דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נהגי המונית

חברה ועבודה / מחאת המוניות: חילוקי דעות בין ארגוני הנהגים ואיום Uber

מחיר הנסיעה במונית ירד ב-11% - ומכאן הדעות מתחלקות בין הארגונים השונים: האם הנהגים יכולים לספוג את הפגיעה הזו ולהמשיך את שיתוף הפעולה עם הממשלה או שמדובר בצעד בלתי נסבל וצריך לצאת לרחובות?

מחאת נהגי המוניות בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מחאת נהגי המוניות בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאות נהגי מוניות הפגינו אתמול (שני) בירושלים נגד הורדת התעריפים בשיעור של 11%, שחלה בתחילת החודש. ההורדה במחיר חלה בעיקר בעקבות ירידת מחיר הדלק מאז העדכון האחרון בשנת 2013. לטענת הנהגים, הנוסחה לחישוב התעריף לא משקפת את ההוצאות האמיתיות של הנהגים ויש לבטל את ההורדה. השר כחלון אמר למנהיג המחאה כי יכנס את ועדת המחירים מחדש.

שי דיין איננו מנהיג רשמי של שום ארגון, אלא של דף הפייסבוק ארגון נהגי מוניות חדש, והינו פעיל ביוזמות שונות לטובת נהגי המוניות. דיין היה מרוצה מהמחאה אתמול. "כל הזמן הגיעו עוד ועוד נהגים. ציפינו לכמה מאות והגיעו 2,700 נהגים מרחבי הארץ. התפזרנו בשעה רבע לשלוש ובשעה 4 קיבלתי טלפון מר האוצר".

מחאת נהגי המוניות בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מחאת נהגי המוניות בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

לפי דיווחי משטרת ירושלים סמוך לשעה 12:00 כ-400 נהגים חסמו את קריית הממשלה ואת הצירים המובילים אליה, ובמקביל הגיעו דיווחים כי היו נהגי מונית שהאטו בכוונה את התנועה בדרכים העולות לירושלים עד שעות הצהריים המאוחרות. דיין מספר כי שר האוצר משה כחלון (כולנו) התחייב בפניו לכנס בתוך שבוע את הוועדה האחראית על תעריף הנסיעה, לדיון בטענה לפיה סל התשומות לא משקף את הוצאות הנהגים נכונה. "הסברתי לו שהוועדה חייבת להחליט על נוסחה חדשה עד ה-30 בדצמבר, אחרת המדדים שמרכיבים את הנוסחה הנוכחית ישתנו ולא נזכה לעדכון תעריף עד 2018".

בנוסחה הנוכחית ישנו משקל רב למחיר הדלק, כ-38%, ואילו דיין טוען שמדובר רק ב15-20% אצל מרבית הנהגים, וכי יש להכניס לנוסחה הוצאות חדשות שמתוכננות, לרבות חובת הנהגים לחסוך לפנסיה. העדכון הקודם של הנוסחה התרחש בשנת 2013, כאשר במשך מרבית התקופה שחלפה מחירי הדלק צנחו, עד שלאחרונה החלו לעלות, אך הם עדיין נמוכים מרמות השיא. את הלחץ להורדת התעריף הובילה המועצה הישראלית לצרכנות, שטענה בעד הורדה של 8% בתעריף בחודש פברואר, פחות מ-11% בהחלטה שקיבלה הוועדה במרץ.

את דחיית יישום ההחלטה עד כה, מייחס אברהם פריד, יו"ר ארגון נהגי המוניות בישראל, למאמצי ההידברות שלו עם שרי הממשלה. "התווכחנו שנתיים איתם. בסוף ועדת המחירים נאלצה להתיישר לפי זה, בכפוף לזה שתוקם ועדה שאנו שותפים בה, לבחינה מחדש של סל התשומות. בינתיים לא הייתה לנו ברירה. אני לא מזלזל לא ב-10% ולא ב-11%, זה לא היה זמן להוריד את המחירים, אבל אני מבין את השרים שנאלצו לחתום על הצו תחת איומי בג"ץ. במועצה לצרכנות פעלו במשך שנתיים באופן אינטנסיבי." דחיית יישום ההחלטה הייתה שקולה לתוספת הכנסות של עשרות מליוני שקלים בחודש בענף, שהם מאות שקלים בחודש לכל נהג. מבחינה המועצה לצרכנות מדובר בגזילה של כספי הנוסעים.

לטענת המועצה, שיטת העדכון הנוכחית פסולה, לפיה בכל שנה בחודש במרץ בודקים את נתוני ינואר האחרון ומחליטים האם לעדכן את התעריף כלפי מעלה, ולא להוריד אותו במקרה של ירידה בתשומות. הורדת מחיר הנסיעה ההתחלתי מ-12.3 שקלים ל-11 שקלים היא הישג שהם יכולים להתגאות בו.

ארגון הנהגים בראשו עומד פריד לא תמך בהפגנה אתמול: "לא ראיתי בה צורך, וכמוני רבים אחרים, ראשי תחנות וכולי. הם הגזימו בהרבה דברים, למרות שמצב נהגי המונית ממש לא טוב. יש עשרות אלפי נהגי מוניות אז קל להשיג כמה חמומי מח. הם לא בעלי תחנות וגם לא חברים בתחנות. אין שם את הארגון היציג ולא את הארגון הגג. לא תמכנו במהלך הזה. אנחנו במו"מ עם שר התחבורה וגם עם שר האוצר." לדבריו, בשיטת ההידברות ניתן להגן על האינטרסים של הנהגים באופן אפקטיבי יותר. "הצלחנו להוריד מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה את ההצעה להכניס לישראל את UBER. גם חבר הכנסת אמיר אוחנה הודה כי בזכות הלחץ של הנהגים ההצעה ירדה מסדר היום".

ההצעה המדוברת תאפשר לכל ישראלי להסיע נוסעים תמורת כסף ותאפשר לחברת Uber, ששולטת בשוק ההסעות ברוב הארצות בהן היא פועלת, לפתוח בישראל את שירות Uber-X, המהווה שירות תיווך בין נוסעים למסיעים. הצעה זו עשויה לפגוע קשות בנהגי המוניות.

המהלך שקול להפרטת כל הרגולציה – במקום הכשרות, תקנות ופיקוח נקבל מערכת דירוג באפליקציה, במהלך שמאפשר למדינה להתנער מאחריות לפיקוח על שירות חיוני. למרות שמערכת כזו יכולה להיות אפקטיבית אחרי שמתקבלים בה מספר דירוגים שליליים או חיוביים לכל נהג, היא תתקשה לסנן מראש אנשים שלא כשירים להסעת נוסעים, ואין בה שום ערובה כנגד מניפולציות.

שי דיין חושב שארגוני הנהגים הנוכחיים לא מייצגים את רוב הנהגים. "אני מייצג את הנהגים שעובדים על ההגה. אברהם פריד הוא עסקן עם רשיון לקווי מוניות שירות שטרפד את הרפורמה כך שלא יצטרך להתמודד עם חברות אחרות במכרז. יהודה בר אור הוא ראש ארגון שאיגד 70 תחנות, וכיום יש 40 בארגון שלו. שם בעלי המניות בכל תחנה שולחים נציג למליאה הארצית. הנהגים השכירים לא בוחרים את הנציגים, ובסופו של דבר 80 איש מובילים את הארגון שדואג רק לכך שבעלי המניות בתחנות יוכלו להמשיך להנות מרווחיות".

לפי דיין, הורדת התעריף ב11% תפגע ב-24% מההכנסה שנשארת לנהג ו"כחלון הסכים לכנס את הוועדה כי הוא מבין את מצוקת נהגי המוניות. ישבתי איתו שעתיים בפגישה אישית לפני חודשיים והסברתי לו את הנזק שיש לנו והוא הבין". ירידת משקל רכיב הדלק בנוסחה, אותה מבקש דיין, יכולה לשחק גם לרעת הנהגים בתרחיש של עליה במחירי הדלק, אך הכנסה של רכיבים חדשים לנוסחה, יכולה לבטל את הורדת התעריף.

בעתיד הקרוב נהגי המוניות צריכים להמשיך לנווט בין בעלי תחנות הגובים מהם 1,000-1800 ₪ בכל חודש, אפליקציות דוגמת GET TAXI, הגובות כרגע פחות כסף, אך בעלות כח מיקוח עצום שלא קיים בשום תחנה מקומית, דרישות רגולציה החיונית לבטיחות הנוסעים והנהגים והאיום של פירוק הענף באמצעות שירותים דוגמת UBER.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!