דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

מטבע נדיר של חצי שקל מימי המרד הגדול התגלה בחפירות בירושלים

לדברי החוקרים "מטבעות הכסף של המרד הגדול היו הראשונים והאחרונים בעת העתיקה שנשאו את השם 'שקל'. הפעם הבאה הייתה על מטבעות השקל הישראלי שהונפקו בידי בנק ישראל בשנת 1980"

מטבע חצי השקל של השנה השלישית למרד הגדול (צילום: טל רוגובסקי)
מטבע חצי השקל של השנה השלישית למרד הגדול (צילום: טל רוגובסקי)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מטבע כסף בערך של חצי שקל מהשנה השלישית למרד הגדול ברומאים, אותר בחפירות שנערכו לאחרונה מדרום להר הבית. המטבע, הינו יוצא דופן ונדיר במיוחד והוא אחד הבודדים מסוגו שהתגלו בחפירות אי פעם.

החפירות, שנערכו בידי משלחת מהאוניברסיטה העברית, חשפו שרידי מבנה ציבורי מפואר מימי הבית השני שחרב בשנת 70 לספירה ובתוך שכבת החורבן התגלו עשרות מטבעות יהודיים מתקופת המרד הגדול ברומאים 66 – 70 לספירת הנוצרים.

לדברי פרופ' עוזי ליבנר, מהמכון לארכיאולוגיה, שעמד בראש המשלחת "זהו המטבע השלישי מטיפוס זה שמתגלה בחפירות בירושלים ואחד הבודדים שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות בכלל". לדבריו, במהלך המרד הגדול ברומאים, טבעו היהודים בירושלים מטבעות ברונזה ומטבעות כסף. על רוב מטבעות הכסף מופיע מצד אחד גביע – ומעליו, באותיות הכתב העברי הקדום, שנת המרד בה נטבע, ומסביב לגביע כתובת: 'שקל ישראל', 'חצי השקל' או 'רבע השקל', בהתאם לערך. בצד השני מופיע ענף עם שלושה רימונים וסביבו כתובת: 'ירושלים הקדושה', גם היא בכתב העברי הקדום.

פרופ' עוזי ליבנר (צילום: טל רוגובסקי)
פרופ' עוזי ליבנר (צילום: טל רוגובסקי)

לדברי החוקרים, מטבעות 'חצי השקל' שמשקלם הממוצע היה 7 גרם שימשו גם עבור תשלום 'מחצית השקל' לבית המקדש – מס להוצאות הפולחן ששולם מדי שנה על ידי כל גבר בוגר.

המטבע הנדיר שנמצא לאחרונה זוהה על ידי ד"ר יואב פרחי, נומיסמט המשלחת ואוצר ביתן קדמן למטבעות במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. שהסביר: "עד המרד נהגו לשלם את מס מחצית השקל במטבעות הכסף האיכותיים שהוטבעו בעיר צור בלבנון, וידועים בשם 'שקל צורי' ו'חצי שקל צורי'". הסביר ד"ר פרחי.

"מטבעות הכסף של המרד הגדול היו הראשונים והאחרונים בעת העתיקה אשר נשאו את השם 'שקל'. הפעם הבאה הייתה על מטבעות השקל הישראלי שהונפקו בידי בנק ישראל בשנת 1980".

החפירות נערכו בידי משלחת מהאוניברסיטה העברית בראשות פרופ' עוזי ליבנר מהמכון לארכיאולוגיה, בשיתוף ארמסטרונג קולג' מאוקלהומה שבארה"ב, ובסיוע החברה הממשלתית לפיתוח מזרח ירושלים, רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!