דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עם שורת שותפויות אסטרטגיות ומתח גובר עם ארה''ב, סין וסעודיה יפגשו לפסגה

שי ג'ינגפינג נפגש עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, וצפוי לחתום איתו על עסקאות שיבטיחו את היציבות האנרגטית של סין, לאחר שחתם על עסקאות עם איראן וקטאר

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מקבל את פניו של נשיא סין, שי ג'ינגפינג (צילום : Saudi Press Agency via AP)
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מקבל את פניו של נשיא סין, שי ג'ינגפינג (צילום : Saudi Press Agency via AP)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

נשיא סין, שי ג'ינפינג, נחת אתמול (רביעי) בסעודיה לקראת פסגה עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שתתקיים ביום שישי. שי ומשלחתו ינסו להרחיב את ההשפעה הסינית באזור ולהבטיח את אספקת האנרגיה לארצם בעשורים הקרובים באמצעות חיזוק הקשר עם סעודיה, בעלת הברית הגדולה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון.

עבור סין, סעודיה היא מקור לאספקת נפט ויעד להשקעות ולייצוא. בהתאם, סעודיה רואה בסין את מקור ההכנסה החשוב והיציב ביותר, וכן את השותפה המרכזית, דרך השקעות וידע טכנולוגי, למודרניזציה אפשרית של המדינה.

הפסגה תתקיים על רקע מתחים ביחסים בין הסעודים לארה"ב נוכח סירובם של אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) להרחיב את ייצוא הנפט מוקדם יותר השנה. מקור פוטנציאלי נוסף למתיחות הוא שיתוף הפעולה עם הסינים בנושאי ביטחון.

בשונה מכך, הסחר האנרגטי עם סין הוא אחד הבסיסים להתחממות היחסים הסינים-סעודיים, וללא ספק יעמוד במוקד השיחות. סעודיה מהווה, כאמור, את המקור החשוב ביותר של נפט גולמי עבור סין, שמהווה את מקור ההכנסה הגדול ביותר מייצוא נפט גולמי עבור סעודיה. רק בשנת 2021, סין ייבאה מוצרים פטרוכימיים בשווי של כ-44 מיליארד דולר מסעודיה.

אם שי יצליח לחתום הסכם ארוך טווח לאספקת נפט גולמי עם סעודיה, הוא יצטרף להסכמים שנחתמו בשנה שעברה והשנה עם איראן וקטאר, למשך 25 ו-27 שנים, בהתאמה. עם זאת, בן סלמאן עשוי שלא לראות בעין יפה את ההסכמים הללו עם יריבותיה של סעודיה מהמפרץ. אך עבור סין, שלושת ההסכמים הללו נועדו להבטיח את אספקת הנפט בעשורים הקרובים, תוך הימנעות מתלות יתר ביצואנית אחת שתוכל להשתמש בה כמנוף כוח פוליטי.

האינטרסים הכלכליים בקשר הסעודי-סיני רבים וחורגים מתחום האנרגיה. סעודיה מהווה יעד לייצוא סיני ונהנית, לצד מדינות ערביות נוספות, מהשקעות מאסיביות של הסינים. מאז 2005, השקיעה סין כ-50 מיליארד דולר בהשקעות ובבנייה בסעודיה. סכום זה לא כולל את ההשקעות במסגרת תכנית החגורה והדרך שמקיפה, עד כה, השקעות בסך 885 מיליארד דולר ברחבי העולם.

חלק משיתופי הפעולה הכלכליים, בעיקר בתחום הביטחוני, נוגעים בנקודות המתח בין ארה"ב לסין, מה שגורם לפרשנים לראות בהתפתחות שיתוף הפעולה הסיני-סעודי כאיום נוסף על היחסים של סעודיה עם האמריקנים. רק במרץ האחרון, חתמה ענקית ביטחון ממשלתית בסעודה על הסכם לייצור מל"טים עבור סין בשטח הממלכה הסעודית. גם חברת סנסטיים (Sense Time) הסינית, שהוחרמה על ידי ארה"ב מטעמים ביטחוניים, תשקיע יחד עם קרן העושר הסעודית 207 מיליארד דולר לבניית מעבדה לאינטליגנציה מלאכותית בסעודיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!