דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בדיקת דבר / העלאת מחירי המים תייקר את גידול הפירות והירקות בעשרות אחוזים

עלות גידול עגבנייה תעלה ב-10%, בצל ב-40% ותפוח ב-27% | החקלאים חוששים שרשתות השיווק יסרבו להעלות מחירים לצרכנים או לפגוע ברווחיות שלהם ויגלגלו את העלייה אל החקלאים | משרד החקלאות, שנציגו עזב את הדיון במחאה: "ברשות המים לא נתנו מענה להרבה שאלות"

השקיית שדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
השקיית שדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
מאיה רונן

העלייה בתעריפי המים עליה החליטה אתמול (ראשון) מועצת המים צפויה לייקר את עלות הגידול של גידולים מרכזיים בשוק הפירות והירקות בישראל בעשרות אחוזים. מחירי פירות וירקות בשער המשק (המחיר שמקבל החקלאי עבור התוצרת) צפויים לעלות בשיעור של עד 40%. עלות הגידול של ק"ג עגבנייה לדוגמה, תעלה לאחר שינוי התעריף ב-10%. העלייה החדה ביותר צפויה להיות בעלות הגידול של בצל שתזנק ב-40%.

השינוי בתעריפי המים לחקלאות, שהם תשומה מרכזית בחקלאות, יגרום לעלייה בעלות הריאלית של הפירות והירקות. עוד לא ברור אם עליית המחירים תושת על הצרכנים, תיספג על ידי הקמעונאים או שגם הפעם יהיו אלה החקלאים שיספגו את עליית מחירי התשומות. בארגוני החקלאים מעריכים שרשתות השיווק ישאפו להימנע מעליות מחירים לצרכן ומצמצום רווחיהן, ויגלגלו את עליית תעריף המים אל החקלאים.

מועצת רשות המים פירסמה אתמול לתגובת הציבור את המלצותיה וצפויה להביא לאישור מתווה סופי בתחילת 2023. מועצת רשות המים מקדמת את יישום "דוח שמרת" ועדכון תעריפי היעד למים לחקלאות על ידי ביטול הסבסוד הצולב, בלפיו מחירי המים לחקלאות מסובסדים על ידי הצריכה הביתית והתעשייתית בשווי המוערך בחצי מיליארד שקלים בשנה. עליית המחירים תתבצע באופן מדורג, לאורך מספר שנים, עד שנת 2029.

מחירי התשומות בחקלאות עלו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. העלייה הורגשה במחירי הפירות והירקות למשקי הבית בישראל, אך רובה נספגה על ידי החקלאים. כתוצאה מכך נשחקה רווחיותם של המשקים החקלאיים ורבים מהם נסגרו. החשש המרכזי של החקלאים, כמו גם של אנשי המקצוע של משרד החקלאות, הוא מקריסתם של ענפי חקלאות שלא יוכלו לספוג עליית תעריפי המים. להערכתם, גידולים שההוצאה על מים מהווה כיום יותר מ-15% מעלות גידולם יושפעו במיוחד מעליית התעריף והדבר יטיל בספק את כדאיותם של ענפי חקלאות חשובים, שעלולים לקרוס.

בכמה יתייקרו הפירות והירקות (גרפיקה: דבר)
בכמה יתייקרו הפירות והירקות (גרפיקה: דבר)

כך לדוגמה, על פי נתוני משרד החקלאות, עבור ק"ג עגבנייה שההוצאה על מים מהווה 6% מעלות גידולה, החקלאי מקבל כיום 4.25 שקלים בשער המשק. לאחר עליית תעריף המים לחקלאות יעלה המחיר בממוצע ב-10.2% בשער המשק. מחיר ק"ג כרוב, שההוצאה על מים מהווה 17% מעלות גידולו, יעלה ב-28.9% בשער המשק.

ירקות השורש שצורכים כמויות גדולות יותר של מים יושפעו אף יותר: מחיר בטטה, שההוצאה על מים מהווה 22% מעלות גידולה, יעלה ב-37.4% ועלות גידול תפוח אדמה תעלה ב-18.3%.

גם עלות הגידול של פירות "נשירים" (תפוח, אגס, אפרסק, נקטרינה) תעלה בחדות עקב עליית תעריפי המים. עלות הגידול של ק"ג תפוח עץ תעלה ב-27.2%, ק"ג אפרסק יעלה ב-23.8%, ק"ג אגס יעלה ב-25.5% וקיווי יעלה ב-32.3% לאחר עליית תעריפי המים לחקלאות.

מדוח של מחלקת המחקר של הכנסת משנת 2021 עולה, שהעלאת מחיר המים לחקלאות ללא סיוע ממשלתי לחקלאים, עלולה להוביל להמשך הגידול החד במחירי פירות וירקות. כך, יתכן כי ההפחתה במחיר המים למשקי בית, אם אכן תתרחש, תקוזז בעליית מחירי פירות וירקות.

עמדת משרד החקלאות בעניין ברורה: מדובר בצעד בעייתי. נציג המשרד בוועדה התנגד להחלטה ואף עזב את הדיון במחאה. "אנשי המקצוע ברשות המים, שהכינו את הדיון למועצה, לא נתנו מענה להרבה שאלות העולות מיישום הדוח, ברמת המקרו: מה תהיה ההשפעה על החקלאות, מהי יכולת הנשיאה של גידולים רבים את המחיר החדש, הערכת יכולתו של השוק לנקות את מי הקולחין במחיר החדש ועוד. ברמת המיקרו: לא ניתן הסבר לאופן בו נקבעו מספרים רבים בהצעת ההחלטה, למרות ניסיונות רבים מצד המשרד לקבל הסברים" נמסר מהמשרד.

"לכן, לדעת אנשי המקצוע של משרד החקלאות היה נכון לדחות את הדיון עד לליבון הסוגיות השונות. בקשתם זו לא התקבלה. על כן ולאור ההבנה מה צפויה להיות ההחלטה שתתקבל, נציג הציבור ונציג המשרד, עזבו את הדיון במחאה". הוסיפו במשרד

האגודה השיתופית "מים בגליל", המספקת מים לרבים ממטעי הנשירים בגליל העליון, פרסמה באפריל 2021 את עמדתה, לפיה "השינויים המוצעים מתעלמים מהאתגרים של החקלאות בכלל ובגליל העליון בפרט". להערכתה, "יישום המלצות הדוח יביא לחיסולה הכמעט מוחלט של חקלאות השלחין בגליל העליון". הדבר יביא, לטענת האגודה, לפגיעה כלכלית, חברתית וסביבתית בהתיישבות הצפונית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!