דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המחיר האמיתי של המחסור בתרופות: לחץ, מאמצי חיפוש ועלויות גבוהות. חמישה מטופלים מספרים

שרה וורד נאלצה לשלם 300 ש"ח נוספים על תרופה חלופית לטיפולי פוריות: "החיפוש וההוצאה הנוספת הוסיפו למצבי הלחוץ גם ככה" | תושבת תל אביב נאלצה להמתין ימים ארוכים לתרופה לדלקת בדרכי השתן | משרד הבריאות: "התערבות המדינה נעשית במקרים בהם ישנו חשש לסכנה לבריאות המטופלים"

קונים בבית מרקחת בחולון (צילום ארכיון: Shutterstock)
קונים בבית מרקחת בחולון (צילום ארכיון: Shutterstock)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

כשג'ואנה זיגר-גרה (33) הגיעה לבית המרקחת כדי לקבל את המרשם שלה לתרופה נוגדת האלרגיה טלפסט, הרוקחת צחקה עליה. "היא שאלה אותי אם אני קוראת חדשות, ועדכנה אותי שלא רק שאי אפשר להשיג טלפסט בכל הארץ, אלא גם שאין מלאי של שום תחליף".

המחסור בתרופות החריף בשלוש השנים האחרונות, ובהסתדרות הרוקחים מתריעים שהחודש הוא הגיע לנקודת שיא. שיחות שערך 'דבר' עם מטופלים חושפות איך המחסור מגביר את הלחץ, וגוזל מהם זמן וכסף.

במשרד הבריאות אומרים ל'דבר' שבשנת 2022 התרבו הדיווחים על הפסקות שיווק של תרופות. עם זאת, מדיניות המשרד כלפי המחסור בתרופות אינה כוללת התערבות, אלא במקרים בהם המשרד מזהה "חשש לבריאות המטופלים", כמו במחסור באפידורל, אם כי לא ברור כיצד הוא מוגדר. עוד דווח שהמשרד קיים דיון בהובלת מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, דיון במועצה הלאומית לרוקחות ושצפוי גם דיון במועצה הלאומית ללוגיסטיקה של מערכות בריאות (התגובה המלאה בסוף הכתבה).

שרה וורד, בת 39 מתל אביב, חוותה את המחסור בתרופה בכיס שלה. בשבוע שעבר היא ביקרה בארבעה בתי מרקחת של מכבי בתל אביב, ובאף אחד מהם לא היו במלאי מזרקי הומנופור, להם היא זקוקה לתהליך הפוריות שהיא עוברת. בסופו של דבר, היא נאלצה לרכוש תרופה חלופית, שעלתה לה 107 שקלים יותר ממזרקי ההומנופור. מכיוון שהיא צריכה להזריק את התרופה שלוש פעמים בחודש, המחסור עלה לה החודש מעל 300 שקלים. "תהליך פוריות מלווה גם ככה בהרבה לחץ וחרדות", אומרת ורד, "החיפוש אחרי התרופה וההוצאה הכספית הנוספת הוסיפו לחץ למצבי הלחוץ גם ככה."

גם תהל גריון, בת 27 מתל אביב, מצאה את עצמה מוציאה יותר כסף מהמתוכנן בבית המרקחת עקב מחסור בתרופה. גריון רצתה לקנות שמפו טיפולי לטיפול בפטריית שמש, אך בסופרפארם הודיעו לה שהוא אזל במלאי, והציעו לה לקנות במקומו משחה. בניגוד לשמפו הטיפולי, שמסובסד על די קופת החולים של גריון, המשחה אינה מסובסדת. "הרגשתי שמציעים לי פתרון שלא מתאים לי, ומצאתי את עצמי מוציאה 70 שקלים במקום 20".

אצל חלק מהמטופלים המחסור בתרופות לא גורם רק להוצאות כספיות נוספות, אלא גם לסבל רפואי מתמשך. תושבת תל אביב מספרת ל'דבר' שלפני כחודש היא קיבלה מרשם לתרופה האנטיביוטית 'מונורול' לטיפול בדלקת בדרכי השתן. כשהגיעה לבית המרקחת, שמשתייך לרשת ארצית, נודע לה שהתרופה לא קיימת במלאי, ושרק בסניפים אחדים של הרשת ברחבי הארץ ניתן להשיג אותה.

הרוקח הציע לה לקנות תרופה על בסיס אבקת חמוציות, בניגוד לעמדת רופא המשפחה שנתן לה מרשם לאנטיביוטיקה. היא נאלצה לחכות כמה ימים, בהם המשיכה לחוות כאבים, עד שהצליחה לאתר את תרופת המונורול שנרשמה לה.

תושבת הקריות מספרת ל'דבר' על מאמץ משפחתי להשגת תרופה פסיכיאטרית עבור אחותה בת ה-83. "הרופא רשם לה קלונקס 0.5 מ"ג, במרשם רופא, לטיפול בחרדות וללחץ. אחותי מתגוררת ביישוב בשומרון, ובבית המרקחת הקרוב, בקרני שומרון, התרופה לא היתה זמינה. גם בכפר סבא, העיר הגדולה הקרובה, לא היה ניתן להשיג אותה. אני הלכתי לחפש בסופרפארם שקרוב למקום מגוריי, וגם שם לא היה. בסופו של דבר אחות אחרת שלנו נסעה במיוחד לתל אביב כדי למצוא את התרופה, ורק שם היא סוף סוף מצאה חפיסה והביאה לה במיוחד".

משרד הבריאות: "התערבות המדינה נעשית במקרים בהם ישנו חשש לסכנה לבריאות המטופלים"

תפיסת המדיניות שנהוגה בישראל זהה לזו של מדינות ה-oecd, כלומר ניהול ורכש התרופות נמצא באחריות הארגונים הרפואיים והחברות המשווקות. התערבות המדינה נעשית במקרים בהם השוק לא מסדיר את עצמו וישנו חשש לסכנה לבריאות המטופלים, כמו בדוגמת האפידורל. זוהי מדיניות מהמתקדמות בעולם.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ׳ נחמן אש, הנחה את אגף הרוקחות לבצע בדיקה מקיפה עם קופות החולים למיפוי החוסרים בתרופות, אם אכן קיימים כאלה. בדיון שנערך בראשות מנכ"ל המשרד בשבוע שעבר, הוצגו נתונים על מיפוי כלל ההודעות על הפסקת שיווק שהתקבלו בשנת 2022. על פי המיפוי, הודעות על הפסקות שיווק מיידיות מתקבלות בממוצע 22 ימים לפני ההפסקה בפועל. בשנת 2022, 88% מההודעות התקבלו בפרק זמן של פחות מ-30 ימים לפני ההפסקה בפועל.

"בשנת 2022 ועד כה, הוצגה עלייה בהודעות על הפסקות שיווק בהשוואה לשנים קודמות. עלייה זו קשורה לתופעות גלובליות בהן, שיבוש של שרשראות האספקה, השלכות משבר הקורונה ועוד.

"על רקע זה, נשלחו מכתבים לחברות התרופות השונות על ליקויים בדיווחים על הפסקות שיווק ומחסור במלאים. יצוין כי הודעת על הפסקת שיווק לא מעידה בהכרח על מחסור בתרופה, שכן לחלק מהתכשירים קיימות חלופות גנריות, ומשרד הבריאות מאשר יבוא חלופות תחת תקנה 29 לתקנות הרוקחות (תקנה שמאפשרת מתן פטור מהליך רישום תרופה בישראל – ד"א) בהתאם לבקשת קופות החולים.

"אלי מרום, סגן מנהל מערך הרוקחות, חבר במועצה הלאומית לרוקחות, ביקש מהמועצה לדון בהיבטים הקליניים ובדרכי פתרון ואכן המועצה דנה בנושא בשלישי האחרון. בהיבט הלוגיסטי יידון הנושא במועצה הלאומית ללוגיסטיקה במערכות הבריאות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!