דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
20.7°תל אביב
  • 15.6°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 26.2°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המשבר בענף החלב: ועדת הכספים דורשת למצוא פתרון למחלבות רמת הגולן

יו"ר הוועדה גפני ביקר בחריפות את משרד האוצר ואת משרד החקלאות על התנהלותם מול משק החלב | יו"ר ועד העובדים, שלום אטד, אמר בדמעות: "אנחנו עובדים 365 ימים בשנה ובסוף אנחנו נשארים בלי כלום" | פורר: "לתת לשוק לפעול לבד"

עובדי מפעל מחלבות רמת הגולן בקצרין (צילום: דוברות ההסתדרות)
עובדי מפעל מחלבות רמת הגולן בקצרין (צילום: דוברות ההסתדרות)
מאיה רונן

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התכנסה אתמול (שני) לדון בעליית מחירי החלב והמשבר בענף, על רקע קריסתה של מחלבת רמת הגולן. בישיבה השתתפו בנוסף לחברי הועדה גם שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו), נציג האוצר, נציגים מארגוני החקלאים ורפתנים.

הוועדה קראה לממשלה למנוע את עליית מחיר מוצרי החלב על ידי תמיכה בחקלאים. בנוגע למשבר במחלבת רמת הגולן, מינה יו"ר הוועדה את ראש המועצה המקומית קצרין דמיטרי אפרצב ואת ראש המועצה האזורית גולן חיים רוקח כנציגי וועדת הכספים למעקב אחר פעולת משרדי הממשלה ואחר הנאמן שמינה בנק הפועלים, להצלת המפעל.

במידה ולא ימצא פתרון הולם במהלך החודש הקרוב, תתכנס הוועדה לדיון נוסף. יו"ר הוועדה גפני הביע אכזבה מכך ששר האוצר ושר החקלאות לא טיפלו בנושא עד כה וקרא למשרדי הממשלה, בראשם משרד האוצר ומשרד החקלאות שלא לעמוד מן הצד. גפני אף כינה את התנהלותם עד כה "מחדל" ודרש ממשרד האוצר להימנע מפתרונות "קלים" לטווח קצר.

מחלבת רמת הגולן, שהודיעה בשבוע שעבר שתפסיק לקלוט חלב מרפתות, נקלעה לקשיים בעקבות עליית מחיר החלב הגולמי שלא הלמה את עליית מחיר מוצרי החלב המתונה שאישרה ועדת המחירים. המחלבה שמרבית התוצרת שלה מתבססת על מוצרים בפיקוח, מייצרת גם עבור המותג הפרטי של רשת שופרסל.

נחוצים 20 מיליון ש"ח: "אפשר לטפל בשוק החלב"

המחלבה מעסיקה 100 עובדים ולדברי יו"ר ועד העובדים של "מחלבת רמת הגולן" שלום אטד, פועלת בימים אלה במתכונת מצומצמת. "כרגע מי שמשלם את המחיר הם העובדים שלא יהיה להם למה לקום בבוקר והמשפחות שלהם יפגעו", אמר אטד בדמעות וביקש את עזרתם של העוסקים בדבר.

"אנחנו לא מחליטים מה ייצרו במפעל. תפקידם של העובדים לעבוד ולייצר", אומר אטד ומוסיף כי ידוע שענף החלב אינו רווחי ושייצור מוצרים מפוקחים הוא בהפסד. "אנחנו עובדים 365 ימים בשנה ובסוף אנחנו נשארים בלי כלום. באנו לעבוד והתפרנס בכבוד". אטד הדגיש בפני הוועדה את חוסר הוודאות של משפחות העובדים ואת העובדה שהמחלבה מספקת פרנסה לעובדים רבים בגולן ובסביבתו שהם דלים בתעסוקה.

דמיטרי אפרצב, ראש מועצה מקומית קצרין (מימין), ושלום אטד, יו"ר ועד עובדי מחלבות רמת הגולן, בוועדת הכספים (צילום מסך: מתוך אתר הכנסת)
דמיטרי אפרצב, ראש מועצה מקומית קצרין (מימין), ושלום אטד, יו"ר ועד עובדי מחלבות רמת הגולן, בוועדת הכספים (צילום מסך: מתוך אתר הכנסת)

דמיטרי אפרצב ראש המועצה המקומית קצרין שבתחומה פועלת "מחלבת רמת הגולן" ציין שהמחלבה היא המעסיק הוותיק והיציב שפועל באזור מאז שנות ה-80. לדבריו, מצבה של המחלבה הושפע בצורה חריפה מעליית מחיר החלב הגולמי. "עבור מחלבה שמייצרת בעיקר מוצרים מפוקחים כל תזוזה קטנה היא מסוכנת", אמר אפרצב וביקש מהוועדה לאשר חבילת סיוע להצלת המחלבה. לדבריו, נחוצים 20 מיליון שקלים לשנה הקרובה כדי להציל את המפעל, להחיות את הייצור ולבנות תכנית להמשך הפעילות.

לדברי מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר, מחירי החלב נותרו יציבים בעשר השנים האחרונות, לעומת מחירי התשומות שעלו בעשרות אחוזים. כך למשל, בעוד מחיר מרבית מוצרי החלב שבפיקוח ירד ב-2%, עלו מחירי הגרעינים (תירס, חיטה, כוספאות) ב-35-54%, מחירי התובלה הימית ב-50% ותעריפי החשמל ב-11%.

"עד עכשיו התמודדו הרפתנים עם עליית מחירי התשומות ועם מחירי חלב קפואים", אומר שניידר. "הגענו להסכמה עם הממשלה על עלייה מתונה מאוד במחיר מוצרי החלב שבפיקוח, אבל זה מצב לא מאוזן. אפשר לטפל בשוק החלב ולשמור על היצרנים. באירופה אין מע"מ על מוצרי חלב."

פורר: "היעד שלנו הוא לתת לשוק לפעול לבד"

היציבות בענף החלב אמנם נשמרה למרות הטלטלות ועליית מחירי התשומות, אבל ללא התערבות האוצר, עד כה. לדברי רפרנט מים וחקלאות באגף התקציבים של משרד האוצר גלעד קצב, מכיוון שהמחירים היו יציבים באגף לא צופים שינויים דרמטיים. באגף אמנם הגיעו להסכמות עם ענף החלב, אך ללא עלות תקציבית, שמשמעותה היא ללא תמיכה של המדינה ברפתנים או במחלבות.

הגישה בה נקט משרד האוצר היא הפחתת מכסים על מגוון מוצרי חלב, אך זו לא הביאה להוזלת המחירים לצרכן. לטענת נציג האוצר, ענף החלב מתאפיין בתמיכה עקיפה גבוהה המתבטאת במכסי מגן. מעבר לתמיכה ישירה משמעו צמצום ההגנה המכסית ולשם כך יש לפתוח מחדש את ההסכם עם הרפתנים.

נראה ששר החקלאות ושר האוצר לא ממהרים להתערב במשבר, על אף שמהלכיהם בחודשים האחרונים זירזו את קריסתה של מחלבת רמת הגולן. לדברי שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו), לא היתה פנייה ישירה אליו או אל שר האוצר בנושא.

שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"בשבוע האחרון הייתי בקשר עם מועצת החלב כדי לראות מה עושים. היתה פה בעיה ניהולית שהתמקדו בייצור של מוצרים בפיקוח והסתמכו על לקוח אחד ששחט אותם במחיר. שמח ששופרסל שמה כסף כדי להחזיק אותם לשלושה חודשים", אמר פורר בדיון. "היעד שלנו הוא לתת לשוק לפעול לבד. להגיד בואו נזרוק כסף על עסק כושל זה לא פתרון. אחרי שיחות עם מועצת החלב ועם אגף התקציבים, למדינה יש יכולת וידע לטפל באירועים כאלה. יש אפשרות שהמחלבה תצא מהבעיה בלי סיוע של המדינה, במיוחד כשמדובר במפעל שנמצא ברמת הגולן". יחד עם זאת, פורר לא התחייב לפתור את המשבר במחלבת רמת הגולן במשמרת שלו.

פורר התייחס גם לאפשרות לתמיכה ממשלתית בענף החלב, "בישראל המחיר הקבוע הוא מחיר המטרה שהמחלבה מחויבת לשלם לרפתן. רפתות עובדות לפי תנאים שנקבעו. מחיר המטרה עלה, מחיר המוצרים לא עלה", אמר פורר. "כשנדרשה עליית מחירים אישרנו עלייה מתונה ופתחנו את היבוא של גבינות כדי להוריד את המחיר. נוצר מצב לא סימטרי שבו חתמנו על עליית מחיר החלב אבל פתיחת היבוא מתעכבת."

"עם כל הכבוד לאוצר, מותר לשים את היד בכיס"

בדיון עלתה אפשרות להורדת המע"מ ממחיר מוצרי החלב כדי להוזיל את מחירם לצרכן. מדובר בפרקטיקה מקובלת במרבית מדינות אירופה ובארה"ב שהאוצר בישראל נמנע ממנה. ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) התייחס לכך בוועדה: "האוצר לא מוכן לשמוע על הורדת המע"מ. עם כל הכבוד לאוצר, מותר לשים את היד בכיס. אם ב-10 השנים האחרונות 275 רפתות נסגרו, אם פותחים ייבוא אבל לא נותנים את התמיכה הישירה נסגרות מחלבות ומתווסף עוני".

ח"כ ינון אזולאי, ש"ס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ ינון אזולאי, ש"ס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אזולאי התייחס גם להעדר הפיקוח על ירידת המחירים בעקבות פתיחת היבוא, כך שההוזלה, בסופו של דבר, לא מתגלגלת לצרכנים. אזולאי קרא להקמת מנגנון שיוודא את הורדת המחיר ולהורדת המע"מ, שיש לו השפעה ישירה על יוקר המחייה.

חיים חבלין מאגף החקלאות של התנועה הקיבוצית הגיב על הדיון ואמר "פרות אוכלות תחמיץ, חיטה, תבואות שמגדלים בשדות וגרעינים שמייבאים. לפני שבוע קיבלה מועצת רשות המים החלטה לייקר את המים שהם מרכיב חשוב בגידול המרכיבים האלה. רוצים להיות כמו באירופה? בואו נשווה את תנאי הסחר של החקלאי באירופה. פתיחה ליבוא נותנת המון כוח לקמעונאים והיבואנים. במקום לחזק את הייצור המקומי מחזקים את היבואנים. במקום לטפל ברשתות ובתחרות מתעסקים עם החקלאים, אלה שאין להם זמן כי הם צריכים לקום ב-4 וחצי לפנות בוקר לחלוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!