דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בעקבות עליית המדד: קצבאות הביטוח הלאומי יגדלו בעשרות עד מאות שקלים החל מינואר

הקצבאות הצמודות למדד, בהן קצבת זקנה, הבטחת הכנסה, שארים ומזונות יגדלו בכ-5% לאחר שנים של קיפאון | הסכומים המדויקים יחושבו בינואר, בהתאם למדדים העדכניים

המוסד לביטוח לאומי בתל אביב (צילום: דבר)
המוסד לביטוח לאומי בתל אביב (צילום: דבר)
הדס יום טוב

סכומיהן של רוב קצבאות הביטוח הלאומי צפויים לעלות בינואר הקרוב בשיעור של כ-5%, העלייה הגבוהה ביותר בעשור האחרון. הסיבה לגידול במרבית הקצבאות היא העלייה במדד המחירים לצרכן, שזינק השנה בכ-5%, לאחר שנים ארוכות של מדדים בשיעורים אפסיים ואף שליליים.

משמעות הגדלת הקצבאות היא תוספת צפויה של עשרות ואף מאות שקלים בחודש למאות אלפי מקבלי קצבאות זקנה, שארים, הבטחת הכנסה וקצבאות נוספות. הסכומים המדויקים ייקבעו על ידי הביטוח הלאומי בתחילת חודש ינואר, בהתאם למדד המחירים לצרכן של נובמבר, שיתפרסם ב-15 בדצמבר.

שיעוטר העלייה של קצבאות הנכות, שמוצמדות החל מ-2023 לשכר הממוצע במשק, יפורסם בהמשך.

הקצבאות הצמודות למדד: זקנה, הבטחת הכנסה, שארים

רוב הקצבאות והגמלאות המשולמות על ידי הביטוח הלאומי מחושבות כאחוז מסכום שנקרא "הסכום הבסיסי". סכום זה מתעדכן כל שנה ב-1 בינואר, על פי שיעור עליית מדד המחירים לצרכן שחל בשנה שקדמה לה.

הקצבאות המרכזיות הצמודות לסכום זה הן קצבאות שארים, קצבאות זקנה, קצבאות הבטחת הכנסה, גמלות למתנדבים, דמי מזונות המשולמים על ידי הביטוח הלאומי, וכן מענקים כגון מענק לידה, מענק חימום, מענק לימודים ומענק פטירה.

את שיעור העלייה המדויק בקצבאות, בהתאם למדד המחירים לצרכן, ניתן יהיה לדעת ב-15 בדצמבר, אז יתפרסם מדד נובמבר, שהוא המדד האחרון עד לעדכון. בהתאם למדד אוקטובר, האחרון שהתפרסם, ניתן לשער שהעלייה השנתית במדד תעמוד על כ-5%.

אלו הקצבאות המרכזיות שצפויות לגדול באופן משמעותי יחסית בעקבות העלייה במדד:

קצבת זקנה: הקצבה צפויה לגדול בכ-80-170 שקלים (מיחיד ללא ילדים- הקצבה הנמוכה ביותר ועד לזוג עם שני ילדים ומעלה- הקצבה הגבוהה ביותר).

קצבאות הבטחת ההכנסה: הקצבאות צפויות לעלות בכ-100 שקלים לזכאות הנמוכה ביותר ועד לכ-230 שקלים בזכאות הגבוהה ביותר, כאשר תוספת הבטחת ההכנסה לנשים בגיל 62 ועד 67, שניתנת בעקבות הרפורמה בגיל הפרישה לנשים, צפויה לקבל תוספת של כ-40 שקלים.

קצבאות ילדים: הקצבאות צפויות לגדול בכ-8-10 שקלים לכל ילד בחודש. גם ההפרשה ל'חיסכון לכל ילד', שמעניק הביטוח הלאומי לילדים עד גיל 18 ואליו יכולים להוסיף ההורים סכום שווה מקצבת הילדים, צפוי לגדול מ-52 לכ-55 שקלים בחודש החל מינואר הקרוב, וההורים יוכלו להפריש אליו סכום זהה.

דמי המזונות המשולמים מהביטוח הלאומי: דמי המזונות צפויים לגדול בכ-100-180 שקלים, בהתאם למצבה של האישה ומספר ילדיה.

קצבת שארים: צפויה לגדול בכ-80-60 שקלים לאלמן או אלמנה.

קצבת נכות לנפגעי עבודה: קצבה זו מושפעת משכרו של נפגע העבודה בטרם הפגיעה ומאחוז הנכות, אך היא עולה לאורך השנים בהתאם למדד. כלומר, גם קצבה זו צפויה לעלות בכ-5%.

נוסף על כך, שורה של מענקים חד פעמיים שניתנים על ידי הביטוח הלאומי יגדלו בעקבות העלייה במדד. מענק לידה: המענק לילד אחד צפוי לגדול בכ-100 שקלים, ולילדים נוספים בכ-30-40 שקלים. מענק הפטירה צפוי לגדול בכ-460 שקלים. מענק החימום, המשולם לזכאים בחורף, צפוי לקבל תוספת של כ-30 שקלים. גם מענק הלימודים להורים לילדים שזכאים לו צפוי לקבל תוספת של כ-50 שקלים בשנת הלימודים תשפ"ד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!