דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
23.2°תל אביב
  • 16.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 19.6°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

התכנית של אבי מעוז: מערכת ל"שקיפות התוכניות החינוכיות החיצוניות והגורמים המממנים אותן"

סגן השר המיועד שצפוי להיות אחראי על היחידה לתכניות חיצוניות אמר שהמערכת תציג להורים את המידע על התכניות, למרות שרובו מוצג בה כבר כיום | לדבריו, ""במשך שנים המערכת עבדה תוך הסתרה מההורים"

חבר הכנסת אבי מעוז (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
חבר הכנסת אבי מעוז (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

סגן השר המיועד ויו"ר מפלגת נועם, אבי מעוז, הודיע אתמול (שני) כי היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות תפתח תוכנה שתנגיש להורים מידע על התוכניות השונות הנלמדות במוסד החינוכי של ילדיהם. לדבריו, המידע יכלול את התכנים עצמם, הארגונים השונים העומדים מאחורי התוכניות ומקורות המימון שלהם. למערכת יינתן השם שו"ה (שקיפות ויידוע ההורים). עם זאת, מידע מפורט על כלל התכניות במערכת החינוך נגיש לכלל הציבור כבר כיום.

"ברצוננו להגיע לשקיפות מלאה של כל תוכניות ההעשרה שמועברות בבתי הספר. ההורים יוכלו לדעת אילו תכנים מועברים בבתי הספר, מי הם הגורמים המעבירים את התכנים הללו, ומי מממן את אותם הגורמים ואת אותן התוכניות. שקיפות זו נחוצה ביותר, לאחר שבמשך שנים המערכת של תוכניות ההעשרה, שממנה המנהלים בחרו אילו תוכניות העשרה ייכנסו לבתי הספר שלהם, עבדה תוך כדי הסתרה מההורים", אמר מעוז. "לא עוד הסתרה. לא עוד תוכניות ולא עוד מעבירי תוכניות שאיש אינו יודע מהם ומיהם".

"כשאקבל לאחריותי את היחידה הזאת, אדאג שתהיה להורים שקיפות מלאה של התכנים, של מעבירי התוכניות ושל הגורמים המממנים אותם", אמר סגן השר המיועד. "האם מישהו יכול להתנגד לשקיפות מלאה של התכנים ושל הגורמים המממנים אותם בבתי הספר? האם מישהו יכול להתנגד לרפורמה שכל כולה שקיפות כלפי ההורים? זהו השירות שברצוני לתת לציבור ההורים ואני משוכנע שההורים והתלמידים יודו לי על כך".

רשימת התכניות והארגונים כבר פתוחה לציבור

עם זאת, 'מאגר התכניות והמענים' שמופיע באתר משרד החינוך ונגיש לכלל הציבור, מכיל מידע על יותר מ-23 אלף התכניות של חברות וארגונים חיצוניים (חלקן בהפקת משרד החינוך עצמו) שמאושרות לפעולה במערכת החינוך. במאגר ניתן לחפש באמצעות שם התכנית, שם הארגון וסוגים שונים של תכניות.

דף תכנית במאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (צילום מסך)
דף תכנית במאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (צילום מסך)

בדף של כל תכנית מוצגים במאגר עיקרי התכנית, קהל היעד, העלויות והמשאבים הנדרשים, בכמה מוסדות היא כבר הופעלה, רשימת ממליצים ופרטים של הארגון המפעיל אותה. ח"כ מעוז מרבה לדבר על תכניות שפועלות במימון מדינות זרות ללא ידיעת ההורים, אך המאגר מאפשר גישה למקורות המימון של הארגונים המפעילים את התכניות: בדף הפרטים של הגורם המפעיל מופיע קישור לדף העמותה באתר גיידסטאר – מאגר המידע הרשמי של משרד המשפטים, שבו מופיעים גם הדו"חות הכספיים של העמותות.

התנגדות בקרב ראשי רשויות והממשלה הנוכחית למעבר היחידה

לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת נעם, היחידה לתכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך תעבור למשרד ראש הממשלה, שם מעוז ישמש כסגן שר. עיקר פעילות היחידה הוא הפעלת מאגר תכניות שמאגד את כלל הגופים והתוכניות שפועלים במערכת החינוך, ואחראית על אישור התכניות בו, וכן על הוצאות תכניות ממנו במידה ומתקבל מידע שפעלו בניגוד לנהלי המשרד.

היחידה אחראית על אישור התכניות המאושרות והממומנות בתכנית גפ"ן, שהחלה לפעול השנה בעלות של שני מיליארד שקלים. במסגרת התכנית ניתן לכל בית ספר תקציב של עד כמיליון שקלים, בהתאם לגודלו ולמאפייניו, לרכישת תכניות חינוכיות במגוון תחומים – לימודי, ייעוצי (כישורי חיים וכדומה) וחינוכי-ערכי, וכן לרכש מנהלתי כמו מערכות מחשוב. גם הרשות המקומית מקבלת תקציב לפיתוח מענים חינוכיים רשותיים

המחלוקות סביב החלטה זו נוגעת בדעותיו של מעוז בנוגע לנשים וללהט"ב, וכן בעצם הוצאת היחידה ממשרד החינוך. בשבוע שעבר קיימה שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון כנס חירום בכנסת בהשתתפות חברי כנסת מהאופוזיציה המסתמנת, ראשי רשויות וראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד.

מעוז הגיב על המהלך כי "השבוע נמשך הקמפיין הפראי של האופוזיציה המיועדת בראשות יאיר לפיד באמצעות השופרות שלהם כנגד ראש הממשלה המיועד והממשלה שהוא מקים", אמר מעוז. "אני קורא מכאן לתקשורת להמשיך לדון ביתר שאת על היחידה המדוברת במשרד החינוך ולעסוק בה, וזאת על מנת לייצר שקיפות מוחלטת בפני ההורים מה הם תכני הלימוד ומי הם הגורמים המעבירים את תוכניות ההעשרה הללו לילדיהם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!