דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכל האמוניה

מפרץ חיפה / עם כשלון המכרז להעברת מפעל האמוניה מחיפה, מציע ח"כ פרץ: שהמדינה תעביר

לאחר שביום שני הודיע המשרד להגנת הסביבה כי אף חברה לא ניגשה למכרז להעברת המפעל, מציע שר הסביבה לשעבר כי תוקם חברה ממשלתית שתעשה זאת. בעיריית חיפה קראו לממשלה לפנות את המכל למרות כישלון המכרז

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: ליאורה אמיתי).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: ליאורה אמיתי).
מיכל רוזן
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בתגובה לכישלון המכרז להעברת מפעלי האמוניה ממרץ חיפה, הציע היום (שלישי) ח"כ עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה לשעבר, כי במידה ולא מצליחה המדינה להעביר את המפעל באמצעות מכרז, עליה להקים חברה ממשלתית שתעביר את מפעל האמוניה.

בפנייה לשר האוצר משה כחלון והשר להגנת הסביבה זאב אלקין, אמר פרץ כי ״אסור לסטות מהאסטרטגיה של הקמת מפעל  כפתרון. יש להסיר את כל החסמים כדי להבטיח את ההיתכנות הכלכלית של המפעל והיה והדבר לא מסתייע – יש להטיל על אחת החברות הממשלתיות להקים את המפעל כחברה ממשלתית". עוד הוסיף כי "אין ספק שמפעל כזה יהפוך עם הזמן למפעל רווחי ביותר".

ביום שני הודיע המשרד להגנת הסביבה כי "למרות מאמצי הממשלה: לא התקבלו הצעות במכרז להקמת מפעל אמוניה", השר להגנת הסביבה,זאב אלקין, אמר בתגובה לכישלון המכרז כי "המשרד לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה בחיפה, ויעשה הכל על מנת שלא יישאר שם. כעת, הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות, ונעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי".

עמיר פרץ (צילום: פלאש 90).
עמיר פרץ (צילום: פלאש 90).

לפני כחצי שנה טען מי שהיה אז השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, כי אחת הסיבות לכך שמשקיעים לא מעוניינים להקים את המפעל היא מחיר הגז הגבוה שהושאר על כנו במתווה הגז הממשלתי. לטענתו, מחיר הגז הטבעי, ממנו מפיקים אמוניה, פוגע ביכולת להציע מחיר שיתחרה בזה של אמוניה שמיוצרת בחו"ל מגז טבעי זול יותר.

למרות שהממשלה אישרה הגנות פיננסיות משמעותיות בדמות מענק הקמה עד גובה של 240 מיליון ש"ח ופיצוי מהמדינה, עד גובה של 480 מיליון ש"ח, במקרה של סגירת המפעל, לא הוגשו, כאמור, הצעות במכרז.

ההחלטה על הקמת המפעל במישור רותם התקבלה בממשלה באוקוטובר 2013, לאחר בדיקת חלופות שונות, במטרה להקטין את הסיכון הסביבתי המאיים על תושבי מפרץ חיפה. לטענת ארגוני הסביבה, יש חלופות אחרות למכל בחיפה אולם אלו לא נשקלו ברצינות עד כה, לפחות לפי פרסומים פומביים. בין חלופות אלו, מפעלי אמוניה קטנים שיוקמו בתוך מפעלים שצורכים אותה כיום, בתוספת חוות מכלים קטנים, במקום מכל גדול אחד, שהסיכון שישתקף ממנה קטן בהרבה לעומת המצב כיום.

המכל במפרץ חיפה, בו 12,000 טון אמוניה,  עולה שוב ושוב לכותרות. בפברואר האחרון, אמר מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה כי כל טיל שייפול על המכל בחיפה, שקול לפגיעה של פצצה גרעינית. עם זאת, להערכת גורמי ביטחון המכל בטוח לשימוש ואין סכנה לפגיעה רחבת היקף כתוצאה מפגיעת טילים. זאת מכיוון שבניגוד לדעה הרווחת, אמוניה היא לא חומר נפיץ.  במקרה של רעידת אדמה חזקה, לעומת זאת, קיים סיכוי גבוה לאלפי פגיעות נשימתיות חמורות.  בין השאר, עקב עומס תשתיות והיעדר גישה מהירה של כוחות חירום.

"הודעת המשרד מאכזבת ומדאיגה"

התגובות לכישלון המכרז לא איחרו לבוא. בהנהלת עיריית חיפה הודיעו  כי הם תובעים מממשלת ישראל והמשרד להגנת הסביבה, לממש מידית את ההחלטה על פינוי המכל באמצעים העומדים לרשותם. עוד הודיעו בעירייה כי "המאבק המשפטי אותו היא מנהלת כנגד פעילות מכל האמוניה ימשיך ביתר שאת, וכי מכרז הסרק שהוציאה המדינה יוכיח לבית המשפט כי לממשלת ישראל לא הייתה כוונה אמתית לעמוד בהתחייבויות שפיזרה".

יונה יהב, ראש עיריית חיפה. צילום מתוך ויקימדיה.
"סחבת בלתי נסבלת", יונה יהב. צילום מתוך ויקימדיה.

ראש העיר חיפה,יונה יהב, אמר כי "לא יעלה על הדעת כי אינטרסים כלכליים של בעלי ההון וצמרת הממשלה יעמדו כנגד חייהם של תושבי המפרץ. איני מבין מדוע מתעקשים בממשלה לחכות לאסון בסדר גודל עצום המרחף מעל הצפון כולו. אנו מבקשים להביא בפני התושבים את העובדה המדאיגה כי – רק 5% מהאמוניה במפרץ חיפה דרוש לקיומו של המשק הישראלי, וכי כל השאר משמש ליצור דשן ליצוא לחו"ל. זו העת של כולנו להתעורר ולהפסיק לגרור רגליים. הודעת המשרד להגנת הסביבה מאכזבת ומדאיגה". יהב הוסיף "הסחבת הבלתי נסבלת בהתחייבותה של המדינה לסילוק הסכנה היא כרסום נוסף באמון הציבור במשרדים הממשלתיים, האמונים על חייהם של מיליון מתושבי מדינת ישראל."

עו״ד ג׳מילה הרדל ואכים בשם עמותת אזרחים למען הסביבה אמרה כי "מלכתחילה לא היה ברור  למה המדינה צריכה ליזום מכרז כזה ולקחת על עצמה להקים מפעל לא רווחי שכל מטרתו לספק אמוניה למפעל אחד שהוא בעצמו לא ניגש למכרז". לטענתה, במהלך דיון שערכה לפני כשבועיים הוועדה לענייני ביקורת המדינה, הודה המשרד להגנת הסביבה כי לא נבחנה כלל החלופה לפיה כלל לא יאוחסנו כמויות כאלו של אמוניה בישראל. "‎שוב ושוב מתברר עד כמה חמור המחדל של רשויות המדינה במפרץ חיפה ועד כמה חיי מליון התושבים הם הפקר – התעשייה היא שמנהלת את המציאות שלהם תוך כדי סיכון ממשי וחמור של בריאותם ובטחונם‎", אמרה.

"המשרד להגנת הסביבה כשל בניהול המכרז להקמת מפעל ליצור אמוניה במישור רותם" מסרו מעמותת צלול, "ממשלת ישראל, שהבטיחה שמכל האמוניה המיושן והמסוכן בחיפה ייסגר, לא עמדה בהבטחתה ולא הסירה את האיום המרחף מעל ראשם של תושבי הצפון" עוד הוסיפו כי הם דורשים מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקחת את הנושא תחת אחריותו ולהורות על סגירת המכל בחיפה בהקדם האפשרי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!