דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פקקי אוניות ומהלכי הטעיה: הסנקציות המערביות על הנפט הרוסי מתחילות להשפיע

מחיר חבית רוסית מתקרב ל-60 דולר, מחיר התקרה שקבע לו המערב | מכליות נפט קפריסאיות, יווניות ומלטזיות כבר מראות פגיעה עסקית, ותור ארוך של מכליות משתרך במיצרי הבוספרוס

מכליות נפט עוזבות את נמל נובורוסיסק בים השחור, אוקטובר 2022 (צילום: AP)
מכליות נפט עוזבות את נמל נובורוסיסק בים השחור, אוקטובר 2022 (צילום: AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסנקציות המערביות על מכירת נפט רוסי החלו להשפיע, ומובילות לניסיונות הטעיה רוסיים במעקב אחר איכון ורישום מכליות נפט, לפקק מכליות במיצרי בוספרוס בטורקיה, להשפעה נרחבת על מדינות איים בים התיכון, לירידות מחירים ולשינויים בשוק הנפט העולמי.

מנגנון הסנקציות הייחודי והראשוני, מבוסס על כך שמדינות המערב שולטות בשוק הביטוח למיכליות נפט, שיתקשו לפעול ללא הסדרי ביטוח. אכיפת הסנקציות מורכבת לביצוע, שכן לחברות ביטוח אין בהכרח יכולת לבדוק את אמינות ההצהרות של חברות הספנות, לפיהן נפט שנרכש ברוסיה נקנה במחיר התקרה שהוחלט עליה בסנקציות החדשות – 60 דולר לחבית או פחות.

פקקים, ירידה בפעילות ורישום חשוד של מכליות

לפי דיווח ברשת CNBC, פקק של מכליות הולך ומשתרך במיצרי בוספרוס בטורקיה, בשל דרישות הטורקים לבחון את הביטוח של כל מיכלית שעוברת דרכם, מה שמעכב הולכת נפט מנמלי רוסיה בים השחור. לפי נתוני אתר  MarineTraffic, 35 מיכליות כבר יצאו מנמלים אלו מועמסות בנפט מאז החלת הסנקציות לפני 3 ימים. 16 מיכליות ממתינות לאישורים על פוליסת ביטוח תקפה סמוך למיצרי בוספרוס. כמות הנפט הממתינה למעבר במיצרים גדלה ב-47% תוך שבוע.

מכליות נפט בבעלות קפריסאית איבדו 20% מפעילות תובלת הנפט שלהן, מאז הופעלו הסנקציות ליצירת תקרת המחיר לנפט רוסי על ידי מדינות המערב. נפילות משמעותיות יותר נרשמו בהיקף תכולת מיכליות הנמצאות תחת רישום ביוון ובמלטה.

לפי פרסום באתר החדשות היווני "אקהתימריני", מיכליות נפט בקיבולת של 900,000 טון נמחקו מרישום קפריסאי, כך שמדובר ירידה של 20% לשוק הקפריסאי, ואילו במלטה וביוון נרשמו ירידות גדולות עוד יותר.

ייתכן ואלו סימנים של ניסיונות של חברות הנפט הרוסיות או של לקוחותיהן לעקוף את הסנקציות, אך סוגיית הרישום של הספינות אינה משנה באופן מיידי לגבי סוגיית הביטוח, שהיא זו שמיועדת לאפשר את אכיפת הסנקציות.

רוסיה מנסה לבלום את הסנקציות, אך נאלצת להוריד מחירים

מבחינה רשמית, רוסיה הודיעה שלקוחות נפט שמשתפים פעולה עם הסנקציות החדשות לא יזכו לקבל נפט מרוסיה בכלל. עם זאת, מחירי הנפט הרוסי כיום ממילא מבטאים הנחה משמעותית בשל ביקוש נמוך, ולכן נמכרים במחירים שקרובים ל-60 דולר לחבית.

מדינות המערב שיזמו את הסנקציות מודעות לקשיי האכיפה של מחיר תקרה, אך טוענות שהשפעת הסנקציות לא מתבטאת דווקא באכיפה של 100%, אלא קודם כל בלחץ המוריד את המחיר. שיטה זו נועדה למנוע תגובה חדה מדי בשוק הנפט. מחד, לאפשר לרוסיה לספק נפט בשוק העולמי, בעיקר להודו ולסין. מנגד, להקטין את ההכנסות של רוסיה מפעילות זו.

רשמית, הודו וסין לא שותפות לסנקציות, אך מאחורי הקלעים הסנקציות מעניקות רוח גבית לכוח המיקוח המסחרי שלהן. ירידה ברכישות הנפט מרוסיה היא סכנה לכושר הפקת הנפט הרוסי בשל מגבלות אחסון, מה שיוצר תמריץ לרוסיה להמשיך למכור נפט בהנחה משמעותית, כדי לשמר כושר ייצור.

הארגון Global Fishing Watch, מצא כי מיכלית הנפט הרוסית קפיטן שמילקין נתפסה משייטת באזור האי מלטה, כשמשדר האונייה הפיק דיווחים שגויים לפיו היא נעה במסלול מעגלי באזור יוון. בשיוט אחר, אותר כי המיכלית שהתה ליד תחנת כח בצפון קפריסין. שיטה הסוואה זו כבר ידועה ממיכליות שפקדו את ונצואלה ואיראן, עליהן מוטלות סנקציות אמריקאיות המונעות יצוא נפט.

בארגון חוששים שהרוסים הכינו צי רפאים המיועד להוכלת נפט תוך מעקף הסנקציות והסוואת המיקום, אך לא בטוח האם קיים כיסוי ביטוחי להפעלת מיכליות אלו, מה טיבו והאם לקוחות הנפט של רוסיה יסכימו לעקוף את הסנקציות תוך לקיחת סיכון לאסון נפט ללא כל כיסוי ביטוחי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!