דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

לראשונה בישראל: קנס הוטל על חברת תרופות שקבעה מחיר מופרז לתכשיר מציל חיים

רשות התחרות קנסה את ״אם בי איי״ ב-8 מיליון ש״ח בשל מחיר גבוה אותו גבתה החברה בעבור תרופות שייצרה בלעדית למחלת ה-CTX בישראל | עיצומים כספיים בגובה של כ-614 אלף ש"ח הוטלו גם על שני בכירים בחברה | תגובת החברה: ״החלטה מופרכת, נערער לבית הדין״

סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הממונה על התחרות הודיעה לחברת אם.בי.איי (MBI) פארמה בע"מ כי בהתאם לסמכותה בחוק, היא מטילה עליה קנס בגובה 8 מיליון ש״ח, בשל קביעת מחיר מופרז ובלתי הוגן לתכשיר הלידיאנט – תרופה מצילת חיים, אותה מכרה החברה.

עוד נקבע כי מכירת התרופה ומחירה היוו ניצול מעמד לרעה של בעל מונופולין, שכן החברה היא המשווקת הרשמית של התכשיר בארץ. עיצומים כספיים בגובה של כ-614 אלף ש"ח הוטלו גם על שני נושאי משרה בכירים בחברה.

זוהי הפעם הראשונה בה מוטלים עיצומים כספיים בגין הפרת איסור על קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן בישראל.

הממונה ציינה בהחלטתה גם שתוצאתה הישירה של קביעת המחיר הגבוה והבלתי הוגן עבור התכשיר היוותה פגיעה בתקציב קופות החולים וסל הבריאות. בכך עלול היה הציבור בכללותו להיפגע, ובפרט החולים האחרים, שתרופותיהם וטיפוליהם לא זכו למימון במסגרת סל הבריאות.

עמדת הממונה על התחרות היא שאכיפה כנגד קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן תישמר למקרים מובהקים ומתאימים בהם המחיר שנקבע דוקר את העין במופרזותו, הפגיעה בציבור היא גבוהה במיוחד.

קביעות דומות של רשויות תחרות כנגד המחיר שנקבע עבור תכשיר הלידיאנט בהולנד, איטליה וספרד.

מ-8,000 ל-48 אלף ש״ח לחפיסת תרופה: העלאת המחיר של חברת אם בי איי

CTX היא מחלה גנטית חשוכת מרפא, שבה חולים מאות בודדות של חולים ברחבי העולם, ומתוכם כ-50 בישראל. החולים במחלה נדרשים ליטול תרופה מצילת חיים מדי יום כל חייהם. בעבר, נטלו החולים תרופה בשם Xenbilox (קסנבילוקס), אותה שיווקה אם בי איי בישראל בשנת 2017 ומכרה אותו במחיר של כ-8,000 ש"ח לחפיסה. בסוף שנת 2017, הופסק הייצור של תכשיר הקסנבילוקס ובמקומו ייצרה יצרנית התכשיר את תכשיר הלידיאנט, כאשר אין שוני ממשי בין התכשירים.

בשנת 2018, רשמה אם בי איי את תכשיר הלידיאנט כתרופה ייעודית למחלת ה-CTX בישראל, ולכן על פי הרגולציה של משרד הבריאות, פרט לחריגים, לא ניתן לייבא תרופה אחרת לטיפול במחלה. באותה תקופה, ועד היום, עלה מחיר התרופה במאות אחוזים עד למחיר של כ-48 אלף ש"ח לחפיסה. גם לאחר כניסת התרופה לסל התרופות, נותר מחיר התרופה גבוה ועומד על כ-32 אלף ש״ח לחפיסה. מדובר במחיר גבוה במאות אחוזים לעומת הקסנבילוקס.

החברה פרסמה תגובה להחלטה בה נאמר כי "החלטת הממונה היא מופרכת מיסודה, ובכוונתנו לערער עליה לבית הדין לתחרות. הממונה על התחרות הראתה במעשיה כי מערכות היחסים והקשרים של נציגויות בישראל לבין חברות פארמה גלובליות הן זרות לה, וצר לנו כי בחרה להתעלם מטענות הנציגה הישראלית ובעלי התפקידים בה. הממונה התעלמה מהעובדה שלידיאנט היא תרופה חדשה ואחרת מקסנבילוקס, וזאת בהתאם לרישום של משרד הבריאות עצמו״.

"אף לגבי המחיר, הממונה התעלמה מהעובדה שהתרופה נמכרה במחיר נמוך משמעותי ממחיר הפיקוח שנקבע על-ידי משרד הבריאות. בנוסף, מחיר התרופה בסל הבריאות נקבע על-פי בקשת ועדת הסל ומשרד הבריאות.

"יש לציין כי מחירה של תרופת לידיאנט בישראל הוא הנמוך ביותר מבין המדינות המערביות. בכל מקרה, החולים שנזקקים לתרופה בישראל, משלמים רק את עלות ההשתתפות העצמית הקבועה, ולא נפגעו בשום צורה. החברה ונושאי המשרה ימשיכו לפעול לטובת החולות והחולים בישראל, כפי שעשו מאז ומעולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!