דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / העלאת הריבית היא מכה אנושה לעצמאים; הממשלה צריכה לאזן אותה

שיעור הריבית הגבוה ביותר זה כעשור שקבע בנק ישראל מביא לפגיעה כפולה - בגידול החזרת ההלוואות ובירידה הצפויה בביקושים | לצד זאת, הממשלה החדשה קיבלה עודף תקציבי של 30 מיליארד, והיא יכולה וצריכה לפעול בנושא

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)
ד"ר רובי נתנזון

אחרי העלאות הריבית בחודשים האחרונים, נגיד בנק ישראל העלה שוב את הריבית, הפעם "רק" בשיעור של 0.5%, לרמה של 3.25% – הגבוהה מזה עשור.

מי שהעלאות הריבית פוגעות בו במיוחד הוא ציבור העצמאים בישראל, המונה כ-600 אלף איש. העצמאים, ובמיוחד בעלי העסקים הקטנים שבהם, צפויים להיפגע מהעלאת ריבית בנק ישראל בשני אפיקים, בגידול בהחזר עבור ההלוואות שנטלו מהבנקים לטובת כתוצאה מעליית ריבית הפריים, והן מהירידה הצפויה בביקוש, הנובעת מהתקררות המשק והירידה בצריכה הציבורית נוכח הגידול בריבית.

כך קורה שהעצמאים חשופים למעשה ל"פגיעה כפולה": הן בעקבות הגידול בהחזר עבור ההלוואות והן מהירידה הצפויה בביקושים בכלל המשק. 

ברקע לכך, העצמאים בישראל, שלא נהנים מזכויות סוציאליות, דמי אבטלה או רשת ביטחון כלכלית,  מצויים בשוק בעל סממנים ברורים של משבר דיור ויוקר מחיה ומתקשים לייצר רווח מפעילותם העסקית ו"להישאר עם הראש מעל המים". 

שיעור הריבית הממוצעת עבור אשראי שניתן לציבור (ובתוכו העצמאים) גדל לשיעור ממוצע של 2.42% עבור עסקים גדולים, 3.09% עבור עסקים בינוניים ו-3.87% עבור עסקים קטנים. נוסף על כך, העסקים הקטנים מקבלים את רוב האשראי מיתרות חובה בחשבון העובר ושב, ולא מאשראים גדולים שקיבלו בהנחה מהבנקים, כפי שקורה אצל עסקים גדולים.

מעבר לפגיעה המבנית בעצמאי "הקטן", המקבל ריבית בשיעור גבוה יותר ככל שעסקיו קטנים יותר ובעלי שיעור שרידות נמוך יותר, ניתן לראות כי עליית הריבית המשקית מובילה לעלייה ישירה בריבית עבור אשראי בנקאי לעסקים, כך שעבור עסקים רבים של עצמאים בישראל זוהי מכה אנושה העשויה להוביל לסגירת עסקיו של העצמאי ולהצטרפות שלו ושל משפחתו למעגל האבטלה.

לצד העלאת הריבית, חשוב לזכור כי הממשלה החדשה קיבלה עודף תקציבי של כ-30 מיליארד ש״ח, כך שהיא יכולה לנקוט בשלל צעדים כדי להקל על הציבור כולו – ועל ציבור העצמאים ובעלי העסקים הקטנים, הנושאים בנטל מס גדול מאוד, בפרט.

בין הצעדים הללו נכללים, למשל, הורדת הארנונה הן למשקי בית והן לעסקים קטנים, או נקיטת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי יסוד כגון לחם, חלב ועוד והמשך המצב המבורך של אי נקיטת מע"מ על פירות וירקות. בנוסף, ניתן גם להפחית במס לעסקים בתחילת דרכם, שהישרדותם נמצאת בסיכון גבוה יותר. את כל הצעדים הללו ניתן לעשות בצורה מהירה יחסית, כדי להקל על יוקר המחיה הן של כלל הציבור והן של ציבור העצמאים, המתמודדים עם החזר הלוואות ועלות אשראי שעולה ומהווה מועקה גדולה.

הכותב הוא יו"ר מכון מאקרו לכלכלה מדינית ויועץ כלכלי לפורום העצמאים מבית ההסתדרות 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!