דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת הכספים דורשת לדחות את ההעלאה במחירי המים לחקלאות: "זה נראה כמו מחטף"

הוועדה קראה למועצת המים לדחות את הדיון בייקור המים לחקלאות עד הקמת ממשלה חדשה | יו"ר הוועדה משה גפני: "זו קביעת מדיניות שלא יכולה להיעשות אם אין את הגוף המדיני שיקבל את ההחלטה ויישא באחריות"

השקיה בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש 90)
השקיה בשדה חקלאי (צילום אילוסטרציה: ענת חרמוני/פלאש 90)
מאיה רונן

ועדת הכספים דנה הבוקר בהעלאת מחירי המים לחקלאות. הוועדה דרשה ממועצת המים לדחות את הדיון בהעלאת מחירי המים לחקלאות, לפחות בכמה חודשים עד שתקום ממשלה חדשה.

בדיון דחוף שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת ביוזמת ח"כ עמיחי שיקלי (הליכוד) ולבקשת יו"ר מים לישראל ח"כ לשעבר איתן ברושי, דרש יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) לעצור את הליך ייקור תעריפי המים לחקלאות.

רשות המים מקדמת את ייקור תעריפי המים לחקלאות במסגרת יישום מסקנות דו"ח שמרת, שלפיו יושוו בהדרגה תעריפי המים לחקלאות עם תעריפי המים לצרכן הביתי. משמעות המהלך היא ייקור של 30%-40% בתעריפי המים לחקלאות.

ברושי תקף את כוונתה של רשות המים לקדם את יישום מסקנות דוח שמרת: "הגיעו מים עד נפש. כגוף המייצג את אגודות המים מדן ועד אילת, אנחנו לא מוכנים לקחת את המים במחירים האלו. העלייה הזו תוביל לפחות ביטחון מזון, פחות משילות ופחות ריבונות. נושא המים הוא התחום היחידי שאין לו עדיפות לאומית, הפכו את החקלאות והמים מיעד לאומי ואינטרס ציבורי, לעסק פרטי של החקלאים בלבד. רשות המים היא לא גורם שניתן לנהל איתו משא ומתן בטוב, ויש לדחות את הדיון בחצי שנה לפחות כדי להגיע לפתרון רציני".

הטענה המרכזית שעלתה בוועדה נוגעת לעיתוי שבו מקדמת הרשות את המהלך.

דובי אמיתי, יו״ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים: "בתקופה זו, שבה עתידה להסתיים מלאכת הרכבת הממשלה, על הממשלה היוצאת לחדול מניסיונותיה לקבוע מסמרות ולהימנע מכל פעולה שיש בה כדי לכבול את ידי הממשלה החדשה. יש להמתין לכינון הממשלה החדשה ולפתוח במשא ומתן על הרפורמה בחקלאות, כששינוי בתעריפי המים בחקלאות הוא סעיף מרכזי בה".

אמיתי הדגיש שלהעלאת תעריפי המים בחקלאות יש פוטנציאל הרסני, והתריע שאם לא יוצמד אליה מהלך שיפוי משלים כפי שהוסכם במהלך המשא ומתן על הרפורמה, יפסיקו החקלאים לאלתר את השימוש במי הקולחין ובכך יפסיקו הלכה למעשה את מימון התפלת המים האינטנסיבית שהם מאפשרים.

גפני חיזק את החקלאים ואגודות המים: "הדיון בהעלאת מחירי המים לחקלאות, השימוע וכל הנלווה לעניין, נראה כמו מחטף. זו קביעת מדיניות שלא יכולה להיעשות אם אין את הגוף המדיני שיקבל את ההחלטה ויישא באחריות. אנחנו נמצאים בין ממשלות, ממשלה שעוזבת ואחת שנכנסת בקרוב. על כן, הוועדה דורשת ממועצת רשות המים לדחות את הדיון להעלאת מחירי המים עד שתיכנס ממשלה חדשה, לפחות עד מרץ".

בדיון הוצגו נתונים ממחקרים שערך ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, בנושא מחירי המים השפירים ומי השפד"ן. לדבריו, הטענה שעולה מהמחקר היא שיש סטייה חמורה בעקרונות הכלכליים שעומדים מאחורי מדיניות התמחור שמובילה רשות המים. "שני המרכיבים שבהם ראינו עיוות הם אופן חישוב המחיר, שלא מביא בחשבון את הגידול המאסיבי של האוכלוסייה העירונית, שהיא המייצרת הראשית של מי הקולחין, ועיקרון 'המזהם משלם'". עוד ציין אריאב שבמעבר לשימוש במי קולחין "שחררו" החקלאים כ-400 מיליון קוב מים, שווה ערך לתפוקה של ארבעה מתקני התפלה שמשרתים את המגזר העירוני. אריאב התריע גם שחלק מעליית מחיר המים יתגלגל לצרכנים דרך מחיר התוצרת החקלאית.

בסיום הדיון בירך שיקלי על עמדת הוועדה: "אני רוצה לברך על ההישג החשוב של בלימת ההתייקרות בתעריפי המים לחקלאות, שהתקבלה פה אחד בוועדת הכספים – קואליציה ואופוזיציה. בעוד פחות מחודש אמורה הייתה להיכנס לתוקף גזירת ההתייקרות של תעריפי המים על ענף החקלאות, תוך ניצול שעת דמדומים שבין הממשלות, במחטף וללא דיון ראוי. אני רוצה להודות מקרב לב ליו״ר ועדת הכספים משה גפני שהתגייס מיד כשפנינו והוביל את הדיון ביד רמה ותוך דאגה כנה לחקלאים".

עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים: ״צעד זה הוא צעד מבורך של הממשלה החדשה לשמירה על החקלאות הישראלית ועל ביטחון המזון עבור הצרכנים.  עמדתנו הוצגה באופן ברור ועקבי, והיא שאין להיענות לבקשת רשות המים להעלות את מחירי המים בעת הזו. יותר מכך, בעולם של הורדת מכסים חד צדדית כפי שעשתה הממשלה היוצאת, המדיניות הממשלתית צריכה להוביל להפחתת מחירי המים והקלה משמעותית בעלויות הייצור של החקלאי הישראלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!