דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"הפסקת פעילותה של משטרת הצניעות באיראן לא תקל בהכרח על נשים שמבקשות להסיר את החיג'אב"

המחאה ההמונית בעקבות מותה של צעירה איראנית רשמה הישג, אך המומחה לאיראן ד"ר רז צימט לא צופה שהחובה לעטות רעלה תיפסק: "זה אחד הסממנים המובהקים ביותר של המהפכה האסלאמית, ולכן הם לא יוכלו לבטל אותה"

סטודנטית אירנית מפגינה בחצר האוניברסיטה בטהרן אל מול כוחות משטרה אירנים לפיזור הפגנות (צילום: AP Photo)
סטודנטית אירנית מפגינה בחצר האוניברסיטה בטהרן אל מול כוחות משטרה אירנים לפיזור הפגנות (צילום: AP Photo)
אוריאל לוי

התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'פער מונתאזרי, הודיע היום (ראשון), שמשטרת הצניעות של איראן תפורק. ההודעה נמסרה בשל המחאות שנמשכות במדינה מזה 3 חודשים מאז רצח מהסא אמיני בידי אנשי משטרת הצניעות.

"הפסקת פעילותה של משטרת הצניעות באיראן, לא תקל בהכרח על נשים שמבקשות להסיר את הרעלות". אומר ד"ר רז צימט, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי ומרכז אליאנס ללימודים איראנים באוניברסיטת ת"א. "צריך לזכור שחובת הרעלה נחקקה ונאכפה יותר משני עשורים לפני שהוקמה משטרת הצניעות, ואין מניעה שהיא תיאכף גם בלעדיה".

לפי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, התובע הכללי האירני אמר: "למשטרת המוסר אין שום קשר למערכת המשפט והיא פורקה, אבל המערכת המשפטית תמשיך להתמודד עם האתגר החברתי". הדברים נאמרו בכנס בנושא דת ומשפט, לאחר שנשאל מדוע הפסיקה משטרת הצניעות לפעול.

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (צילום: אלבום פרטי)

"מאז תחילת גל המהומות הנוכחי בספטמבר", הסביר ד"ר צימט, "הוקפאה פעילות משטרת הצניעות. אין כרגע אכיפה של קוד הלבוש האסלאמי במרחב הציבורי, לרבות עטיית הרעלה. על כך בדיוק נשאל התובע הכללי. כשם שהתקבלה החלטה על הקמתה, התקבלה גם החלטה על השבתת פעילותה.

הוא הוסיף שהרשות השופטת תמשיך לפקח על ההתנהלות החברתית. האם מדובר בפירוק קבוע של משטרת הצניעות? בהעברת סמכויותיה לגורם אחר? להשבתה זמנית של פעילותה? לכך לא התייחס וכנראה שלא במקרה".

אישה עם חיג'אב. "רואים דעיכה של המחאות בעיקר בערים הגדולות שבמרכז איראן" (צילום: shutterstock)
אישה עם חיג'אב. "רואים דעיכה של המחאות בעיקר בערים הגדולות שבמרכז איראן" (צילום: shutterstock)

אתמול הורה התובע הכללי על הקמת צוות משותף לפרלמנט האיראני ולמועצה העליונה של המהפכה התרבותית לבחינת מדיניות כפיית הרעלה. "ניתן לראות זאת כביטוי לחשיבה מחודשת מצד המשטר לגבי המשך הדרך בכל הקשור לאופן אכיפת קוד הלבוש האסלאמי על רקע המחאות", מוסיף ד"ר צימט.

"השלטון לא יכול להכריז על ביטול חובת הרעלה"

"ברור לשלטונות שהם אינם יכולים להשיב את משטרת הצניעות לפעילות שגרתית, בוודאי שלא בעתיד הנראה לעין, משום שזה בדיוק מה שעלול להביא להסלמה מחודשת דווקא בעת שנראה שהושגה שליטה מסוימת בהיקף המחאות. מצד שני, ברור גם שהם אינם יכולים להכריז על ביטול חובת הרעלה".

מדוע לא?
"ויתורים משמעותיים של המשטר, במיוחד בשאלה מהותית כמו חבישת רעלה, עלולים להיתפס כחולשה ולהוביל לדרישות נוספות. מלבד זאת, לא ברור אם ויתורים כאלה אינם בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי".

נשים יוכלו להסתובב בשיער חשוף?
"אין ספק שהמשטר מתקשה לאכוף את החוק של חבישת רעלה מאז פרוץ המחאה. מצד שני ברור שחבישת רעלה היא אחד הסממנים המובהקים ביותר של המהפכה האסלאמית, ולכן הם לא יוכלו לבטל אותה".

אז מה יעשו?
"בשלב זה המשטר בוחן חלופות. יתכן ויעבירו את הסמכויות של משטרת הצניעות לגורם אחר – למשל למשטרה. אולי ישנו את מדיניות האכיפה, למשל, דו"חות או קנסות במקום מעצרים. במערכת הפוליטית ובממסד הדתי כבר נשמעים קולות שונים, החל מדרישה לחזור לאכיפה הרגילה שקדמה למהומות, דרך הגמשת מדיניות האכיפה וכלה בתמיכה בביטול חובת הרעלה באופן מוחלט".

המחאות ימשכו?
"אנחנו רואים דעיכה של המחאות בעיקר בערים הגדולות שבמרכז איראן. עיקר הדיווחים כעת על מרי אזרחי מגיעים מהמחוז הכורדי. אולם המצב נפיץ, והתסיסה נמשכת. המחאות עשויות  להתחדש, אנחנו שומעים קריאה לשוב ולמחות לקראת יום הסטודנט האיראני שיצוין השבוע".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!