוויר למקומות הרלוונטיים, ייעול הניתוב של האוויר עדיין לא מבטל את העומס העצום של החשמל על האצטדיונים, מה שהוביל להשבתת מיזוג האוויר באצטדיון אל ביית, לקול תלונותיהם של שחקני אנגליה וארצות הברית.

החידוש האמיתי היחיד: אנרגיה ירוקה

דווקא החידוש היחיד שמצאתי והוא באמת מיוחד, היה בתחום האנרגיה הירוקה. באחד המקומות הפופולאריים בעיר, ממש בפינה קרובה ל"סוק וואקיף", ‏היה שם שלט מואר עם מספר ארוך. אז התקרבתי וגיליתי משטח שתופס חצי מהמדרכה.

מי שרוצה, יוכל לעשות 12 צעדים על המשטח. התחושה היא כאילו הרגל נכנסת פנימה לתוך האדמה, בערך חמש סנטימטר, וכאן כל היופי: כל צעד, של כל בן אדם, 24 שעות שנערך על המשטח הזה, מייצר חשמל! אז הנה בכל זאת דבר חדש, מודרני ומעניין.

אבל בינינו, ‏בארץ כבר היו משטחים כאלה, לאוטובוסים שגם מייצרים חשמל, לפני מספר שנים. והמשטח בקטאר הוא ניסיוני, ולא נמצא על מדרכה הומה אדם. בקיצור, הבטיחו לנו ‏״גן ורדים ״, אבל האמת? שום דבר פה לא מודרני, חדש ולא ידוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!