דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

כנס חירום בכנסת נגד 'מכירת מערכת החינוך'; שאשא-ביטון: "אבי מעוז קיצוני שמתנגד למערכת חינוך ציבורית"

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בכנס: "לא שר החינוך יהיה האחראי על מערכת החינוך, אלא אנשים שלא מאמינים בשלטון החוק ולא מחזיקים בערכים של מגילת העצמאות"

משתתפי הכנס (צילום: מיכל מרנץ)
משתתפי הכנס (צילום: מיכל מרנץ)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"אני לא יודע מי יהיה שר החינוך, אבל אני יודע שהוא לא יהיה אחראי על מערכת החינוך", אמר ראש הממשלה יאיר לפיד באירוע תחת הכותרת "כנס חירום נגד מכירת מערכת החינוך" שנערך בכנסת היום (שלישי). "החינוך הממלכתי דתי עובר לסמוטריץ', מתנ"סים יעברו לש"ס, והיחידה לתוכניות חוץ-פדגוגיות לאבי מעוז.

"כל ההחלטות האלו נעשו לא משיקולים נכונים. אף אחד לא רצה לקחת את משרד החינוך כי הם יודעים שזו עבודה קשה. מעבר לחלוקה הזאת, חשוב להסתכל מי הגורמים שלקחו על עצמם את התפקידים. אנשים שלא מאמינים בשלטון החוק, לא מחזיקים בערכים של מגילת העצמאות. ביבי יודע את זה, אבל הוא חלש מדי להתמודד עם זה בגלל המשפט. לצוותי החינוך, פתחנו קו חם שיסביר לכם על הזכויות שלכם. אנחנו רק בתחילתו של מאבק".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון פתחה את הכנס: "בשבוע שעבר חשבנו שזו רק פיסה אחת אבל אנחנו מגלים שיותר פיסות מתחלקות. בימים האחרונים אנחנו מגלים שבמסגרת ההסכם הקואליציוני יפרקו את משרד החינוך. את היחידה לתוכניות חיצוניות האחראית על גפן יעבירו לאבי מעוז, אדם קיצוני שלא מעוניין במערכת חינוך ציבורית, שהצהיר שהוא לא מעוניין במדינה דמוקרטית, אלא רק יהודית. אז איך הוא יכול להיות אחראי על תוכניות לשוויון מגדרי, לקבלת השונה ולחינוך מגדרי?"

"פיסה נוספת היא הענקת האחריות לש"ס, והחזרת החינוך מגיל לידה עד 3 למשרד הכלכלה. אני רוצה ששר או שרת החינוך יצליח. אבל זה לא יקרה אם ייקחו לו את הכלים להצלחה".

פרופ' יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר ונשיאת מכללת בית ברל: "תחשבו מה יעבור על מורים שיגידו משהו שהוא 'לא במקום'. כבר עכשיו מורים ומנהלים נתבעים על אמירות וזו מגמה שתחריף. גם ככה מורים ומנהלים בורחים. אני שמחה שהחינוך הוא בראש סדר עדיפויות, ואני שמחה שזה לא רק מתמטיקה אלא החינוך לדמוקרטיה שהוא היעד העיקרי של מערכת החינוך. הבעיה של הדור הצעיר היא לא ציונים נמוכים בפיז"ה, אלא רמת ההבנה הנמוכה בדמוקרטיה".

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן: "משרד הביטחון שלנו הוא משרד החינוך.
לקחו את הקצה, וזה לא משנה איזה קצה, ונתנו לו להוביל דבר כל כך רגיש. אצלנו בעיר יש את כל הזרמים. חוש"ן ואיגי פועלים בבתי הספר הממלכתיים החילוניים, ולא בבתי הספר הדתיים והחרדיים, וזה בסדר גמור. אבל זה דורש רגישות. אנחנו רוצים להנחיל לילדים שלנו ערכים של סובלנות. אני בתקווה שראש הממשלה יוכל לעצור את זה. זה הזמן להתעשת ולעשות את הדבר הנכון".

מיכל עוז ארי, עובדת משרד החינוך לשעבר שהקימה את היחידה לפני כעשור, אמרה בכינוס: "היחידה היא יחידה קטנה, שהמהות שלה היא ניהול שותפויות עם ארגונים ומחוזות משרד החינוך. כלומר הוצאת היחידה מהמשרד היא ביטול המהות שלה."

עוד אמרה עוז ארי: "אני אתייחס לטענה שהשותפות עם התוכניות 'נעשית במחשכים'. אני חושבת שלא היה תהליך יותר שקוף בממשלה. אני לא מכירה עוד חוזר מנכ"ל שנכתב בשיתוף עם הציבור. לאורך השנים היו התקפות פוליטיות על היחידה, כמו טענות להדחה ותמיד הגנו עלייה. אני מקווה שנצליח גם עכשיו."

לדבריה, "נקודה נוספת היא האמון במנהלי בתי הספר. אנחנו ביחידה מאמינים במנהלים שידעו לבחור את התוכניות המתאימות להם. ואנחנו גם נותנים להם את הכלים הנכונים לכך".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיע לכינוס כדי לבקר אותו ותקף בחריפות את שרת החינוך שאשא ביטון: "לפני 2,200 שנה, ישבו אנטיוכוס וחבר מרעיו ותכננו כיצד להשכיח תורה מישראל. היו להם תקציבי עתק מקרנות זרות פרוגרסיביות והם התמקדו בנושאים מהותיים לשם כך: אסרו לקדש את החודש כדי לבטל את החגים והמועדים שתלויים בכך, אסרו את ברית המילה כדי לנתק את ברית הדמים בין ישראל לבין בורא עולם.

"2,200 שנים אחרי, ההיסטוריה חוזרת. הוציאו את התנ"ך ומורשת ישראל מהבגרויות, הכניסו תכנים אנטי-ציוניים דרך עמותות זרות ומשתמשים בשמות קוד של 'מלפפונים ועגבניות ירוקות' כדי להסתיר את החושך והאפלה מההורים של ילדי ישראל. אני רוצה לומר לאזרחי ישראל: רוח הגבורה היהודית שניצחה לפני 2,200 שנה את הרוח הפרוגרסיבית, ניצחה גם הפעם. יותר תנ"ך, יותר תולדות עם ישראל, יותר זהות יהודית, זה מה שהעם בחר וזה מה שיהיה בעזרת השם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!