דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

קריסת FTX: פליטת הפה של בנקמן פריד עשויה להפיל אותו, אבל הלקוחות לא צפויים לראות מזה כסף רב

סם בנקמן פריד, מייסד FTX, מרבה להתראיין, ובאחד מרבי השיח בטוויטר הודה שבימים שקדמו לקריסת החברה, התאפשרה משיכת נכסים מהפלטפורמה במיליארדי דולרים | למרות החקירות המרובות נגדו, ההחזרים על החובות יארכו זמן רב ולא צפויים להיות גבוהים

סם בנקמן-פריד (צילום: Matias J. Ocner/Miami Herald/TNS/ABACAPRESS.COM)
סם בנקמן פריד. ממשיך להסתבך (צילום: Matias J. Ocner/Miami Herald/TNS/ABACAPRESS.COM)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאז קריסת FTX, הראיות נגד סם בנקמן פריד ושותפיו לחברות FTX ואלמדה הולכות ונערמות. פריד עצמו תרם לכך כשהשתתף בסדרת ראיונות שבהם לכאורה הודה בהונאה. ללקוחות אין תקווה – ההחזרים על החובות יארכו זמן רב ולא צפויים להיות גבוהים.  

בנקמן פריד נמצא בשבועיים האחרונים בבליץ תקשורתי של ראיונות לתקשורת המסורתית ורבי שיח בטוויטר, שבהם הוא מודה שנכשל בתפקידו, פעל בחוסר אחריות ומצטער על הנזק הרב שגרם. פריד נוטה להתחמק כשהוא נשאל ישירות אם הונה במתכוון את לקוחותיו הרבים, אבל מעידה אחת חשפה את האמת.   

יוצר סרטוני הרשת קופיזילה, שמתמקד בחשיפת הונאות, השתתף בכמה רבי שיח עם בנקמן פריד, ובשיחתם השלישית הצליח להוציא מבנקמן פריד הודאה בכך שבימים שקדמו לקריסה מוחלטת של FTX, התאפשרה משיכת נכסים מהפלטפורמה במיליארדי דולרים. בכך, לכאורה, מודה בנקמן פריד שנהג בנכסי הלקוחות בניגוד לתנאי השימוש של FTX, שבהן נכתב במפורש שלפלטפורמה אסור לבצע בהם דבר, אלא אם קיבלו לכך הוראה מפורשת מהלקוחות, לצד לקוחות שחתמו על תנאי שימוש אחרים, לפעולות מסחר מסוכנות יותר, שבהן מותר לכאורה לפלטפורמה להלוות את נכסי הלקוחות. 

בפועל, התרת משיכות לכלל הלקוחות באופן חופשי מעידה לכאורה על כך שלא התבצעה שום הפרדה בין כספים ונכסים של לקוחות, בהתאם לתנאי השימוש שהסכימו להם, תוך הונאת עיקר הלקוחות, שתנאי השימוש הבטיחו להם שמירה מוחלטת על הנכסים, ללא העברתם לשום צד ג' בשום מקרה. 

FTX מסתבכת בעוד חקירות

לפי פרסום ב'ניו יורק טיימס', בנקמן פריד ו-FTX נחקרים בארצות הברית בחשד שהיו מעורבים במפולת של טרה/לונה, שהיוותה את אות ההתחלה ל"חורף הקריפטו" שמוטט חלק גדול מהשוק.  

לכאורה, התמוטטות צמד מטבעות הקריפטו הותנעה על ידי סדרה ארוכה ומהירה של פקודות מכירה של מטבעות טרה, שהגיעו מ-FTX. כל פקודה נעשתה בכמות קטנה יחסית, אך ריבוי ההוראות והקצב המהיר שלהן גרמו לירידת השער של טרה. בהמשך, התרחש סחף של סוחרי קריפטו אחרים שניסו להיחלץ מהפוזיציה של חשיפה לטרה ולונה, ובסוף שני המטבעות קרסו 

החקירה מתמקדת באפשרות ש-FTX ניסתה בכוונה לבצע מניפולציה שתפגע בערך השוק של לונה, בזמן שהחזיקה בהימור כספי ניכר נגד לונה, מה שבתיאוריה היה יכול להסב לה רווחים מהירים וגדולים.  

סיפור זה מזכיר את הסיפור של מייקל בארי ומארק באום, שהימרו נגד שוק משכנתאות הסאב-פריים האמריקאי כשהבינו את מכאניקת הבועה בו, שתועדה בסרט "מכונת הכסף". בארי ובאום הצליחו למכור את הפוזיציה שלהם, וכך להרוויח רווחים עצומים לפני קריסת השוק. הפעילות שלהם לא הייתה הסיבה למפולת בשוק הענק, אלא הקושי של הלווים הרבים להחזיר משכנתאות שהתזרימים של ההחזרים שלהם נמכרו באופן ממונף מיד ליד. 

לעומת זאת, במקרה של לונה, הפעילות של FTX עצמה חשודה כזו שגרמה למפולת. במלים אחרות, FTX ניסתה לכאורה לחולל נזק מוגבל כדי להרוויח על חשבון שחקנים אחרים בלי למוטט את השוק, אך התוצאה הייתה קריסה רחבת היקף, שמסמנת את תחילתו של "אפקט דומינו" שספיחיה הגיעו אף לקריסה של FTX עצמה כעבור כמה חודשים. 

חקירות נוספות נגד בנקמן פריד נפתחו גם בנושא ניהול כספי הלקוחות שלFTX  והפרות כללי ניירות ערך. אף שהחברה רשומה באיי הבהאמה, היא מוחזקת על ידי חברה אמריקאית שנמצאת בבעלות מלאה של בנקמן פריד, והחזיקה חברה בת אמריקאית בשם FTX US, שגם היא כיום בפשיטת רגל. 

חילופי האשמות בין בכירי קריפטו 

לפי דיווח בוול סטריט ז'ורנל, דברים קשים נאמרו בקבוצת רב שיח סודית באפליקציה סיגנל בין מנכ"ל ביננס צ'אנג פאנג זאהו לבנקמן פריד ביממה שקדמה לפשיטת הרגל.  

קיומה של הקבוצה, ושמה, Exchange coordinationעשויים להיחשב להפרה של חוקי הגבלים עסקיים. בקבוצה חברים, בין השאר, גם פאולו ארדואינו, בכיר בTether, ג'סטין סאן, מייסד הבלוקצ'יין טרון, וג'סי פאוול, מייסד שותף של זירת המסחר קראקן.

ב-10 בנובמבר, יום לפני פשיטת הרגל של קונצרן FTX, חלה ירידה בשווי הטוקן Tether (USDT), שהוא הנסחר ביותר בכלכלת הקריפטו מבחינת מחזורי מסחר מדווחים. ערכו אמור להיות צמוד לדולר אמריקאי אחד’ וקריסה שלו שקולה לקריסת רוב כלכלת הקריפטו. זאהו האשים את בנקמן פריד בעסקה שנועדה לשיטתו לחבל ביציבות של USDT, באמצעות החלפת 250 אלף טוקנים מסוג זה בטוקנים דומים בשם USDC. בנקמן פריד הכחיש שניסה לחבל, ואמר שעסקות בהיקף כזה לא אמורות כלל להשפיע על שער המטבע. השער ירד באותו יום ל-98 סנט לUSDT- אחד, במקום 100 סנט, לפני שטיפס בחזרה. לפי זאהו, הגורם המטריד היה התדירות של פקודות המכירה של USDT, שיכולות להכניס עושי שוק ל'הלם', ולא גובה הסכומים.  

מיליארדי דולרים פוזרו בהשקעות עלומות 

FTX פיזרה מיליארדי דולרים במאות השקעות שונות, שרובם לא יחזרו בוודאות. מאות מיליונים הלכו לרכישת חסות של אצטדיון כדורסל, פרסומות בסופרבול והסכמי חסות עם סלבריטאים. נוסף על כך, כ-5.3 מיליארד דולר של הקבוצה הושקעו במגוון חברות פיננסיות, בעיקר בתחום הקריפטו, אך לא רק.  

בולטות ברשימת ההשקעות חברת Genesis Digital Assets מתחום כריית הקריפטו שבה הושקעו 550 מיליון דולר, Anthropic מתחום הבינה המלאכותית שבה הושקעו 500 מיליון דולר, וקרן פיננסית בשם K5 שבה הושקעו 300 מיליון דולר. רוב ההשקעות הללו אינן נזילות או ששוויין הנזיל נמוך מאוד בהשוואה להשקעה המקורית. מדובר ב-474 השקעות שונות, שככל הנראה מומנו בכספי לקוחות FTX, ולא בהון העצמי של החברות שנשלטו על ידי בנקמן פריד. מכירתן במסגרת הליכי פשיטת רגל צפויה אף היא לגרום לירידה נוספת בשווי, בייחוד כששוקי המניות סופגים הפסדים של עשרות אחוזים בשנה האחרונה.

הזרועות של בנקמן פריד הגיעו לכל מקום

בנקמן פריד השקיע עשרות מיליוני דולרים בתרומות פוליטיות. הוא העניק למועמדים דמוקרטים בגלוי ולמועמדים רפובליקנים בסתר – לדבריו, בשל החשש ממתקפה תקשורתית. חלק מהפוליטיקאים שבהם תמך גרשו מרשות ניירות הערך האמריקאית "להוריד הילוך" בפעולות החקירה מטעמה נגד חברות קריפטו. 

התכתבויות בינו לבין אילון מאסק חשפו סיוע פיננסי ברכישת טוויטר ובמימון אתר החדשות The Block בתחום הקריפטו. 

בנקמן פריד הצטלם עם ביל קלינטון וטוני בלייר על במה משותפת בוועידת קריפטו באיי הבאהמה.  

נוסף על החקירות הפליליות בתחומי מניפולציות בלתי חוקיות והונאת משקיעים, נגד פריד ו-FTX הוגשו כבר כ-7 תביעות ייצוגיות בטענה להונאת משקיעים. 

גם אביו של פריד מעורב בFTX

בנקמן פריד נולד למשפחה יהודית אמריקאית. שני הוריו, ברברה וג'וזף, הם פרופסורים למשפטים באוניברסיטת סטנפורד, והם גידלו אותו בקמפוס. דודתו, לינדה פ. פריד, היא גראונטולוגית אמריקאית ידועה ודיקנית בית הספר לרפואה ציבורית באוניברסיטת קולומביה. לאחרונה הסירה האוניברסיטה את שמות הוריו מאתר המרצים בפקולטה, עקב החשדות למעורבותם הפיננסית ב-FTX.  

בנקמן פריד למד ב-MIT פיזיקה ומתמטיקה ועבד כמה שנים בחברת הפיננסים ג'יין סטריט. את הפעילות העצמאית החל ב-2017, עם הקמת חברת הסחר בקריפטו אלמדה ריסרץ', וב-2019 הקים את זירת FTX, שרשומה באיי הבהאמה.  

לפי חשדות שונים, לפני קריסתFTX  נרשם בית קיט על שם המשפחה באיי הבהאמה בשווי 16.4 מיליון דולר. לפי רויטרס, סך הנכסים בידי בנקמן פריד והוריו באיי הבהאמה עמד על 121 מיליון דולר ב-19 נכסים שונים. מטעם ההורים נמסר שעוד לפני פשיטת הרגל הם עסקו בהשבת הנכס לחברת FTX.   

לפי הוול סטריט ז'ורנל, האב היה שכיר שלFTX  לפחות כשנה, וסייע לבנו בתיאום פגישות עם בכירי ממשל בוושינגטון ובהרחבת הפעילות הפילנטרופית של FTX. ההורים לא השיבו לשאלה אם העניקו לבנם עצות משפטיות. אמו של בנקמן פריד פרשה מסטנפורד לאחרונה, ומטעמה נמסר שתכננה את הפרישה ללא קשר לאירועים הקשורים בבנה.

פשיטת הרגל תהיה ארוכה וכואבת

כל ההרפתקאות הפיננסיות, הנדל"ניות והפוליטיות של בנקמן פריד ומשפחתו מומנו ביסודו של דבר על חשבון ציבור הלקוחות של FTX. הליכי פשיטת הרגל בפירמידת החברות כוללים יותר מ-130 ישויות משפטיות שונות וצפויים להימשך זמן רב.  

חלק גדול מנכסי פירמידת החברות בוזבזו ללא שוב, נעלמו או שאינם נזילים. חלק אחר מנכסי הקריפטו של החברה, בשווי מאות מיליוני דולרים, נגנב ממש ביממה של הגשת הבקשה לפשיטת רגל. הפורצים לארנקים יכולים להיות עובדים של החברה, שהיו בעלי נגישות לארנקי הקריפטו שלה, או אפילו בנקמן פריד בעצמו או מי מטעמו.  

בינתיים, הנכסים שנשארו צפויים לממן קודם כל את שכר הטרחה הגבוה של עורכי הדין והחוקרים הפיננסיים הממונים. ללקוחות יישאר מעט, אם בכלל, ורק לאחר הליך משפטי ממושך.  

סימנים מהותיים לקיומם של תרמיות משיקות קיימים גם בכל שאר חברות הקריפטו הגדולות שמתפקדות בינתיים, כמו ביננס,Tether  ורבות אחרות. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!