דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עצמאים במגזר הערבי: ״שכחו אותנו, המדינה חייבת לנו מיליוני שקלים ממס הכנסה״

עו"ד היתם עמאר מפורום העצמאיים: ״בעלי עסקים במגזר בכלל לא יודעים איך לגשת למידע ולפעול מול רשויות המס״ | מחקר של ד״ר רובי נתנזון מעלה שאצל הנשים המצב חמור יותר, ושיעור העצמאיות נמוך בכשליש מבמגזר היהודי

סטודנטיות ערביות באוניברסיטה העברית בירושלים (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש90)
סטודנטיות ערביות באוניברסיטה העברית בירושלים (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש90)
הדס יום טוב

תכנית החומש למגזר הערבי עלתה שוב לכותרות לאחרונה בעקבות התבטאויות שונות של חברי הממשלה הנכנסת, לאחר שבמאי האחרון הושלמו מרבית ההעברות התקציביות למשרדים. מיליארדי שקלים יושקעו, על פי התכנית, לפרויקטים בתחום התחבורה, בתחום החינוך, בתוכניות שיכון ודיור, בחיזוק הערים המעורבות ולישובים מוחלשים, ותקציבים עתידיים אמורים להינתן במסגרת התוכנית לחקלאות, לבריאות, לתיירות, למיזמי עידוד תעסוקה ופיתוח אזורי תעשיה ועוד.  

אך למרות ההשקעה הרבה, עצמאיים במגזר הערבי טוענים כי בתוכנית בולט היעדר תקציב ייעודי לעידוד ופיתוח סקטור העצמאים במגזר הערבי, אם כי סעיפים אחדים בה נוגעים בו. "כמו במגזר היהודי, גם כאן העצמאים נשכחים ונותרים ללא זכויות, כגון רשת ביטחון עבורם בעת מבצע צבאי או אירוע מזג אוויר קיצוני הגורם לפגיעה בפרנסתם, דמי אבטלה, ימי מחלה ועוד", אומרים בפורום העצמאיים בהסתדרות. 

"לצערי הרב החברה הערבית כולה נעלמת מהעין על ידי ממשלות ישראל לדורותיה, והעצמאיים הערבים במיוחד", אומר ל'דבר', עו"ד היתם עמאר מכפר קאסם וחבר בפורום העצמאים. "אוכלוסיית העצמאיים והפרילנסרים בחברה הישראלית היא אוכלוסייה מודרת באופן כללי, אבל העצמאיים הערבים עוד יותר מודרים ועוד יותר שקופים, כמו בהרבה מקרים רבים". 

"בתוכנית הממשלה היוצאת לא הוזכרו העצמאיים הערבים", אומר עמאר. "לא התייחסו אליהם לא במשרד האוצר, לא בכלכלה ולא בתעסוקה, ולא נתנו דגש לאוכלוסייה הספציפית הזו. אנחנו כמעט 60 אלף עצמאיים, ולדעתי יש הרבה יותר. זו אוכלוסייה שעובדת קשה, והמדינה צריכה לתת לה יחס ראוי". 

״העצמאיים הערבים לא יודעים מה מגיע להם״. עו״ד היתאם עמאר מפורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אלבום פרטי)
״העצמאיים הערבים לא יודעים מה מגיע להם״. עו״ד היתאם עמאר מפורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אלבום פרטי)

לדבריו, הסיבה היא חוסר עבודת מטה של משרדי הכלכלה, האוצר והרווחה, ושל רשות המיסים והביטוח הלאומי. זה מתבטא, לדבריו, בחסמים בירוקרטיים, ובעיקר באי הנגשת החוק ואי הנגשת זכויות לעצמאי המגזר. "הגיע הזמן שהמדינה, על כל משרדיה – התעסוקה, הכלכלה, הרווחה, החברה לפיתוח החברה הערבית, תתמקד קודם כל בהנגשת ידע, שעצמאיים ערבים ידעו מה מגיע להם. אחר כך בהסרת חסמים בפני עצמאים ועמצאיות במגזר. ולבסוף, להעלות את רמת הטיפול בעצמאיים ולהביא את הנושא הזה לסדר העדיפויות מבחינת תכניות עתידיות". 

"עצמאי היום נופל תחת יוקר המחיה – שכירויות, ארנונה. במקביל, שכר העבודה שלו לא עולה. במגזר הערבי, העני יותר, יש הרבה פחות אפשרות להעלות מחיר", מסביר עמאר, ומדגיש שגם בנושא זכויות ומיצויים מול הרשויות העצמאי הערבי נשאר מאחור. "קופת המדינה חייבת לעצמאיים במגזר מיליוני שקלים. כנ"ל עניין מס הכנסה שלילי. עסקים קטנים ועצמאיים שלא מגיעים לרף המס. הבעיה היא שעצמאיים ערבים בכלל לא יודעים איך לגשת ולקבל את מה שמגיע להם". 

עמאר טוען שהמדינה מפקירה במיוחד את העצמאית הערבייה. "אין נשים שמעוניינות לפתוח עסק כזה או אחר במדינה שדוגלת בהעסקת נשים ערביות, זה אבסורד", הוא אומר. "יש הרבה נשים ערביות בעלות מקצוע שיכולות לפתוח עסק עצמאי, אבל אין מי שינגיש להן את הידע – לפתוח תיק, עוסק, ביטוח לאומי. האישה הערבייה רחוקה מהמידע הזה". 

ואכן, על פי מחקר שערך ד"ר רובי נתנזון, ראש מרכז מאקרו כלכלה מדינית ויועץ כלכלי לפורום העצמאים, שיעור הנשים העצמאיות במגזר הערבי נמוך מאוד בהשוואה לשיעורן בקרב העצמאיים היהודים – כ-13% בלבד מהעסקים של עצמאים במגזר הערבי הם בבעלות נשים, בהשוואה ל-30% מהעסקים במגזר היהודי. 

שיעור העצמאים הערבים גבוה בתחומים שנוטים להיפגע ממשברים גלובליים

מספר העצמאים הכולל במגזר הערבי עומד על 57.5 אלף עצמאים, והם מהווים כ-11.1% מכלל העצמאים בישראל. כמו כן, העצמאים במגזר הערבי מעסיקים שכירים בשיעור גבוה מאוד ביחס למספרם המוחלט באוכלוסייה – 27% מבעלי העסקים הערביים מעסיקים שכירים, בעוד ששיעורם באוכלוסיית העצמאיים מונה, כאמור, כ-11%. 

שיעור העצמאים הערבים משתנה בין תחומי התעסוקה. שיעורם גבוה למשל בתחום הבינוי, שם הם מהווים כ-36.5% מסך העצמאים בתחום. גם בתחום המסחר הסיטונאי והקמעוני ותיקון כלי הרכב שיעור העצמאים הערבים גם גבוה ביחס לממוצע, עם כ-26.9% מסך העצמאים בתחום זה. בתחום שירותי התחבורה, דואר ואחסנה כ-26.4% מהעצמאים הם ערבים. מדובר, לדברי פורום העצמאיים, בסקטורים בעלי נטייה גבוהה לפגיעה כתוצאה ממשברים גלובליים, דוגמת משבר האקלים 

מנגד, שיעור העצמאים הערבים נמוך בתחומי המידע והתקשורת, האמנות והבידור, וכן בתחום הנדל"ן, עם כ-2.1%, 3.8% ו-7.1% בהתאמה. בנוסף, כ-80% מהעצמאים במגזר הערבי הם ללא תואר אקדמי, בהשוואה ל-60% בלבד חסרי תואר אקדמי בקרב העצמאים היהודים. 

בקרב הצעירים, נכון לשנת 2020, 3.4% מכלל הצעירים הערבים בגילאי 18-24 הרשומים כמועסקים בנתוני הביטוח הלאומי הינם עצמאיים, לעומת 96.6% שכירים. בקרב צעירות ערביות, שיעור העצמאיות נמוך עוד יותר מכלל המועסקות, עם כ-1.1% בלבד של נשים עצמאיות ערביות בגילאים אלו.  

לעומת זאת, על פי ממצאיו של נתנזון, ב-2019, מספר העסקים העצמאיים הכולל היה 414,845. שיעור העסקים העצמאיים הפעילים בבעלות ערבים היה כ 70,523, כ-17% מכמות העסקים הפעילים. לעומת זאת, באותה השנה שיעור העסקים העצמאיים החדשים בבעלות ערבים עמד כל כ-24.5% (12,579 עסקים), הבדל של כ-7.5% משיעור העסקים הפעילים בכלל בבעלות ערבים. מכך, ניתן לצפות כי שיעור העסקים העצמאים בבעלות ערבים נמצא במגמת עלייה. 

לדברי נתנזון, קיימת נחיצות גדולה לספק תמיכה ולבנות רשת ביטחון סוציאלי לאוכלוסיית העצמאים במגזר הערבי. "מדובר באוכלוסייה שעובדת בסקטורים שלהם נטייה גבוהה להיפגע ממשברים גלובליים. בנוסף, שיעור גדול מן העצמאים הערבים מעסיקים שכירים, כך שהצלחת העסק של העצמאי הערבי משפיע לא רק על בעלי העסק – אלא גם על עובדיו, ומרבית העצמאים במגזר הערבי אינם בעלי תואר אקדמי, כך שהביטחון התעסוקתי שלהם במקרה והעסק נפגע נמוך בהשוואה לבעלי תואר אקדמי". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!