דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האינפלציה בארה"ב ירדה ל-7.1% בשנה, האטה גדולה מהצפוי בעליית המחירים

בחודש נובמבר עלו המחירים ב-0.1% בלבד, לעומת צפי של 0.3% | הירידה באינפלציה בנובמבר ממשיכה את המגמה בחודשים האחרונים

בני נוער מחוץ לחנות ביורק ביץ׳, מיין, ממתינים לראיון עבודה (AP Photo/Robert F. Bukaty)
בני נוער מחוץ לחנות ביורק ביץ׳, מיין, ממתינים לראיון עבודה (AP Photo/Robert F. Bukaty)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

האינפלציה בארה"ב ממשיכה לרדת ומהר מהצפוי. שיעור האינפלציה השנתי ירד בחודש נובמבר ל-7.1%, ירידה של 0.6 נקודות האחוז ביחס ל-7.7%, השיעור שנרשם באוקטובר. סקר כלכלנים של רויטרס צפה ירידה מתונה יותר לשיעור של 7.3%. שווקי המניות נהנו מעליות שערים לקראת הירידה המצופה, עליות שככל הנראה יתגברו בעקבות פרסום הנתונים המעודדים.

אינפלציית הליבה, אשר אינה כוללת את מחירי האנרגיה והמזון, ירדה אף היא מהר מהצפוי לשיעור של 6%.

בחודש נובמבר לבדו, עלו המחירים ב-0.1%, האטה בהשוואה לעלייה של 0.4% שנרשמה באוקטובר. במהלך החודש ירדו מחירי האנרגיה ב-1.6%. המדד עלה בכל זאת ברמה חודשית בעקבות עלייה במחירי הדיור, הכוללים שכירות, ב-0.5%, ובעקבות עלייה זהה במחירי המזון.

הירידה במחירי הרכבים המשומשים המשיכה, ומעידה על פתרון צוואר הבקבוק בשוק הרכבים. העלייה שהתרחשה מוקדם יותר השנה נבעה מהקושי לרכוש רכבים יד ראשונה. גם בתחום הרפואה, המחירים ירדו בחודש נובמבר.

מועצת המנהלים של הפדרל ריזרב תיפגש מחר (רביעי) להחלטת ריבית נוספת וצפויה להמשיך בהעלאות הריבית חרף הבלימה בעליות המחירים. אולם לאור מגמת הבלימה של עליות המחירים וסכנות המיתון, היא צפויה להיות פחות אגרסיבית מארבע ההעלאות הקודמות, שעמדו על 75 נקודות בסיס.

ג'רום פאוול, נגיד הפדרל ריזרב, מפגין עמדה ניצית ועיקשת. מעניין לראות אם היא תתבטא בהעלאת ריבית אגרסיבית, יחסית לנתונים, בשיעור של 50 נקודות בסיס. עמדתו מקבלת רוח גבית מכלכלנים המודאגים מדו"ח שוק העבודה האחרון שהצביע על הימשכות שיעור האבטלה הנמוך ועל הקושי לגייס עובדים.

לדעת כלכלנים אלו, כדי להגיע ליעד האינפלציה, 2%, העלאות הריבית צריכות להמשיך להאט את הפעילות הכלכלית במטרה להעלות את האבטלה, גם במחיר של מיתון כלכלי.

מנגד, מספר כלכלנים בכירים קוראים לנקוט בגישה מתונה, כלומר השהיית העלאות הריבית. לפי הכלכלנים האלו, ביניהם זוכה פרס הנובל, ג'וזף שטיגליץ, כלכלנית הפרדל ריזרב לשעבר, קלאודיה סאהם, ודין בייקר, מייסד מכון המחקר לכלכלה ומדיניות בוושינגטון, מקור האינפלציה אינו בשוק העבודה. בנוסף על כך, הם טוענים שהנזק הכלכלי של העלאות הריבית חמור וששוק העבודה חלש משחושבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!