דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לפיד וראשי רשויות נגד העברת היחידה לתכניות חינוך חיצוניות לאבי מעוז: "להרחיק את השנאה מבתי הספר"

בהסכם בין נועם והליכוד נקבע שהיחידה לתכניות חיצוניות במשרד החינוך תועבר לאחריות יו"ר המפלגה מעוז, שמתנגד לשוויון זכויות לנשים וללהט"ב | לפיד קרא לראשי הרשויות "שלא לשתף פעולה עם היחידה"

חבר הכנסת אבי מעוז, יושב ראש מפלגת נעם (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
חבר הכנסת אבי מעוז, יושב ראש מפלגת נעם (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
אסף צבי

ביקורת חריפה מצד ראש הממשלה יאיר לפיד, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון וראשי רשויות מקומיות על העברת היחידה לתכניות חיצוניות במשרד החינוך לאחריות יו"ר מפלגת נועם ח"כ אבי מעוז. ראש הממשלה לפיד אף קרא לראשי רשויות להפעיל בעצמם תכניות חינוכיות שייתכן שייפסלו על ידי היחידה בהנהגת מעוז.

המהלך, שסוכם בהסכם הקואליציוני של מפלגת נועם והליכוד, יעביר את היחידה שאחראית על אישור תכניות של חברות ועמותות שפועלות במערכת החינוך למשרד ראש הממשלה, תחת אחריותו של מעוז, שיכהן כסגן שר במשרד. מעבר לפגיעה הצפויה במשרד החינוך עקב פיצול יחידה מתוכו למשרד אחר, לפיד ושאשא ביטון הביעו חשש מכך שמעוז יוביל מדיניות ברוח סדר היום של מפלגתו, שמתנגד לפלורליזם, לשוויון בין המינים ולקהילת הלהט"ב, ויפגע בתכניות חינוכיות ברוח זו.

לפיד כתב לראשי הרשויות: "אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז. האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר- עוברת עכשיו אליכם. כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף."

לדברי לפיד, "אתם אלה שתצטרכו להגן על תכני מערכת החינוך בעירכם ולשמור על צביון המערכת כיהודית, דמוקרטית וליברלית, להרחיק את תכני השנאה והפילוג מבתי הספר, לשמור על תכנים שמלמדים את ילדינו סובלנות, קבלת האחר, חופש הביטוי ואמירת אמת. במידת הצורך, תקצבו אותם מתקציב העירייה, שתפו פעולה עם ארגוני ההורים ועם הנהלות בתי הספר."
בעקבות המכתב הודיעו מספר ראשי רשויות שלא יסכימו לביטול תכניות חינוכיות פלורליסטיות, בין היתר בנושאי זכויות להט"ב או חיים משותפים של יהודים וערבים. חלק מהרשויות המקומיות, בהן תל אביב-יפו, רמת גן, כוכב יאיר ומועצה אזורית הגלבוע, אף הודיעו שיממנו קיום תכניות כאלה מתקציב הרשות המקומית. עם זאת מבחינת נהלי משרד החינוך הקיימים כיום, חל איסור להפעיל בבתי הספר תכניות שלא אושרו על ידי משרד החינוך, ללא קשר לאופן המימון שלהן.
שרת החינוך שאשא ביטון אמרה ש"אדם ששנאתו אמונתו ישלוט בתכנים שילמדו ילדינו בבתי הספר. האיש עם הדעות החשוכות ביותר יקבע מה התכנים שילמדו הילדים שלנו בבית הספר ומי הגופים שיפעילו אותם, עם תקציב של מעל 2 מיליארד שקל. מדובר בחרפה מוסרית שתפגע בחינוך של כל ילדי ישראל ותפרק את מערכת החינוך. את המחיר של מכירת החיסול הערכית שמוביל נתניהו – ישלמו הילדים של כולנו".
לפי פרסום ב-ynet, שאשא ביטון יוזמת בשבוע הבא כינוס חירום נגד הוצאת היחידה ממשרד החינוך. בתגובה לפרסום, פנה מעוז ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה בדרישה לאסור על עובדי ציבור להשתתף בכינוס שהוא במהותו פוליטי.
בראיון בחדשות 12 במוצאי שבת האחרונה אמר מעוז: "אני דורש זה שהמערכות הציבוריות של מדינת ישראל יתנהלו על פי מדיניות הממשלה ולא על פי אג'נדות שזרות למדינה היהודית. במשרד החינוך יש 3,400 תכניות לימודים ש-3,000 מהן נכתבו על ידי עמותות פרטיות, קרנות זרות ומדינות זרות. משרד החינוך שלנו פועל על פי אגנדה זרה שהיא זרה למדינה היהודית. כשאנחנו נקים את הממשלה כולם יכולים להירגע – אנחנו נדאג לזהות היהודית של המדינה".

22,930 תכניות חינוכיות

היחידה לתכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך הוקמה ב-2012 במטרה לרכז את הממשק ההולך וגדל של מערכת החינוך עם ארגונים, חברות ועמותות. היא הובילה תהליך של שולחן עגול בשיתוף נציגי המשרד, רשויות מקומיות וגופים שפועלים במערכת החינוך, שבסופו נחתמה אמנה משותפת והקמת מאגר תכניות על ידי המשרד.

המאגר הסדיר לראשונה נוהל לכניסת ארגונים ותכניות חיצוניות למערכת החינוך, שכולל בדיקה מינימלית של המשרד על התאמת התכנית לקהל היעד, והתחייבות הגוף לפעול בהתאם למטרות החינוך הממלכתי בישראל, כפי שהוגדרו בחוק, וביעדי משרד החינוך. היחידה מפעילה את המאגר, שבו מופיעות כיום 22,930 תכניות לכלל קהלי היעד של מערכת החינוך. לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, אסור לשלב במוסדות חינוך תוכניות ומענים שאינם רשומים במאגר.

לפי הנהלים הקיימים כיום, היחידה יכולה לפסול תכנית חינוכית שקיימת במאגר אם הגיע מידע על אודותיה "שדורש בחינה ובירור". כדי לעשות זאת, תמנה היחידה ועדה לבחינה ולבירור, שבמהלכו רשאי המשרד להוציא את התכנית מהמאגר באופן זמני.

בשנה החולפת עבר תחום ההתקשרות שינוי על ידי הרחבת תכנית גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) במסגרתה רכש התכניות נעשה בהתאם לתקציב 'ניהול עצמי' שמקבל כל בית ספר, שיכול להגיע למיליון שקלים בשנה בהתאם לגודלו. תקציב זה מופנה לרכש תכניות ומענים חינוכיים במגוון נושאים, וגם להוצאות אחרות כמו רכש ציוד, שירותי מחשוב ועוד. התקציב הכולל שהופנה לבתי הספר דרך המערכת הוא 2 מיליארד שקלים בשנה. התכנית מיושמת במרבית בתי הספר, אך לא בבתי ספר בחינוך המיוחד, או בגני ילדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!