דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

הצד השני של פערי הבריאות העולמיים: רפואת יתר

ניתוח קיסרי באזרבייג'אן (צילום: shutterstock)
ניתוח קיסרי באזרבייג'אן. באוכלוסיות העניות ביותר לא הייתה גישה מספקת לניתוח, ואילו האוכלוסיות העשירות ביותר קיבלו גישה אליו גם כשלא היה בו צורך (צילום: shutterstock)

מעל מחצית מאוכלוסיית העולם חיה ללא גישה לשירותי בריאות חיוניים, אך בקצה השני, תושבים רבים במדינות עשירות סובלים מאבחון יתר ושימוש יתר בתרופות | מחקר בינלאומי ראשון מסוגו מיפה את ההליכים שעלולים לגרום יותר נזק מתועלת, וממליץ לבצע שימוש מושכל במשאבי הבריאות

ארגון הבריאות העולמי ומדינות רבות מקדמים פתרון למצוקת שירותי הבריאות בעולם: כיסוי בריאות אוניברסלי, בדומה למערכת הבריאות של אוסטרליה. פתרון זה נכלל במטרות המרכזיות של יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא.

אולם באופן מפתיע, אחד האתגרים שעולים בעקבות הרחבת הגישה לשירותי בריאות, הוא הסכנה של יותר מדי שירותי בריאות. יותר מדי בדיקות, טיפולים ואבחונים מיותרים, הגורמים נזק לאנשים ומבזבזים משאבים יקרים.

ההערכה היא שאבחון יתר ושימוש יתר בשירותי בריאות אחראים לכ-20% מהוצאות הבריאות בקבוצת המדינות העשירות (רמת הכנסה גבוהה).

בעזרת צוות עולמי שמנה יותר מ-30 חוקרים, ביצענו הערכה למצב בקרב המדינות המסווגות לרמת הכנסה נמוכה ובינונית. ההערכה כללה ניתוח של יותר מ-500 מאמרים מדעיים, שהמחקרים שעליהם דיווחו הקיפו במצטבר קרוב ל-8 מיליון משתתפים או שירותי בריאות, מיותר מ-80 מדינות של הכנסה נמוכה ובינונית.

הסקירות שלנו, שנעשו לראשונה בהיקף עולמי, פורסמו באוקטובר האחרון ב-BMJ Global Health ובעלון של ארגון הבריאות העולמי, ומלמדות שהבעיה של 'יותר מדי רפואה' כבר הפכה נפוצה במדינות של הכנסה נמוכה ובינונית. להלן תמונת מצב של הממצאים.

סרטן בלוטת התריס: בשנים האחרונות גברה המודעות לריבוי הפעמים שבהם גידולים קטנים בבלוטת התריס מאובחנים ומטופלים בטעות כסרטן, כולל באוסטרליה. על פי הממצאים שהעלינו, תופעה זו משפיעה על מערכות הבריאות בכל מקום.

אבחון יתר של סרטן בלוטת התריס מתרחש כשאדם מאובחן עם סרטן "לא מזיק", שאינו גדל או שגדל לאט מאוד, ולא היה גורם לשום בעיה גם אם לא היה מטופל.

אבחון יתר של גידולים בבלוטת התריס עלול להסב נזק פסיכולוגי, כלכלי וגופני, ובכלל זה הסרה מיותרת של בלוטת התריס וסיבוכים נלווים.

אחת האנליזות שעשינו כללה מעל 5 מיליון חולים בסרטן בלוטת התריס מיותר מ-50 מדינות. היא העלתה שקיימים שיעורים גבוהים מאוד של סרטן בלוטת התריס בכמה מהמדינות ברמת הכנסה נמוכה ובינונית, אולם שיעורי התמותה מסרטן בלוטת התריס במדינות אלה נותרו ללא שינוי. נתון זה מחזק מאוד את תוקף ההשערה שיש ריבוי של אבחונים מיותרים.

מחקר שנערך לאחרונה על יותר מ-27 אלף אנשים בסין העריך כי 3 מכל 4 חולים שאובחנו עם סרטן בלוטת התריס הם תוצאה של אבחון יתר. המחקר מצא גם שונות עצומה בהערכת אבחון יתר בין המחוזות השונים בסין.

מלריה: אבחון יתר של מלריה מתרחש כשאנשים שאינם נושאים את טפיל המלריה מאובחנים בטעות כנושאים אותו, ומקבלים טיפול למלריה.

מחקר על המצב בסודאן, שכלל יותר מ-3,000 חולים מ-95 מרכזי בריאות, מצא הכרה גוברת באבחון יתר של מלריה, וחישב שהוא היה אחראי לבזבוז של יותר מ-80 מיליון דולר בשנת 2000.

במדינות רבות באסיה ובאפריקה המלריה היא אנדמית. עם זאת, כשמלריה מאובחנת באופן שגוי, יש סכנה שהוחמצו זיהומים חמורים שאינם מלריה ונוצר בזבוז של תרופות.

בדיקות הדמיה מיותרות: מחקר שנערך ב-2014 על המצב באיראן מצא שמחצית מהבקשות להדמיית תהודה מגנטית (MRI) בעקבות כאבי גב תחתון היו מיותרות או נעשו בצורה לא נכונה.

מחקר נוסף על איראן מ-2021 העריך שהעלות של השימוש הלא נכון בהדמיות מוח בשלושה בתי חולים לימודיים הגיעה ליותר מ-100 אלף דולר. בדיקות הדמיה מיותרות מסיטות משאבים מועטים ממילא, ועלולות להוביל לטיפולים מיותרים.

יותר מדי מרשמי תרופות: מחקר מ-2020 על לבנון מצא שימוש יתר מסיבי בתרופות לקיבה שנקראות 'מעכבי משאבות פרוטונים'. נמצא שיותר מ-2 מכל 3 אנשים נוטלים אותן שלא לצורך. כ-25 מיליון דולר התבזבזו מדי שנה.

מחקר עולמי גדול ב-2020 בדק את השימוש באנטיביוטיקה בקרב יותר מ-65 אלף ילדים מתחת לגיל 5 בשמונה מדינות של הכנסה נמוכה ובינונית: האיטי, קניה, מלאווי, נמיביה, נפאל, סנגל, טנזניה ואוגנדה. החוקרים מצאו שניתנו מרשמי אנטיביוטיקה ליותר מ-80% מהילדים שאובחנו עם מחלות בדרכי הנשימה, כשמרבית המרשמים הללו נחשבו מיותרים.

לשימוש מיותר באנטיביוטיקה יש נזקים פוטנציאליים, כולל עמידות לאנטיביוטיקה – התופעה שבה החיידקים מסתגלים והאנטיביוטיקה הופכת פחות יעילה. עמידות אנטי-בקטריאלית היא אחת מסיבות המוות המובילות בעולם, כשהנטל הגבוה ביותר הוא במדינות שבהן השירותים והמשאבים מוגבלים.

פערים שמקורם בעושר

הסקירות שלנו מצאו דוגמאות לעודף תרופות לצד שימוש חסר בתרופות במדינות של הכנסה נמוכה ובינונית.

באחד מהמחקרים הגדולים, שכלל יותר מ-70 מדינות של הכנסה נמוכה ובינונית, נמצא אי-שוויון עצום בשיעורי הניתוחים הקיסריים. באוכלוסיות העניות ביותר לא הייתה גישה מספקת לניתוח חירום קיסרי, ואילו האוכלוסיות העשירות ביותר קיבלו גישה לניתוח קיסרי גם כשלא היה בו צורך.

זמן טוב להתמודד עם סוגיית הבזבוז והנזק

ארגון הבריאות העולמי מציין שככל שהעולם מתקדם לעבר כיסוי בריאות אוניברסלי, זה הזמן להתמודד עם הבזבוז והנזק שנגרמים מאבחון יתר ושימוש יתר.

שילוב של המאמצים יסייע לפתור גם את הבעיה הזו. כפי שציין ארגון הבריאות העולמי, "194 משרדי הבריאות שאיתם עובד הארגון מתמודדים כולם עם בעיה זו".

פתרונות שונים כבר נבדקים, אם כי לא בתכיפות מספקת. דוגמה אחת היא מחקר גדול בגאנה, שמצא שהכנסת בדיקות אבחון מהירות חדשות עשויה להפחית במחצית את שיעורי הטיפול המיותר במלריה.

עם זאת, ללא פעולות נוספות, יותר מדי אנשים במדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית ימצאו את עצמם ללא גישה לשירותי בריאות יעילים, במקביל לבעיית שימוש יתר שתצוץ באזורים אחרים.

על סמך תוצאות הסקירות שערכנו, המטרה היא לחתור לכינון ברית גלובלית שתציב כיעד את צמצום אבחון היתר ושימוש היתר בשירותי בריאות במדינות ברמת הכנסה נמוכה ובינונית, כשבמסגרת המאמץ המשותף יפותחו ויוערכו פתרונות פוטנציאליים.

***

ריי מויניהן הוא מרצה בכיר באוניברסיטת בונד באוסטרליה/

לואי אלברקוני הוא מרצה בכיר ומלגאי בתוכנית מנהיגות מתעוררת של NHMRC באוניברסיטת בונד.

מאמר זה פורסם באתר Theconversation.com, ומתפרסם ב'דבר' בכפוף לרישיון Creative Commons. לקריאת המאמר המקורי (באנגלית) הקישו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!