דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הכרסום בסמכויות משרד החינוך: 'שר במשרד' מש"ס, מועצת החינוך הממלכתי-דתי לסמוטריץ', והתכניות החיצוניות למעוז

שר החינוך הבא יהיה מהליכוד, אבל ההסכמים הקואליציוניים הבטיחו לשאר המפלגות שליטה במספר יחידות בתוכו, או הוצאתן ממנו | חלק מהשינויים יחלישו את ריבונות המשרד והשר על סוגיות משמעותיות בפעילותו; אחרים ישפיעו בצורה מינורית; וחלקם עדיין לא ידועים

כיתה ביסודי. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)
כיתה ביסודי. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך של ממשלת נתניהו השישית יהיה באחריות שר ממפלגת הליכוד, אך חלקים שונים מתוכו יהיו בפועל בשליטת מפלגות אחרות. ההסכמים הקואליציוניים קבעו שחלק מיחידות המשרד יועברו למשרדים אחרים, וחלקן יישארו בתוך המשרד אך בפעול הסמכות עליהן תהיה של שרים מהמפלגות האחרות. חלק מהשינויים מבטאים החלשה של ריבונות המשרד והשר על סוגיות משמעותיות בפעילותו; חלק אחר מהשינויים ישפיעו בצורה מינורית יותר, וחלקם לא ידועים עדיין.

שר במשרד מטעם ש"ס: הסמכויות עדיין לא הוסדרו

לראשונה בתולדות משרד החינוך יכהנו בו שני שרים: שר החינוך יהיה מטעם הליכוד, ושר נוסף מטעם ש"ס יכהן כ'שר במשרד החינוך'. בשלב זה טרם סוכם רשמית מה יהיו סמכויותיו של השר הנוסף. פרסומים שונים הצביעו על דרישות שונות של ש"ס, בהן אחריות על החינוך החרדי, על החינוך הבלתי פורמלי, על החברה למתנ"סים ועוד. בש"ס לא הגיבו לפניית 'דבר' בנושא.

בממשלה הנוכחית ימונו שני שרים באותו משרד ממפלגות שונות: במשרד הביטחון (שר הביטחון יהיה מהליכוד, ובמשרד יכהן גם שר מהציונות הדתית), וכאמור במשרד החינוך בו יפעל שר מש"ס לצד שר החינוך מהליכוד. בשני המקרים, הם צפויים להחזיק בעמדות סותרות בחלק מהסוגיות. ההסכם הקואליציוני עם הציונות הדתית כולל גם התחייבות לשינוי חקיקה שתאפשר ל'שר במשרד' לא יהיה כפוף לשר אלא לראש הממשלה, מה שמעלה שאלות ביחס לשימוש בסמכות זו גם ביחס למשרד החינוך.

התחומים עליהם יהיה אחראי השר הנוסף יישארו במשרד החינוך. זה מצב עדיף מאשר פיצול יחידות מתוכו למשרדים אחרים (כפי שנעשה עם החינוך הבלתי-פורמלי וההשכלה הגבוהה שהועברו למשרד נפרד בתקופת ממשלת נתניהו-גנץ, וכך גם פעילות המכינות הקדם צבאיות שהועברו למשרד ההתיישבות באותה הממשלה). אך עדיין, המבנה הדו-ראשי עלול לפגוע ביכולת של שר החינוך להוביל את מדיניות המשרד.

סמוטריץ' ישלוט במינוי המועצה לחינוך ממלכתי-דתי: "מפר את האיזונים"

ההסכם עם מפגלת הציונות הדתית העניק ליו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' סמכויות נרחבות במינוי חברי מועצת החינוך הממלכתי-דתי. המועצה היא גוף ציבורי שמעצב את המדיניות הפדגוגית של החינוך הממלכתי-דתי. מנהל החינוך הדתי, שאחראי על בתי הספר הממלכתיים דתיים, כפוף להחלטות המועצה.

המועצה מורכבת מ-14 חברים אותם ממנה שר החינוך אחת לארבע שנים. לפי חוק החינוך הממלכתי, שני נציגים במועצה יתמנו על ידי שר החינוך, שישה ימונו על ידי שר הדתות מתוך רשימה של 12 מועמדים שיבחר שר החינוך, שלושה נציגים ימונו על ידי ארגוני המורים הדתיים, ושלושה נציגים ימונו מטעם 'ועד החינוך', גוף שאמור לייעץ למשרד החינוך אך אינו פעיל בפועל.

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית כמעט מרוקן מתוכן את סמכויות שר החינוך והדתות, ומעביר אותן ליו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. בהסכם נקבע שחוק החינוך הממלכתי יתוקן בהוראת שעה כך ששני מועמדים יתמנו ישירות על ידי שר החינוך (בדומה למצב כיום); שישה מועמדים ייבחרו על ידי שר החינוך מתוך רשימה של 12 מועמדים שירכיבו סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו (במקום ששר החינוך ירכיב רשימת מועמדים ושר הדתות יבחר מתוכה), וכן שמינוי 3 נציגי ארגוני המורים ו-3 נציגי ועד החינוך ייעשה בהסכמה בין סמוטריץ' לשר החינוך.

כיום חברי המועצה הם יו"ר המועצה הרב פרופ' יהודה ברנדס, גב' רחלי פרנקל, הרב עמיחי גורדין, הרבנית אסתר רוזנברג, הרב אורי שרקי, הגב' שרה אליאש, הרבנית ד"ר לאה ויזל, הרב ניסים מלכה, הגב' אורלי לרר, גבריאל שמעון, ברכה דאום רייטר, הרב גלעד מסינג, ד"ר מירי שליס וגב' שושנה שפיגל.

שהמועצה הנוכחית מונתה לפני כשנה, ולפי החוק לא ניתן לפזר אותה. כלומר, ההחלטה תשפיע על הקמת המועצה הבאה בעוד שלוש שנים.

השליטה הנרחבת של סמוטריץ' במינוי חברי המועצה מעלה חששות לפגיעה בייצוג של מגוון הזרמים בציונות הדתית, וייצוג יתר למועמדים שמזוהים עם הזרם החרד"לי (חרדי לאומי) שאליו משתייך סמוטריץ' וזרמים שמרניים יותר בתוכה. בכל מקרה, המהלך הוא פגיעה בסמכותו של שר החינוך על גוף משמעותי שאחראי על חלק ליבתי במשרד.

שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, אומר ל'דבר' שההחלטה מגבירה את הפוליטיזציה של מערכת החינוך הדתית. "מועצת החמ"ד הוקמה בימי קום המדינה על מנת לשמור על עצמאות פדגוגית ומקצועית כנגד השפעות פוליטיות. בהתאם, היא מתמנה לארבע שנים ולא ניתן לפזרה לפני כן. העיסוק הפוליטי המנכס את החינוך הדתי למפלגה מסוימת חוטא למטרות המועצה ומפר איזונים שאינם בריאים למערכת מקצועית שאמורה לשרת את כלל התלמידים הדתיים בישראל".

היחידה לתוכניות חיצוניות לאבי מעוז: תחום ליבה יועבר למשרד אחר

אחת ההחלטות מעוררות המחלוקת הנוגעות למבנה משרד החינוך, היא העברת היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה, תחת אחריותו של יו"ר מפלגת נועם אבי מעוז שיכהן כסגן השר. מעוז ידוע בעמדותיו השמרניות בנוגע לקהילת הלהט"ב ולמעמדן של נשים בחברה, ובימים אלו מתנהל מאבק של ראשי רשויות ומפלגות האופוזיציה כנגד המינוי.

היחידה היא אחת מ-19 יחידות במנהל הפדגוגי של משרד החינוך, שאחריותה המרכזית היא ניהול הממשק של משרד החינוך עם ארגונים אחרים כמו רשויות מקומיות, חברות ועמותות, שמקיימות פעילות חינוכית במערכת החינוך. עיקר פעילותה הוא הפעלת מאגר תכניות שמאגד את כלל הגופים והתכניות שפועלים במערכת החינוך, ואחראית על אישור התכניות בו, וכן על הוצאות תכניות ממנו במידה ומתקבל מידע שפעלו בניגוד לנהלי המשרד. נוסף על כך היא מובילה תהליכי שיח עם ארגונים ורשויות שונות לקידום נושאי רוחב, ואחראית גם על שיתוף הפעולה איתם במצבי חירום.

היחידה אחראית על אישור התכניות המאושרות והממומנות בתכנית גפ"ן, שהחלה לפעול השנה בעלות של שני מיליארד שקלים. במסגרת התכנית ניתן לכל בית ספר תקציב של עד כמיליון שקלים, בהתאם לגודלו ולמאפייניו, לרכישת תכניות חינוכיות במגוון תחומים – לימודי, ייעוצי (כישורי חיים וכדומה) וחינוכי-ערכי, וכן לרכש מנהלתי כמו מערכות מחשוב. גם הרשות המקומית מקבלת תקציב לפיתוח מענים חינוכיים רשותיים.

לפי החוק הקיים, מעוז לא יוכל להשפיע בצורה נרחבת על פעילות היחידה, מאחר שהאישור או הפסילה של התכניות נעשית על ידי הדרגים המקצועיים. גם היותו סגן שר תחת ראש הממשלה מגביל את יכולת הפעולה שלו. אולם הוצאתה ממשרד החינוך למשרד אחר, על אף שהיא עוסקת בתחום שבליבת פעילות משרד החינוך, עלולה להחליש את כוחו של המשרד בעיצוב מדיניות החינוך.

האגף לתרבות יהודית יעבור לאורית סטרוק

האגף לזהות יהודית למשרד למשימות לאומיות, שצפוי להיות תחת השרה המיועדת אורית סטרוק (הציונות הדתית). תפקידו של אגף זה הוא הפצת תרבות יהודית באופני למידה שונים למוסדות החינוך הפורמליים והבלתי פורמליים וכן ברשויות מקומיות. אופן הפעולה העיקרי הוא תמיכה במרכזים לזהות יהודית, שמופעלים על ידי עמותות, והמדריכים בהן הן מורות חיילות ובנות שירות לאומי. סך תקציב התמיכות של האגף עמד בשנה הנוכחית על 22 מיליון שקלים, סכום נמוך יחסית מתוך תקציב המשרד שעמד על 67.9 מיליארד שקלים.

האגף אמנם פועל בבתי ספר, אך עיקר פעילותו אינו מתבצע במערכת החינוך הפורמלית, אלא ברשויות המקומיות ובמסגרות קהילתיות שונות. לכן, העברתו למשרד אחר אמנם מחלישה את יכולתו של המשרד לעצב את התכנים שבו, אך אינה פוגעת ישירות בפעילות ליבה של המשרד, כפי שגם משרדי ממשלה אחרים יוזמים ומפעילים פעילות חינוכית במערכת החינוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!