דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי מכון מופ"ת פתחו בצעדים ארגוניים: ''ההנהלה ממציאה תירוצים, זו לא ההתנהלות המצופה ממוסד ציבורי''

עובדי המכון, הממוקם בקריית החינוך לוינסקי בתל אביב, הכריזו על סכסוך עבודה לפני ארבע שנים אך נמנעו מלהפעילו | לאחר שההנהלה חזרה בה מהסיכומים על הסכם קיבוצי, העובדים יצאו להפגין ומחריפים את המאבק

עובדי המינהלה של מכון מופ"ת בהפגנה (צילום: ועד עובדי המינהלה במכון מופ"ת)
עובדי המינהלה של מכון מופ"ת בהפגנה (צילום: ועד עובדי המינהלה במכון מופ"ת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-60 עובדי המנהלה של מכון מופ"ת, הממוקם במכללת לוינסקי לחינוך בתל אביב, פתחו בצעדים ארגוניים על רקע הסחבת שנוקטת לטענתם הנהלת המכון במו"מ להסכם קיבוצי. בשבוע שעבר הפגינו העובדים בין כותלי המכון, ומול ביתה של יו"ר הוועד המנהל דפנה לב, תוך שהם דורשים מההנהלה לשוב לשולחן המשא ומתן.

עובדי המנהלה הניפו שלטים עליהם נכתב "תמו שבע השנים הרעות", "ניהול כושל – לא על הגב שלנו", "באנו חושך לגרש" ו"דפנה לב – לחתום על דף זה לא כואב". מטעם ועד העובדים נמסר כי ההחלטה על נקיטת צעדים ארגוניים מגיעה ארבע שנים לאחר שהכריזו על סכסוך עבודה, במהלכן נהגו העובדים באחריות ובאיפוק בכדי לא להפעילו, אך מבחינתם כלו כל הקיצים.

עובדי המנהלה של מכון מופ"ת התאגדו בהסתדרות לפני שבע שנים, ולטענתם מאז שהתאגדו, הנהלת המכון מערימה עליהם קשיים. בתחילה לא הכירה הנהלת המכון בכך שלעובדים יש ארגון המהווה עבורם יחידת מיקוח מנהלית, ומייצג אותם בהתדיינות מול ההנהלה. אחרי קביעה חד משמעית של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בתוספת ערעור לביה"ד הארצי שנדחה, יותר משנתיים לאחר תחילת תהליך התאגדות העובדים בהסתדרות נקבע כי מנהלת המכון הינה יחידת המיקוח המנהלית, והיא תייצג את העובדים במו"מ על תנאי העסקתם.

חרף קביעת בית הדין, לטענת העובדים הנהלת המכון גררה רגליים והטילה מגבלות קשות על התהליך. למרות הקשיים הרבים, ולאחר שיחות ארוכות ומו"מ עיקש שארך חמש שנים נוספות, נרקמה לבסוף טיוטה סופית של הסכם קיבוצי, אך ברגע האחרון חזרה בה הנהלת המכון מהסיכום הכתוב סירבה לחתום על ההסכם.

נציג ההסתדרות אשר מלווה את עובדי המכון כנציג מתחילת תהליך ההתאגדות, עו"ד גיא רוטנברג, העביר באמצע חודש נובמבר מכתב התראה להנהלת המכון טרם הפעלת צעדים ארגוניים, ובדרישה נוספת לשוב לשולחן המו"מ. משחלפו 14 יום ללא מענה, לא נותרו לעובדים דרכי פעולה למימוש זכויותיהם, פרט להפעלת סכסוך העבודה והמשך צעדים עד להשבתה מלאה.

"ההכרה בהתאגדות העובדים במכון באה רק לאחר שנתיים לאחר החלטת ביה"ד לעבודה", אומר מזכיר האגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות במרחב תל אביב-יפו, עו"ד גיא רוטנברג, "המו"מ על ההסכם הקיבוצי הסתיים כמעט חמש שנים לאחר מכן, כשכל הדרך ההנהלה הציגה עמדות נוקשות ובלתי מתפשרות, תוך הצגת תירוצים משפטיים וכלכליים לא רלוונטיים. למרות זאת, הוועד שמר על איפוק ופעל להגיע להסכמות, כאשר כלל לא בטוח שבכוונת המכון לחתום על ההסכם. מדובר בהתנהגות לא ערכית ורומסת זכויות. ודאי לא התנהגות מצופה ממוסד ציבורי הפועל בתחום החינוך בישראל".

יו"ר ועד העובדים במכון מופ"ת, דוריס ג'רבי: "האמנו שההנהלה החדשה תביא עמה בשורות טובות, שנוכל לעבוד בשותפות ושננהל מו"מ באופן מכובד. חשבנו שהנהלה תשמור על העובדים, אך היום הבנו שהיא רצתה רק למשוך זמן, ולא הייתה כל כוונה לחתום על ההסכם. שמרנו על שיח מכבד, כיאה למוסד חינוכי, אך אנחנו מבינות היום שכיבדנו את המקום שלא מכבד אותנו".

מהנהלת מכון מופת נמסר, כי "עובדי המכון יקרים מאוד לליבנו, ולא נעשה מעולם ולא יעשה דבר אשר עלול חלילה לפגוע בזכויותיהם של העובדים. בין ההנהלה ובין העובדים מתנהל מו"מ, על נקודות השנויות במחלוקת בין הצדדים. הכל נעשה ברוח טובה ומתוך אמון בין הצדדים".

"לצערנו, המו"מ בין ההנהלה לבין העובדים מתארך, ולא בגלל חלילה כל כוונה רעה, אלא מתוך מטרה להגיע לסיכום תוך כדי הבנות, בהתחשב במגבלות היכולת המימונית של המכון, וכיבוד בקשותיהם של העובדים. אנו מקווים כי המו"מ יסתיים בהקדם האפשרי כשכל הצדדים מרוצים מההבנות שהושגו. מכון מופת כיבד את עובדיו לאורך כל שנות קיומו וכך ימשיך גם בעתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!