דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

ההסכם המלא של הציונות הדתית: שר במשרד הביטחון, ועדת רפורמות ודריסת רגל לדרעי בהחלטות הכלכליות

לפי ההסכם, החלטות כלכליות-חברתיות ידרשו אישור של נתניהו, סמוטריץ' ודרעי | הציונות הדתית קיבלה את ועדת הרפורמות, וכך תוכל 'לעקוף' את ועדת הכספים של גפני | השר במשרד הביטחון מטעם המפלגה לא יהיה כפוף לשר הביטחון

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' בכנס תמיכה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' בכנס תמיכה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הפרטים המלאים של נספח התפקידים להסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית, שנחתם בחמישי שעבר, פורסמו הבוקר (שני), וחושפים את כלל התפקידים שתקבל המפלגה, ובאופן עקיף גם סיכומים עם מפלגת ש"ס על חלוקת הכוח הכלכלית בממשלה.

המסמך שפורסם עוסק בתפקידים ובסמכויות בלבד, ומהווה נספח להסכם קואליציוני שעדיין לא נחתם ויכלול את קווי היסוד של הממשלה החדשה והתחייבויות לקדם נושאים לדרישת המפלגות.

ההסכם מעניק לשר מטעם הציונות הדתית במשרד הביטחון סמכויות נרחבות על המנהל האזרחי, היחידה שאחראית על פעילות הממשלה ביהודה ושומרון, וכולל מינוי מתאם הפעולות בשטחים וראש המינהל. סעיפים אלה גררו ביקורת ציבורית מצד גורמים באופוזיציה העתידית.

בתחום הכלכלי כולל ההסכם הקמת ועדת רפורמות בכנסת בראשות המפלגה, מה שיקל על שר האוצר סמוטריץ' לקדם רפורמות בכנסת. בנוסף נקבעת מעורבות של דרעי באישור חוק ההסדרים, וכן במטה משותף של תשתיות לאומיות למשרד הפנים.

הסדרת הרוטציה: לפי ההסכם סמוטריץ' יהיה שר האוצר ב"מחצית הראשונה" של כהונת הממשלה, ובמחצית השנייה ימונה להיות שר הפנים. שר מטעם הציונות הדתית ימונה לתיק הבריאות או "תיק אחר עליו יוסכם עם ראש הממשלה". בנוסף תופסק כהונת אחד משני השרים הנוספים של המפלגה – העלייה והקליטה או המשימות הלאומיות.

ועדת רפורמות וחוק חוקה ומשפט: חבר כנסת מטעם הציונות הדתית יעמוד בראש ועדת 'מיזמי תשתיות לאומיות ורפורמות' שתפעל במחצית הראשונה של כהונת הכנסת. ועדה זו תשמש ככל הנראה לקידום רפורמות של שר האוצר סמוטריץ' מבלי להזדקק לוועדות הכנסת הקבועות, ובעיקר לוועדת הכספים. בנוסף חבר מטעם הציונות הדתית יעמוד בראש ועדת חוק חוקה ומשפט.

קבינט כלכלי חברתי: יוקם קבינט שרים לענייני כלכלה וחברה שבראשו יעמוד ראש הממשלה, יחד עם ממלאי מקום קבועים – יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.

חוק ההסדרים: החוק יובא לדיון בפני ראש הממשלה בהשתתפות דרעי וסמוטריץ' לפני דיון ראשון בממשלה. משמעות סעיף זה היא דריסת רגל משמעותית לש"ס בעיצוב חוק ההסדרים.

שר במשרד הביטחון: אחד משלושת השרים של המפלגה ימונה גם לשר במשרד הביטחון. שר זה יהיה כפוף לשר הביטחון, אך יקבל סמכויות נרחבות על מתאם פעילות הממשלה בשטחים והמינהל האזרחי, שני גופי הממשל המרכזיים ביהודה ושומרון. בין סמכויות השר: מינוי ראשי שני הגופים, אישור תגובות המדינה לבג"צ, פרויקט התקנת צווי אלוף להתאמת תחיקת הביטחון ביהודה ושומרון ועוד. לרשותו יועמדו צוות, לשכת סגן השר ומחלקת הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון.

המשרד למשימות לאומיות: משרד ההתיישבות יהפוך למשרד למשימות לאומיות, ויצורפו לו סמכויות הנוגעות בטיפול בגרעינים המשימתיים. צוות המשרד יוגדל, ותוקם מנהלת לקהילות משימתיות.

בין סמוטריץ' לדרעי: לפי ההסכם דרעי וסמוטריץ' נדרשים להסדיר את "ממשקי העבודה והסמכויות ביניהם", בגלל הרוטציה ביניהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!