דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ניקול רובנוביץ' בדרך לאליפות העולם בהרמת משקולות: "מוכנה לתחרות ומצויה בכושר השיא שלי"

ניקול רובנוביץ' תפתח מחר את אליפות העולם לאחר שהדהימה את אירופה וזכתה ב-3 מדליות באליפות עד גיל 23 | בראיון ל'דבר' היא מספרת על הרצון לפרוץ דרך בענף, על אופי התחרות הקשה ועל משטר התזונה הקפדני | "סבתא שלי רצתה שאלך לבלט, אבל אני קיבלתי החלטה אז אני הולכת איתה עד הסוף"

ניקול רובנוביץ' (צילום: אלבום פרטי)
ניקול רובנוביץ' (צילום: אלבום פרטי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ניקול רובנוביץ' תחל מחר (שני) את השתתפותה באליפות העולם בהרמת משקולות הנערכת בגובה 2,800 מטר בעיר בוגוטה בקולומביה. בראיון ל'דבר' היא מסמנת את המטרות שלה באליפות. "אני מוכנה לתחרות ומצויה בכושר השיא שלי. אני מצפה מעצמי לשבור את השיאים האישיים שלי ולהיות מדורגת כמה שיותר גבוה".

רובנוביץ', ממועדון מכבי תל אביב, מתחרה במשקל עד 71 ק"ג. טסה יומיים בלבד לפני תחילת התחרות לקולומביה מתוך חישוב מתוכנן להוציא את המיטב מעצמה בתחרות "יש ריסק קטן. החלטנו להגיע לשם ומיד לתת את הביצועים שלנו ולא למרוח את זה, כן ניתן לקבל את הירידה לבור הזה מבחינת מערכת חיסונית והקליימטיזציה בהסתגלות. אז יהיה לא פשוט, אבל זה לא מעניין אותי. אני מבחינה פסיכולוגית ומנטלית מכינה את עצמי לשם. פשוט להביא את התוצאות המקסימליות שלי ולתת את הביצוע על הבמה מול כולם".

הפתעת האליפות: "זה היה לא ריאלי לקחת מדליה"

רובנוביץ' בת ה-24 היא פורצת הדרך בענף הרמת המשקולות לנשים בישראל. ב-2019 היא הפכה לאישה הישראלית הראשונה שזוכה במדליה באליפות אירופה לבוגרות. היא עשתה זאת בקטגוריית הנפה במשקל עד 71 ק"ג לאחר שהניפה 96 ק"ג. "למען האמת לא ציפיתי למדליה. לא הגעתי בכושר שיא. זה היה לא ריאלי לקחת מדליה כי השתתפתי עם התוצאה שלי בקבוצה B, לאחר מכן השתתפו הבנות מקבוצה A, כלומר החזקות יותר".

בסיום התחרות להפתעתם של כולם, התברר שרובנוביץ' הניפה את התוצאה השלישית בטיבה וזכתה במדליית הארד ההיסטורית "כולנו מאוד הופתענו, זה היה משהו שאף אחד לא ציפה לו", מספרת רובנוביץ'. "זה מאוד שימח אותי, כי הייתי במצב של חשש ופחד לפני התחרות, אבל בעצם הכול התהפך לטובה וזה משהו שהניע אותי מאוד גבוה".

רובנוביץ' עם שניים ממאמניה ו-3 המדליות באליפות אירופה (צילום: Pablo Gonzales)
רובנוביץ' עם שניים ממאמניה ו-3 המדליות באליפות אירופה (צילום: Pablo Gonzales)

רובונוביץ' המשיכה לשבור את כל השיאים עם זכייה בשנה שעברה בשלוש מדליות זהב באליפות אירופה עד גיל 23 " זה היה בשבילי רגע השיא, זה הוכיח לי פעם נוספת שהכול אפשרי. זאת הייתה התחרות הכי מוצלחת שלי עד כה".

"לא היו תנאים. הייתי צריכה לפרוץ את הדרך"

היא החלה את דרכה בענף בגיל 16 עם חלום לעשות היסטוריה "נכנסתי לענף בגלל שאף אישה לא השתתפה במשחקים האולימפיים בהרמת משקולות. זאת אומרת אף ספורטאית לא ייצגה את ישראל. זה מה שמאוד עניין ואתגר אותי. רציתי לעשות משהו שעוד לא עשו".

כנערה היא עסקה בענפי ספורט נוספים, אך ברגע שהחלה את דרכה בהרמת המשקולות התמסרה לו בכל ליבה "עסקתי בענפים שונים, אם זה אתלטיקה, ענפי כדור, הייתי חודשיים בקרוספיט, אבל שום דבר לא אתגר אותי מספיק כמו הרמת משקולות אולימפית".

הכישרון האדיר שלה בלט כבר מהרגע הראשון ומהר מאוד היא סומנה כפוטנציאל אדיר בענף "בתחרות הראשונה שלי מיד שברתי את כל השיאים לקדטיות. מאותו הרגע התחלתי לתת חשיבות רבה האם באמת כדאי לי להיכנס לענף במלואו, היה ריק גדול. לא היה לי מאמן  צמוד, לא היו תנאים. הכול מאפס, אני עם עצמי. הייתי צריכה לפרוץ את הדרך".

איך קיבלו במשפחה שלך את העיסוק בענף פיזי?
"סבתא תמיד רצתה שאני אלך לבלט. כל המשפחה ידעו שגם אם הם ירצו לומר לי שזה לא כדאי, או שזה מאוד גברי ולא בריא וכל הסטיגמות שעדיין קיימות לצערי, הם ידעו שזה לא יהיה רלוונטי לומר לי את זה, כי אני עקשנית. אני קיבלתי החלטה, אז אני הולכת איתה עד הסוף. כולם תמכו בי ועזרו לי במה שביקשתי".

שלושה מאמנים וקרב מוחות טקטי ודינמי

לאליפות העולם היא יצאה ללא מאמנה האישי, בעלה סטניסלב מזניצין, שטרם קיבל את כל האשרות המתאימות ליציאות מישראל. ילוו אותה בתחרות בצד המקצועי מאמני נבחרת ישראל ויקטוריה גלפנד ואנטולי מושיק ובנוסף יסייע לה גם מאמן נבחרת גיאורגיה, גיה אסנידזה.

ניקול רובנוביץ' במדי קבוצתה, מכבי תל אביב (צילום: אלבום פרטי)
ניקול רובנוביץ' במדי קבוצתה, מכבי תל אביב (צילום: אלבום פרטי)

תחרות הרמת המשקולות היא מותחן של קרב מוחות בין המתחרות השונות על הזכייה באליפות. רובנוביץ' מספקת הצצה על האופן בו מתנהלת התחרות עצמה, מאחורי הקלעים: "יש לך שלוש 'כניסות' בהנפה ושלוש בדחיקה, אלו הניסיונות שלך. אנחנו מתחילים בתרגיל ההנפה, וכשהוא מסתיים יש כ-10 דקות מנוחה עד שעוברים לתרגיל הדחיקה. יש את הבמה התחרותית ומאחוריה יש את במות החימום, לכל ספורטאית יש במה משלה, המשקל בבמה התחרותית יכול רק לעלות מעלה, כלומר כבד יותר, אי אפשר להוריד אותו בק"ג".

איך מחליטים מה המשקלים אותם את מניפה או דוחקת באליפות?
"המאמנים שלי הם אלו שהולכים לקבוע באיזה משקלים אני אתחרה, לפי מה שהם רואים ובוחנים את היכולת שלי. אני לא עוברת מבחן אחד שם, אני עוברת כמה מבחנים מול המאמנים לפני התחרות וגם בתחרות.

למה חשוב שיהיה יותר ממאמן אחד איתך בתחרות?
"צריך לעשות את החישוב הנכון לפי כל הכניסות של הספורטאיות האחרות, כדי שהספורטאית תהיה מוכנה לכניסה שלה. צריך מאמן אחד שיתעסק עם הספורטאית ויצפה בספורטאיות האחרות וידע מה הן הולכות להרים, כדי לא פתאום לבלבל אותנו בהזמנת משקלים. המאמן השני צריך לראות את הלוח תוצאות, כדי שלא יהיו פתאום שינויים דרסטיים וכן להיות בשליטה והבנה מה מתרחש בתוך התחרות. כי אם פתאום אני אמורה לצאת, אבל אני לא מחוממת זה בלאגן גדול ואנחנו נצטרך לעלות את המשקל, כדי לתת לי יותר זמן להתחמם".

איך מתכוננים לקרב הטקטי במהלך התחרות?
"יש טקטיקות בליווי ספורטאית בתוך התחרות. במיוחד כאשר יש לחץ בין הספורטאיות שמרימות את אותם המשקלים ואת נכנסת ל'רכבת'. את אמורה להיכנס ל-100 ק"ג, אבל יש עוד שלוש ספורטאיות שנכנסות ל-100 ק"ג. זה אומר שאת הולכת לנוח הרבה זמן מהכניסה הראשונה לכניסה השנייה. יש פה הרבה פקטורים שצריך להתייחס אליהם".

במהלך התחרות רבונוביץ' תנסה להמשיך את מגמת השיפור וההגעה להישגים, כאשר המטרה הסופית היא העפלה היסטורית למשחקים האולימפיים בפריז 2024.

תוספי תזונה, מתקני אימון וירקות עד הבית

רובנוביץ' מציינת שללא התמיכה לה היא זוכה היא לא הייתה יכולה להגיע בראש שקט ובאופן האופטימלי לאליפות העולם. "הוועד האולימפי שהוא הגוף העיקרי שתורם להצלחה ולהישגים שלי, בלעדיו לא הייתי שורדת כספורטאית. האיגוד הארצי להרמת משקולות המאפשר לי להתאמן ולאמן אימונים אישיים באולם האימונים שלהם בהרצליה. מכבי תל אביב המועדון שלי, הבית החם שלי תומך בי כבר מעל ל-6 שנים".

למזלה יש לה גם ספונסרים שתומכים ומאמינים בה בהשגת המטרה שלה להגיע למשחקים האולימפיים  "הרבלייף מספקת לי תוספי תזונה עשירים בחלבון וסיבים תזונתיים, שזו תמיכה משמעותית עבור ספורטאי שצריך לצרוך המון חלבון בכדי לבנות שריר. ולירק השדה שדואג לי לירקות ופירות טריים מהחקלאי עד הבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!