דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המפולת בקריפטו נמשכת: ענקית ההלוואות BlockFi הכריזה על פשיטת רגל

החברה שהייתה קשורה לזירת המסחר FTX, הפסיקה לאפשר ללקוחותיה למשוך נכסים | החברה פרסמה בעבר שווי נכסים של 15 מיליארד דולר | משיכה מואצת של נכסי לקוחות עלולה לגרום לחברות קריפטו נוספות לקרוס

Blockfi (צילום: Formatoriginal/Shutterstock)
Blockfi (צילום: Formatoriginal/Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ענקית הלוואות הקריפטו BlockFi הגישה אתמול (שני) בקשה לפשיטת רגל בבית הדין בניו ג'רזי. החברה סבלה בחודשים האחרונים ממצב רעוע והיא נשענה על תמיכה מזירת המסחר FTX. קריסתFTX  לפני מספר שבועות לא הותירה ל-BlockFi הרבה ברירות, החברה הפסיקה לאפשר ללקוחותיה למשוך נכסים, ונכנסה להליכי פשיטת רגל.

בשנה שעברה, החברה פרסמה שהיא מנהלת נכסים בשווי 15 מיליארד דולר. הקריסה בשווי שוק הקריפטו גורמת לסכום להצטמק בעשרות אחוזים, אך רק בהליכי פשיטת הרגל יתברר מה גודל ה"חור" במאזן של החברה בין הנכסים שלה לבין התחייבויות, על פי השווי המעודכן של נכסי הקריפטו.

"למרות שחשיפת הנושים לבורסת FTX מהווה סיבה מרכזית לבקשה לפשיטת הרגל, הנושים לא צריכים להתמודד עם מגוון הבעיות שעמן מתמודדת בורסת FTX", נכתב בבקשה לפשיטת רגל שהגיש מארק רנזי, מנכ"ל קבוצת המחקר Berkeley Research Group, היועץ הפיננסי המוצע של BlockFi.

לפי האמור בבקשה, מצבם של לקוחות החברה אמור להיות משופר לעומת לקוחות FTX, אך הקשרים הכלכליים הסבוכים בין שתי החברות שנמצאות בו זמנית בהליכי פשיטת רגל יקשו על כונסי הנכסים להשיב ל-BlockFi, נכסים שנמצאים בכינוס ב-FTX.

לפי רנז, BlockFi מכרה חלק מנכסי הקריפטו שלה מוקדם יותר בנובמבר, לטובת תפעול החברה בזמן הליך פשיטת הרגל ותשלום לעורכי הדין. מכירות אלה הניבו 238 מיליון דולר במזומן, ול-BlockFi יש כעת 256.5 מיליון דולר במזומן. לדבריה, יש לה כ-100,000 נושים, מספר דומה למה שהוגש בתחילה על ידי FTX, אך כיום מעריכים כי לFTX  יש קרוב יותר למיליון נושים.

הנושה הגדולה ביותר של BlockFi היא קרן Ankura Trust, שמייצגת נושים במצבי מצוקה, והחוב כלפיה עומד על 729 מיליון דולר. לקרן ההון סיכון Valar Ventures, שקשורה למשקיע פיטר ת'יל, נתח החזקה של 19% במניות BlockFi.

לחברה חוב נוסף של 30 מליון דולר לרשות לניירות הערך (SEC) האמריקאית, כחלק מקנס בתשלומים בהיקף גבוה של 100 מליון דולר שהחברה לא סיימה לשלם, בגין הצעה בלתי מורשית של ניירות ערך לכ-600,000 לקוחות. בין בעלי המניות בחברה נמצאת גם קרן Tiger Global, שכבר איפסה את ערך השקעתה בזירת FTX.

ביטקוין (צילום: דוד טברסקי)
ביטקוין (צילום: דוד טברסקי)

הקריסה של BlockFi עשויה לגרום להפסדים גם לבנק SILVERGATE האמריקאי. בנק זה חשוף גם לקריסת FTX, לאחר שהתברר שאפשר להפקיד כספים שמיועדים ל-FTX, בחשבונות של חברת Alameda Research, שהיא חברה אחות של FTX, משום שלFTX  עצמה לא יכלה לעמוד בדרישות הרגולציה כדי לפתוח חשבון בנק בארצות הברית.

זירות קריפטו נוספות ממשיכות להפגין סימני הונאה מובהקים

אחד הסימנים הברורים לכך שזירת מסחר בקריפטו היא מבוססת הונאה, היא ההצעה לריביות גבוהות במיוחד על הפקדות של קריפטו. פלטפורמת NEXO, שמעניקה הלוואות בקריפטו, פרסמה שרשור ארוך בטוויטר שאמור להרגיע משקיעים ולקוחות לגבי המודל העסקי שלה.

בפועל, החברה מציעה ריביות של עד 16% על הפקדת קריפטו, שלא סביר שיש מי שמוכן ללוות בריביות כאלו או גבוהות מכך. גם ל-NEXO יש אסימון קריפטו בשם זהה, שעשוי להירשם בדו"חות כ'נכס', אבל לאבד את כל ערך השוק שלו במהירות, ובעצם משמש כמסווה להונאה, בדיוק כמו אסימון CEL אצל צלסיוס, אסימון FTT בזירת FTX, ואסימון Cronos ב-Crypto.com.

הזירה הגדולה בעולם למסחר בקריפטו היא Binance, והיא אינה תחת פיקוח של שום רשות רגולציה משמעותית ולא ברור מהיכן היא פועלת. כנגד החברה יש חקירות פתוחות בארצות הבירת בנושא הלבנת הון והפרת סנקציות על איראן. זה לא מפריע לה להציע ללקוחת ריביות שנתיות של עשרות אחוזים על הפקדות אסימוני קריפטו "צמודי דולר" כמוUSDC  ו-USDT.

אף אחת מהחברות המנפיקה אסימונים אלו לא הציגה ראיות משכנעות שיש לה גיבוי דולרי אמיתי לכל אסימון כזה, כך ש-140 מיליארד הדולר המונפקים כיום באמצעות אסימוני קריפטו "צמודי דולר יציבים" הם ככל הנראה אינם מגובים בכסף ממש, ולא ניתן לפדות אותם. סימן נוסף להונאה הוא התקנון של החברה המרכזית בתחום, Tether, שכלל לא מאפשרת ללקוחות לפדות USDT תמורת דולרים, אלא רק ללקוחות גדולים ובאופן חשאי.

קריסה בזירה כמו Binance, או נפילה באסימון Tether, יכולה לגרור מפולת גבוהה בהרבה בשוק הקריפטו ממה שנראה עד כה, ולפי סימני ההונאה הברורים בשוק, השאלה היחידה היא מתי זה יקרה.

כל ההונאות הללו גם יחד לא יכולות להימשך לנצח וזקוקות להזרמה מתמדת של כסף רגיל חדש, לא בקריפטו, כדי לדחות את הקץ. תנועה של לקוחות למשוך כספים ומטבעות קריפטו מאותם עסקים יכולה להצליח, אבל גם צפויה להאיץ את קריסת פלטפורמות המסחר עצמן.

חוקי פשיטת הרגל האמריקאיים קובעים שכל מי שהצליח לחלץ החוצה נכסים של החברה בשלושת החודשים שקדמו לפשיטת רגל עלול להידרש להשיב אותם לקופת כינוס הנכסים של החברה.  חברות הקריפטו לא מפרידות בין הפקדות של לקוחות לבין הנכסים שלהן עצמן, כפי שעסקי משמורנות מפוקחים נדרשים לעשות, ועל כן הלקוחות עלולים להידרש להחזיר את הכסף שמשכו לחברה, ולהפסיד אותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!