הפעלת "נתיב פלוס" בכביש 1 בדרך לירושלים מאפשרת תיעדוף לנוסעי התחבורה הציבורית ובעלי מכוניות עם 3 נוסעים ומעלה. על פי נתוני הנסועה שפורסמו הבוקר (ראשון) ב'גלובס', הנתיב אפשר קיצור נסיעה ממוצע של 7.5 דקות בשעות פעולתו בין 6:30 ל-9:30.
בשיא העומס, בין 7:40 ל-9:00 בבוקר, קיצור הנסיעה נע בין 11 ל-18 דקות. מדובר בנתונים של יום בודד, שלא מעידים עדיין על שינוי ארוך טווח. עם זאת, הניסיון מהשקת פרויקטים קודמים של "נתיב פלוס" מעיד על הצלחת השיטה בקיצור הנסיעה לזכאים לנסוע בנתיב.
הפרויקט החל לפעול ביום שישי האחרון. הנתיב נמשך 26 קילומטרים, והוא פועל בימי ראשון עד חמישי בשעות העומס בבוקר, בין 06:30 ל-09:30, ובימי שישי בין 12:00 ל-17:00 או עד כניסת השבת. בשאר השעות, הנתיב פתוח לנסיעה לכל משתמשי הדרך.
הפרויקט, ביוזמת משרד התחבורה ובביצוע נתיבי ישראל, יאפשר ל-400 אוטובוסים ביום חול ועד 500 אוטובוסים ביום שישי ליהנות מהעדפה בכביש. נסיעה ב"נתיב פלוס" שלא כדין תגרור קנס של 500 שקלים.
הוא מצטרף ל-3 נתיבים נוספים של פרויקט "נתיב פלוס" שפועלים במתכונת דומה:
- בכביש החוף בין נתניה לתל אביב בשני הכיוונים (נהג + נוסע אחד ומעלה)
- בנתיבי איילון בין מחלף מבוא איילון למחלף השלום מדרום לצפון (נהג + 2 נוסעים ומעלה)
- בכביש 4 בין מחלף ראשון לציון למחלף חולון מזרח פועל נתיב פלוס בשני הכיוונים (נהג + 2 נוסעים ומעלה)
שינוי מדיניות: במקום להיאבק בפקקים, לעקוף אותם
מתן העדפה בכביש לכלי רכב רבי תפוסה הוא שינוי מדיניות. אם בעשור הקודם, הוביל שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ מדיניות פיתוח כבישים אינטנסיבית, במטרה לספק יותר נתיבי נסיעה, התברר שהעלייה במספר כלי הרכב הפרטיים "בולעת" במהירות את התועלת שמביאה סלילת כבישים. המדיניות החדשה של המשרד לא מכוונת להיאבק באופן ישיר בפקקי התנועה, אלא במתן אפשרות לעקוף אותם בעזרת תחבורה ציבורית או תפוסה גבוהה ברכב פרטי.
פרויקט "נתיב פלוס" הראשון נפתח בתקופת כהונתו של בצלאל סמוטריץ' במשרד התחבורה, אבל שרת התחבורה הנוכחית מרב מיכאלי פעלה להרחבתו. לפי מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, מדובר בניצול צודק יותר של תשתיות לאומיות. "קיצרנו את הדרך לנוסעי התחבורה הציבורית והשיתופית. יותר מ-130 אוטובוסים בשעה נוסעים בבקרים לירושלים, ולהם מגיעה העדפה. אני קוראת לציבור להתארגן שלושה ברכב, לנסוע יחד ולהגיע מהר".