דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

״גיבורים שלא מקבלים מקום״: תערוכה של הצלם גדעון אגז'ה מתעדת מנהיגים מקהילת יהודי אתיופיה

התערוכה ׳תִּיקּוּן - גִּיבּוֹרִים׳ שמוצגת בראשון לציון מציגה 23 צילומי דיוקן של מנהיגים ומנהיגות שהובילו את העלייה לישראל | אגז'ה: ״מצאתי סיפורים מרתקים של אנשים צנועים, אמיצים ובעלי חזון אישי וקולקטיבי, שחשוב לתת להם הכרה"

שלוש דמויות מתוך התערוכה. מימין: ליקה כהנת קס ברקו טגניה, עַדְנָה פְּסְּהָה  וקס גובזה תספהון (צילום: בנימין אקלום)
שלוש דמויות מתוך התערוכה. מימין: ליקה כהנת קס ברקו טגניה, עַדְנָה פְּסְּהָה וקס גובזה תספהון (צילום: בנימין אקלום)
אורן דגן

בסדנא לאמנות ברמת אליהו שבראשון לציון נפתחה אמש (שבת) תערוכת הדיוקנאות ׳תִּיקּוּן – גִּיבּוֹרִים׳ של הצלם גדעון אגז’הבתערוכה מוצגים 23 דיוקנאות של בנות ובני קהילת יוצאי אתיופיה, אותן מכנה אגז'ה "גיבורים אמיתיים, שלא מקבלים מספיק מקום בחברה הישראלית". 

"התערוכה היא תוצר של עבודת מחקר ממושכת של שנה", מספר ל'דבר' אגז'ה בן 38 מרחובות. "הלכתי אל גיבורי העדה, תיעדתי את הסיפורים שלהם וצילמתי אותם. מצאתי סיפורים מרתקים של אנשים צנועים, אמיצים ובעלי חזון אישי וקולקטיבי שחשוב לתת להם הכרה". 

אגז'ה איתר פעילים ציוניים מהקהילה שביקרו בישראל עוד בשנות ה-50 וניסו לארגן עלייה לארץ, פעילים שנאסרו ועונו באתיופיה בעוון פעילות ציונית, אנשים ששיתפו פעולה עם כוחות הביטחון הישראלים תוך סיכון חייהם וחיי משפחותיהם.

גדעון אגז'ה עם טרנגו עזרא וביתה. "נחשפתי לאנשים שמשתוקקים לספר ולהשמיע את סיפורם ופועלם" (צילום: אלמז זרו)
גדעון אגז'ה עם טרנגו עזרא וביתה. "נחשפתי לאנשים שמשתוקקים לספר ולהשמיע את סיפורם ופועלם" (צילום: אלמז זרו)

"נסעתי ברחבי הארץ והגעתי לבית של כל אחת ואחד מהם וביקשתי שיספרו את סיפורם". הוא הקליט וצילם אותם בווידאו ובסטילס. "במפגשים נחשפתי לאנשים שרק מחכים שמישהו ישאל אותם, משתוקקים לספר ולהשמיע את סיפורם ופועלם".

"חשוב שהציבור ישמע את הסיפורים האלו"

הדיוקנאות מוצבים בתערוכה בחלל גדול, על גבי קירות לבנים, כשהן מצולמות בעיניים פקוחות לרווחה, ולצד כל דיוקן ישנו 'ברקוד' שאותו ניתן לסרוק ולשמוע את סיפורה של הדמות המצולמת. ניכר שאלה אנשים שעברו חוויות קשות בחייהם וסוחבים עמם צלקות עמוקות. יחד עם זאת, מבטם פתוח ויש בו אופטימיות רבה.

"רציתי שיראו את הדמויות בגובה העיניים של המבקרים", הוא אומר, "התמונות מאפשרות לראות את סיפור גבורתם של הדמויות דרך המבטים שלהם, כל אחד ואחת בגבורתו מספרים את גבורתה של קהילה שלמה. חשוב לי מאוד שהציבור בישראל ישמע את הסיפורים של הגברים והנשים המדהימים האלו. הם גיבורים אמתיים עם סיפורים שתוקים ולא מוכרים" 

ליד כל תמונה ישנו 'ברקוד' שניתן לסרוק ולשמוע את סיפורה של הדמות (צילום: בנימין אקלום)
ליד כל תמונה ישנו 'ברקוד' שניתן לסרוק ולשמוע את סיפורה של הדמות (צילום: בנימין אקלום)

בדברים שנשא אגז'ה, הוא שיתף את הקהל בתהליך הארוך שנדרש להקמת התערוכה, הדלתות שנטרקו בפניו והחלטתו "להמשיך באופן עצמאי לעבר המטרה. הם הגיבורים שלי, עכשיו אתם צריכים להחליט אם גם שלכם". 

אגז'ה נולד ב-1984 בכפר יהודי מחוץ לגונדר, אימו קדרית ואביו סוחר וחקלאי. סבו וסבתו עלו לישראל בעליות הראשונות, אולם משפחתו עלתה לארץ מאוחר יותר כשהוא כבר נער. מהמסע ותקופת המעבר הארוכה הוא לא זוכר דבר. המשפחה הגיעה לחיפה ומשם עברו לשכונת קריית משה ברחובות, שם הוא גר עם אשתו ושני ילדיו גם היום. לאחר השירות הצבאי התקבל ללימודי צילום, מקצוע שהוא עוסק בו גם היום. 

גדעון אגז'ה בפתיחת התערוכה. "הם הגיבורים שלי, עכשיו אתם צריכים להחליט אם גם שלכם" (צילום: אלמז זרו)
גדעון אגז'ה בפתיחת התערוכה. "הם הגיבורים שלי, עכשיו אתם צריכים להחליט אם גם שלכם" (צילום: אלמז זרו)

אגז'ה מתעד כבר שנים את חיי הקהילה האתיופית בישראל, מתעד את ההיסטוריה של הקהילה, מתעד את ההפגנות לצד החגיגות המסורתיות. הוא ליווה ותעד במהלך 2015 את העימותים הקשים של בני הקהילה בירושלים ומול בניין עיריית ת"א, את רימוני ההלם שהושלכו בכיכר המדינה, ואת הפרשים שרמסו והיכו באלות מפגינים לא חמושים. "אני רוצה להתקרב עוד יותר, להכיר את הנפשות. רוצה לחזור, להכיר את עצמי, את המקורות שלי". 

תמונתה של אדנה פסחה, על כרזת התערוכה
תמונתה של אדנה פסחה, על כרזת התערוכה

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב עד 26.12.22, שעות הביקור: א’-ה’ בין השעות 08:00-15:00, מיקום: הסדנא לאמנות, שאול המלך 5 ראשל’’צ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!