דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח סיעודי

ביטוח סיעודי / מדוע הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי במשק? תשאלו את דרורה

מאות אלפי גמלאים וגימלאיות, בוטחו בעבר בזול וכעת חברות הביטוח הפרטיות דורשות מהם מאות שקלים, ואף לא מבטיחות רצף ביטוחי. "זה פי 10 ממה ששילמנו" אומרת דרורה, גימלאית מאוניברסיטת ת"א

הפגנת הגמלאים  למען ביטוח סיעודי ממלכתי באוקטובר האחרון (צילום: הסתדרות הגמלאים)
הפגנת הגמלאים למען ביטוח סיעודי ממלכתי באוקטובר האחרון (צילום: הסתדרות הגמלאים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

סכסוך העבודה במשק שהוכרז אתמול בנושא הביטוח הסיעודי הוא ככל הנראה המוצא האחרון עבור מאות אלפי גמלאים. הגמלאים היו מבוטחים בביטוחים הקולקטיביים ונפלטו מהם בעקבות החלטתו של מי שהיה הממונה על אגף הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, שבשנת 2013 הוציא הוראה לחברות הביטוח להפסיק את הביטוחים הקולקטיביים.

כ-200,000 בני אדם, ששילמו כל חייהם לביטוח סיעודי כדי להיות מכוסים במקרה ויקרה להם משהו, היו מבוטחים בביטוחים אלו. למעשה, הביטוח הקולקטיבי איפשר לחברות לבטח אנשים מבוגרים בעלות נמוכה יותר, מכיוון שבתוך הקבוצות המבוטחות היו מבוטחים גם צעירים אשר איזנו את העלויות. כעת, לאחר שהופסקו הביטוחים הקולקטיביים, מאות אלפי הגמלאים נאלצים לשלם מאות שקלים בחודש, אותן גובות חברות הביטוח.

דרורה רוזן (תמונה באדיבות המצולמת)
דרורה רוזן (תמונה באדיבות המצולמת)

 

דרורה רוזן: "ב-2013 יצאה הוראה של המפקח שריג שהביטוח הקולקטיבי הסתיים. היו ארגונים שפנו אליו בבקשה להאריך, והאריכו לבודדים. אצלנו הוועד החליט בסוף תקופת הביטוח בהראל לצאת למכרז, אבל הם לא קיבלו אישור להאריך את הסיעודי, ולכן ביטלו לנו את הביטוח"

דרורה רוזן עבדה 40 שנה באוניברסיטת ת"א בתפקידים מנהליים שונים. משנת 1997 עד שנת 2003 הייתה יו"ר ועד העובדים של האוניברסיטה. המקרה של דרורה הוא אחד מתוך אות אלפי גמלאים שעבדו כל חייהם, שילמו כל חייהם ביטוח סיעודי ויום אחד גילו שאין להם ביטוח יותר, "היינו מבוטחים ב'הראל' בביטוח בריאות וסיעודי. בעבר הרחוק היינו ב'כלל' אבל נהוג פעם בחמש-שש שנים לעשות מכרז. ב 8-10 שנים האחרונות היינו בהראל. כל העובדים כולל הגמלאים (שיש להם תעריף קצת יותר גבוה) מבוטחים."

"ב-2013 יצאה הוראה של המפקח שריג שהביטוח הקולקטיבי הסתיים. היו ארגונים שפנו אליו בבקשה להאריך, והאריכו לבודדים. אצלנו הוועד החליט בסוף תקופת הביטוח בהראל לצאת למכרז, אבל הם לא קיבלו אישור להאריך את הסיעודי, ולכן ביטלו לנו את הביטוח", מספרת דרורה. "אמרו לנו שמי שרוצה יכול לעשות ביטוח פרטי. במכרז זכתה חברת הביטוח מגדל. חלק מהאנשים פנו להראל לקבל הצעות לביטוח פרטי, אני הייתי אז בת 70 ואמרו לי שזה יעלה לי 800 שקלים, מבעלי ביקשו 1000 שקלים לחודש, זה פי 10 ממה ששילמנו בקולקטיבי. בנוסף לזה אמרו לנו שאין רצף ביטוחי, עושים הכל מחדש, שולחים לנו סוקר ועושים בדיקה רפואית, ברור שבגילנו יש כבר מחלות. הביטוח הזה הוא ללא כיסוי של מחלות כרוניות, כלומר אם יש מקרה סיעודי, חברת הביטוח יכולה לטעון שזה תוצאה של מחלה כרונית ואז לא יהיה כיסוי, כמובן שלא עשינו את הביטוח הזה".

כשהבנתם שאין יותר ביטוח קולקטיבי, מה עשיתם?
"עובדים וגמלאים פנו אלי מה עושים במצב הזה, פנינו לחברי כנסת לשדולה למען גימלאים בכנסת אמרו לי שמחפשים פתרונות, ועדיין מחפשים".

מה מצבך עכשיו, יש לך ביטוח סיעודי?
"הבעיה האמיתית פה היא שתמיד כשהחליפו חברות ביטוח במכרזים, התנאי היה שיהיה רצף ביטוחי. עכשיו יש לי ביטוח רק דרך קופת החולים, שזה כיסוי מינימלי אם צריכים כיסוי סיעודי הוא מכסה רק שליש ויש לו מגבלת זמן של עד 5 שנים, בקולקטיבי היה לנו עד 10 שנים".

שר האוצר כחלון ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן הגיעו להסכם שהביטוח הקולקטיבי יוארך עד סוף 2016 ומי שכבר נפלט (ביטול הביטוחים נעשה בהדרגה) יוכל להצטרף לביטוח הסיעודי של הקופות. אך למרות ההסכם, חברות הביטוח לא מוכנות לחדש את ההסכמים לארבע מתוך 300 הקבוצות של הביטוח ובנוסף לכך, הביטוח של הקופות לא נותן כיסוי מספק, ומכסה רק שליש ולתקופת זמן מוגבלת. נכון לעכשיו האוצר לא מאריך את ההסכם ובכל מקרה, חברות ביטוח לא מכבדות את ההסכם ומסרבות לבטח – זו הסיבה לסכסוך עבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!