דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך מפרסם לראשונה חוזר מנכ"ל להסדרת החינוך הממלכתי-חרדי

חוזר המנכ"ל מחייב רשויות מקומיות להקים מוסדות ממלכתיים-חרדיים במידה ועולה צורך בהקמתם ברשות | אי-ההסדרה עד כה הקשתה על הקמת המוסדות הללו ברשויות, בשל לחצים פוליטיים של רשתות החינוך החרדיות

מורה ותלמידים בבית ספר חרדי בשכונת נווה יעקב בירושלים, ביום הראשון ללימודים במוסדות החינוך החרדי לבנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מורה ותלמידים בבית ספר חרדי בשכונת נווה יעקב בירושלים, ביום הראשון ללימודים במוסדות החינוך החרדי לבנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך פרסם היום (רביעי) לראשונה חוזר מנכ"ל שמסדיר את אופן הפעילות של זרם החינוך הממלכתי-חרדי, הפועל מאז 2013. בזרם הממלכתי-חרדי פועלים כיום 68 בתי ספר.

עיקר החידוש בחוזר המנכ"ל הוא חיובה של רשות מקומית לספק חינוך ממלכתי-חרדי לתושביה בשני תרחישים: האחד הוא זיהוי צרכים של הרשות עצמה והשני הוא צורך של ההורים ותלמידים. המענה על הצורך יכול להיות בבניית מוסד חינוכי חדש, בהפיכתו של מוסד חינוכי קיים למוסד בזרם הממלכתי-חרדי או בהסעות למוסד ממלכתי-חרדי הקרוב ביותר למקום מגוריו.

עוד הוחלט כי תינתן עדיפות לבניית מוסדות חינוך ממלכתיים-חרדיים כפי שניתנת לבניית מוסדות חינוך ממלכתיים חילונים. עדיפות זו היא על פני מוסדות חינוך שאינם ממלכתיים כמו רוב מוסדות החינוך החרדיים.

שאר סעיפי חוזר המנכ"ל מסדירים את הקריטריונים המגדירים מוסד חרדי כממלכתי-חרדי באמצעות סעיפים ייחודיים, בהם החובה ללימודי ליבה, הסכום המקסימלי לתשלומי הורים, הוראות הקשורות לחינוך המיוחד, איסור אפליית תלמידים והסדרת תנאי ההעסקה של הצוות החינוכי.

זרם החינוך הממלכתי-חרדי נוסד ב-2013 על-ידי שר החינוך דאז שי פירון. מאז כאמור לא היה חוזר מנכ"ל או כל מסמך משפטי אחר שהסדיר את אופן הפעילות של זרם זה, והקמתו ברשויות השונות היה תלוי בהחלטת הרשות המקומית. כתוצאה מכך ברשויות רבות לא הוקמו מוסדות חינוך אלה עקב לחצים פוליטיים של רשתות החינוך החרדיות. נוסף על כך, אי הכללת מוסדות החינוך הממלכתי-חרדי בהקצאות בנייה אפשרה לרשויות המקומיות להתחמק מהקמה של מוסדות אלו.

מיכל צ'רנוביצקי, מנהלת תוכנית "חרדים למדינה" בקרן ברל כצנלסון, מגדירה את ההחלטה "שינוי דרמטי" ביחס של המדינה לבתי הספר בזרם הממלכתי-חרדי בפרט וביחסה של המדינה לחינוך החרדי בכלל.

״אחרי שהורים חרדים נאלצו להגיע עד לבית המשפט כדי לבקש את הזכות הבסיסית הזו, שמגיעה לכל ילד אחר בישראל, ונדחו, ואחרים נאלצו לפעול שנים על מנת לקבל את הזכות הכל כך בסיסית הזו, מחייב חוזר המנכ"ל החדש את הרשויות המקומיות לספק להם את הזכות הזאת, כפי שהן מסופקות לכל השאר" אומרת צ'רנוביצקי, שמוסיפה כי היא מקווה שהמהלך יקדם ״מעבר של בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים לתוך המערכת הממלכתית-חרדית, ושמעתה והלאה לכל תלמידה ותלמיד חרדי בישראל, תהיה האפשרות ללמוד בחינוך הציבורי"

צ'רנוביצקי קראה לממשלה ליישם את החלטת חוזר המנכ"ל בפועל ולקבע אותה בחקיקה. ״אנו סמוכים ובטוחים שחברי הממשלה הבאה ישמרו על חוזר המנכ"ל, יפעלו לתיקצובו ולמימושו ואף ידאגו לעגנו בחקיקה, זאת מתוך הבנת חשיבותו של המהלך לחברה החרדית, ולחברה הישראלית כולה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!