דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בלעדי / הפנסיות תקועות ברוסיה, המדינה לא עוזרת, והגמלאים בישראל נדחפים לחברות פרטיות

עשרות אלפי גמלאים תלויים בפנסיות שנתקעו בגלל הסנקציות, ולמרות ההבטחות אין פתרון באופק | לפי עדויות שהגיעו ל'דבר' חלקם משלמים אלפי שקלים לחברות פרטיות שמבטיחות לעקוף את הבעיה

אישה רוסיה מבוגרת בלובי של מלון דיפלומט בירושלים בו מתגוררים יוצאי בריה"מ (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר \ פלאש 90)
אישה רוסיה מבוגרת בלובי של מלון דיפלומט בירושלים בו מתגוררים יוצאי בריה"מ (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר \ פלאש 90)
דוד טברסקי

פנסיונרים יוצאי בריה"מ לא מקבלים תשלום פנסיה מרוסיה כבר יותר משנה בגלל הסנקציות על רוסיה, למרות שלכאורה הושגו סיכומים שאמורים לפתור זאת. לפי עדויות שהגיעו ל'דבר', חלקם פונים בלית ברירה לחברות פרטיות שדורשות אלפי שקלים על חידוש תשלומי הפנסיה במסלולים 'עוקפי סנקציות'.

ההחרגה לא עובדת

הסנקציות שהוטלו על המערכת הפיננסית ברוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, הביאו לכך שעשרות אלפי גמלאים שעלו לישראל מברית המועצות לשעבר, הפסיקו לקבל את כספי הפנסיה המשולמים להם על ידי הפדרציה הרוסית. מדובר בגמלאים שעבדו שנים רבות בברית המועצות שם לא צברו קרן פנסיה מסודרת, ורבים מהם תלויים בתשלום לקיומם היומיומי.

החרגת תשלום הקצבאות מהסנקציות על ידי הבנק במרכזי בארה"ב (הפדרל רזרב) לא הצליחה לפתור את הבעיה, וזאת בגלל הסנקציות על הבנקים הרוסים, והגופים הפיננסים שיכולים לסייע להגיע ליעדו. שר האוצר אביגדור ליברמן התערב בעצמו בנושא, אבל לא הצליח להביא לכך שהכסף יעבור.

לתוך הוואקום בו המדינה נכשלת מלסייע נכנסות חברות פרטיות, המספקות לאזרחי רוסיה לשעבר סיוע בתחומים שונים, כלכליים ומשפטיים. בבדיקה טלפונית שערכנו, עובדת באחת החברות טענה שהעברת הפנסיות אפשרית. על פי עדויות של אנשים שהשתמשו בשירות, עלותו נאמדת בכ-1,500 שקלים.

הוצאת כסף מחוץ לגבולות רוסיה, בעיקר כספי מדינה, כמעט ואינה אפשרית. גורמים מקצועיים העריכו בשיחה עם 'דבר' שמדובר בדרך מפותלת במיוחד: החברה צריכה לפתוח חשבון בנק ברוסיה ולמנות נאמן, שיעביר את הקצבה לארץ דרך שירותי העברות הכספים 'זאלאטיה קורונה' שמאפשרים העברת כספים בין רוסיה לישראל. סכום ההעברות מוגבל ככמה אלפי דולרים בחודש, שאמורים להספיק לקצבאות הצנועות שעומדות על כ-150 דולר בחודש בממוצע. מרגע שהכסף יעבור לישראל אין שום מגבלה להשתמש בו.

"מדובר בשני שליש מהקצבה השנתית שלי" אומר ל'דבר' לאוניד לשצ'נסקי, פנסיונר בן 75 מרכז הארץ "זה שגעון לשלם כאלו סכומים על קצבה זעומה כל כך".

באוצר ובבנק ישראל אין תשובה

בישראל ישנם כ-57 אלף פנסיונרים המקבלים תשלומי פנסיה מרוסיה פעם ברבעון. כ-40 אלף מהם מקבלים אותה ישירות מרוסיה ועוד 17 אלף, שעלו לארץ עד 1993, מקבלים אותם דרך הביטוח הלאומי. ליברמן הודיע בקיץ האחרון שמערכת הביטוח הלאומי והאוצר הגיעו לסיכום על פתרון ביניים , שלפיו הביטוח הלאומי יפעל להעברת כספי הפנסיה כמקדמה על חשבון הכספים שעתידיים להתקבל מרוסיה, תוך קבלת שיפוי מהאוצר, ובמקביל ייעשה מאמץ לפתיחת הערוצים הנדרשים להחזרת התשלומים.

ובכל זאת, תשעה חודשים מאז תחילת המלחמה באוקראינה ותחילת הסנקציות ההעברות לא חודשו. משרד האוצר טרם הגיע להסכמה מול הביטוח לאומי על אופן השיפוי.

למרות מספר פניות, משרד האוצר, בנק ישראל ושר האוצר אביגדור ליברמן, לא השיבו לשאלה מדוע ההעברות לא חודשו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!