דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

מבקר המדינה: אחת מארבע משרתות חובה במשטרה, במג"ב ובשב"ס נפגעה מינית; 70% מהפגיעות שדווחו לא טופלו כראוי

בדו"ח ביניים של המבקר בעקבות פרשת הסוהרות בכלא גלבוע עלו יחס מטריד בעל אופי מיני מצד אסירים ביטחוניים, היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי, ואמירות בלתי הולמות ובעלות אופי מיני מצד משרתי קבע כלפי משרתות החובה

כלא גלבוע (צילום: פלאש 90)
כלא גלבוע (צילום: פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אחת מכל ארבע משרתות חובה במשטרה, במג"ב ובשב"ס חוותה פגיעה מינית אחת או יותר במשך שירותה, לפי דו"ח ביניים שמפרסם היום (שני) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

בשב"ס שיעור משרתות החובה שעברו פגיעות מיניות היה הגבוה ביותר והגיע ל-38%. 70% מהפגיעות במשרתי חובה בוצעו על ידי משרת קבע או מפקד: 52% מהמשרתים שחוו פגיעה מינית השיבו שהפוגע היה משרת קבע (שאינו מפקד), ו-19% מהמשרתים השיבו שהפוגע היה מפקד ישיר או עקיף שלהם.

פחות ממחצית ממשרתי החובה במשטרה, בשב"ס ובמג"ב דיווחו על הפגיעה לגורם כלשהו בארגון שבו שירתו או מחוצה לו (יוהל"ם, מפקד, מרכז מהו"ת וכיוצא באלה). 70% ממשרתי החובה שבחרו לדווח על הפגיעה המינית השיבו שהתלונה לא טופלה כלל (26%) או טופלה באופן לא מספק (44%).

על פי מחקר צה"ל, 33% מחיילות החובה הוטרדו מינית, ורק 32% מהן דיווחו על כך לגורם טיפול רלוונטי. 49% מהחיילות שדיווחו על הפגיעה היו שבעות רצון מהטיפול בתלונה, לעומת 39% בקרב המשרתות בשב"ס ו-27% בקרב המשרתות במשטרה. לדברי המבקר, צה"ל לא מפרסם לציבור את הסקרים שהוא עורך, ולא מציג בפני הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת את ממצאיהם.

לפי סקרים שערכה המשטרה ב-2016, 2018 ו-2021, חל גידול ניכר בדיווחים של שוטרי החובה על הטרדות מיניות, ובייחוד בקרב הנשים: 6.44% משוטרות החובה הוטרדו על ידי גורם משטרתי ב-2021. ממצאי השאלונים של המבקר מציירים תמונה חמורה אף יותר: 27% ממשרתות החובה במג"ב ו-22% ממשרתות החובה במשטרה השיבו שחוו פגיעה מינית. גם כאן הוסיף המבקר שהמשטרה לא מפרסמת לציבור את הסקרים שהיא עורכת ולא מציגה בפני הוועדה לקידום מעמד האישה לשיוויון מגדרי בכנסת את ממצאיהם.

"פרשת הסוהרות הייתה רק קצה הקרחון", כתב בדו"ח המבקר אנגלמן. "חיילות וחיילי החובה נדרשים לתרום למדינה – ונמצא שהם חשופים להטרדות, גם מאסירים ביטחוניים וגם ממשרתי קבע, תוך ניצול חולשתם. איש גם לא טורח להגן עליהם מפני הטרדות מצד אסירים ביטחוניים לאחר תום שירותם. הדו"ח חושף מציאות ארגונית מטרידה.

"לא ניתן להצדיק מציאות שבה אחת מכל ארבע חיילות חובה במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית. אסור לגלות סלחנות לעובדה ש-70% מהתלונות לא טופלו כראוי, ולא ניתן לעבור לסדר היום כשהמגמות מלמדות על הטרדות מיניות מצד אסירים ביטחוניים, היעדר גיבוי מהדרג הפיקודי, והטרדות מיניות ממשרתי קבע כלפי חיילות וחיילי חובה. אני מצפה מהשר לביטחון פנים שייכנס לתפקידו לפעול באופן מיידי לתיקון המצב, כך שתהיה מוגנות אמיתית ומלאה לכל המשרתים במשטרה ובשב"ס".

במסגרת הביקורת ביקר הצוות בשבעה מתקני כליאה ביטחוניים של שב"ס ושוחח עם כ-150 משרתי חובה המוצבים בהם. כמו כן, ערך משרד מבקר המדינה סקר באמצעות שאלונים שהפיץ בקרב כ-13 אלף משרתי חובה ומשוחררים משירות חובה במשטרה (בכלל זה במג"ב) ובשב"ס. נוסף על כך, עובדי משרד המבקר ועובדי נציבות תלונות הציבור יצרו קשר טלפוני עם כ-70 משיבים, משרתי חובה או משוחררים בשלוש השנים האחרונות משירות חובה במשטרה, במג"ב או בשב"ס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!