דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אחרי שסגרה את המפעל בישראל: חברת 'פראט אנד ויטני' פותחת מפעל חדש בארה"ב

לפי הודעת הבעלים של מפעל 'טכנולוגית להבים' בנהריה, המפעל החדש יקום בצפון קרולינה, וגיוס העובדים נמשך | יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות: "הוכחה חותכת לכך שהחברה תכננה מראש את סגירת המפעל בארץ" | פראט אנד ויטני: "המפעל שונה בתכלית מהמפעל בישראל"

הכניסה למפעל טכנולוגיית להבים בנהריה (צילום: יהל פרג')
הכניסה למפעל טכנולוגיית להבים בנהריה (צילום: יהל פרג')
מאיה רונן

חברת פראט אנד וויטני, שהודיעה בשבוע שעבר על סגירת מפעל ללהבים של מנועי מטוסים בנהריה ופיטורי 900 עובדים, הודיעה היום (ראשון) על פתיחת מפעל חדש בארה"ב. ההודעה עוררה ביקורת חריפה על החברה, לפיה סגירת המפעל בישראל היתה מהלך מתוכנן שלא נבע מקשיים כלכליים או ירידה באיכות הייצור. בחברה מכחישים את הטענות.

לפי ההודעה באתר החברה, המפעל החדש לייצור להבים למנועי תעופה יוקם בצפון קרולינה במהלך הרבעון השני של 2023. עוד נכתב שבניית המפעל הושלמה בחודש האחרון, וגיוס העובדים נמשך.

המפעל באשוויל, שבנייתו החלה כבר במאי 2021, יהווה השלמה לייצור הקיים של החברה שמתבצע כיום במפעלים ברחבי העולם. הוא צפוי להגיע ליכולת תפעולית ראשונית ברבעון השני של 2023. ישולבו בו תקנים חדישים הכוללים ייצור אוטומטי תומך ייצור בתפוקה גבוהה, וצפוי לייצר גם מנועי 135-F במסגרת חוזים שנחתמו לעשורים הבאים.

אשר שמואלי, יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות החדשה: "הפרסום באתר פראט אנד ויטני הינו הוכחה חותכת לכך שהחברה תכננה מראש את סגירת המפעל בארץ ולהעביר את הייצור לארצות הברית. החששות שלנו הוכחו כנכונים."

150 משרות כבר אוישו על ידי עובדים מקומיים

המפעל החדש, יכלול מתקן יציקה מתקדם ויבצע עיבוד שבבי, ציפוי וגימור של להבים. ההשקעה בהיקף של 650 מיליון דולרים צפויה ליצור 800 מקומות עבודה חדשים בצפון קרוליינה עד 2027. עד כה אוישו כ-150 משרות על ידי עובדים מקומיים.

"חברות גלובליות כמו פראט אנד ויטני יכולות לבחור להתמקם בכל מקום, אבל הן יודעות שהן עשו את הצעד החכם עם צפון קרוליינה", אמר מושל צפון קרוליינה רוי קופר בטקס באתר המפעל בחודש שעבר. "השקעה זו תחזק את תעשיית הייצור של המדינה שלנו, ותביא משרות בשכר טוב למחוז למשך שנים רבות".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהפגנה במפעל "BTL טכנולוגיית להבים" בנהריה (צילום: הדס יום טוב)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהפגנה במפעל "BTL טכנולוגיית להבים" בנהריה (צילום: הדס יום טוב)

באתר החברה צוין שבנייתו של המפעל החדש החלה במאי 2021 והפעלתו צפויה להתחיל ביולי 2023. "המתקן החדש של פראט אנד וויטני באשוויל הוא אבן יסוד בטרנספורמציה התעשייתית שלנו והשקעה מרכזית שתתמוך בביקוש הגובר למנועי מטוסים אזרחיים וצבאיים", אמר שיין אדי, נשיא  פראט אנד ויטני.

"המתקן החדש של פראט אנד וויטני הוא פרויקט הייצור הגדול ביותר שראינו בחלק המערבי של המדינה שלנו", אמרה מזכירת המסחר של מדינת צפון קרוליינה, מישל בייקר סנדרס. "אנחנו נרגשים להוסיף את פראט אנד ויטני למשפחת היצרנים ברמה עולמית שרואים בצפון קרולינה בית".

גם יו"ר ועדת מחוז בונקום, בראוני ניומן בירך על פתיחת המפעל: "אנחנו נרגשים לראות את הפרויקט ההיסטורי הזה מתקדם. תמיכתנו בפרויקט פראט אנד ויטני עוסקת בשיפור ההזדמנויות לעובדים במערב צפון קרוליינה. הפרויקט הזה ייצר מאות משרות טובות שיגדילו את השכר באזור ההר בעשרות השנים הבאות".

"הבנו שזה היה תרגיל מתוכנן מראש"

לטענת ועד העובדים במפעל, מנכ"ל החברה יצא בעבר בהצהרה שישמור על המשך פעילות המפעל, אך בפועל כבר בחודשים האחרונים שמו העובדים לב למהלכים סותרים שהובילה ההנהלה. "הבנו שזה היה תרגיל מתוכנן מראש, לייצר הפסדים כדי שיוכלו להביא אסמכתא, להגיד שאין למפעל היתכנות כלכלית", אמר בני בן שושן, חבר בוועד העובדים. "ברור לי שזה היה מתוכנן. מסתבר שהם קנו את המפעל בשביל הטכנולוגיה ולא רצו באמת להשאיר אותו חי. מתברר שהם רוצים להעביר את הטכנולוגיה אליהם, הביתה".

"אנחנו לא נוותר ונדאג להביא רוכשים למפעל. לשמחתי יש התעניינות של מספר חברות לרכישת המפעל. נדרוש מפראט למכור את המפעל כעסק חי שימשיך לייצר בארץ. לנגד עינינו עומדים חייהם, תעסוקתם ופרנסתם של למעלה מאלף עובדים. מיותר לציין שחשיבותו של המפעל לתעשייה ביטחונית היא מרכזית. אנחנו נפנה לכל הגורמים הנוגעים בעניין, כולל משרד הביטחון ומשרדי הממשלה הרלוונטיים ונדרוש את התערבותם בעניין. כולנו זוכרים שהמפעל הוקם מלכתחילה בעקבות האמברגו הצרפתי על ישראל בסוף שנות ה-60'. לא נוכל להרשות לעצמנו מצב כזה שוב".

מפראט אנד ויטני נמסר: "המידע בכתבה שגוי ואין לו ביסוס עובדתי. מפעל להבי הטורבינה של פראט אנד וויטני בצפון קרולינה שונה בתכלית ממפעל TJL בישראל. המפעל שהתחלנו בהקמתו לפני מספר שנים מייצר להבי טורבינה שונים לחלוטין מלהבי הטורבינה שמיוצרים במפעל TJL בישראל. הביקוש הצפוי ללהבי TJL ימשיך להיות יציב ולכן פעילות זו תימשך בישראל כרגיל. בין כה וכה אין קשר לסיום פעילות ייצור להבי הקומפרסור ב-BTL עליה הודענו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!