דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / תיק החקלאות לא פחות חשוב מהביטחון

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי, כועס שאין פוליטיקאי מהקואליציה המסתמנת, שמעוניין בתיק החקלאות: "קריסתו של ענף החקלאות, שהואצה בתקופת הממשלה היוצאת, היא איום קיומי על מדינת ישראל"

הפגנת חקלאי יסוד המעלה נגד שר החקלאות עודד פורר והרפורמה בתחום (צילום: מאיה רונן)
הפגנת חקלאי יסוד המעלה נגד שר החקלאות, עודד פורר (צילום ארכיון: מאיה רונן)
דוד קוכמן

המפלגות בישראל עסוקות מאז הבחירות רק בדבר אחד; בחלוקת תפקידי השרים והתקציבים המגזריים. הפוליטיקאים כבר לא מדברים על יוקר המחייה. גם לא על נושאי רווחה או חקלאות. לא שמענו מאף פוליטיקאי מהקואליציה המסתמנת שהוא מעוניין בתיק החקלאות או בתיק הרווחה.

היום יותר מתמיד, תיק החקלאות הוא השליחות הציונית הראשונה במעלה. זה לא רק יוקר המחייה. לקריסתו של ענף החקלאות, שהואצה בתקופת הממשלה היוצאת, השלכות בתחומים רבים והיא בבחינת איום קיומי על מדינת ישראל.

החקלאים בנגב ובגליל הם הנפגעים העיקריים מהיעדר המשילות ואוזלת היד של הממשלה והם עומדים לבד מול אלימות, גניבות ודמי חסות. חקלאים רבים נאלצים למכור את אדמתם לאחר שהממשלה שברה את מטה לחמם. הם התייאשו מההתמודדות עם הטרור החקלאי שהפך בשנים האחרונות למגיפה של ממש.

אירועי האלימות התכופים מחזירים את הישוב היהודי לתקופת המנדט בשל תחושה אנרכיה ואובדן דרך. זה פוגע בביטחון האישי, גורם להזנחה של גידולים ושטחים ומביא נזק בל ישוער לחקלאים. מדובר על נזקים שחברות הביטוח נמנעות לכסות.

***

המלחמה באוקראינה המחישה לנו את חשיבותו של ביטחון המזון במציאות גאו-פוליטית של חוסר ודאות. בכל העולם סובלים מעלייה במחירי מוצרי יסוד. חוסר ודאות בביטחון המזון הוא הגורם העיקרי בהיסטוריה לחוסר יציבות שלטוני. אצלנו, נראה שביטחון המזון לא מעסיק אף אחד בממשלה המסתמנת.

הנזקים של הממשלה היוצאת מורגשים בכל היבט. עליית מחירי הפירות והירקות בשל צמצום שטחי הגידול ופתיחת היבוא, נטישת אדמות חקלאיות, התמעטות החקלאים, ההתחממות הגלובלית.

***

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו צריך להתעשת ולשים את החקלאות בראש סדר היום של הממשלה. החקלאות צריכה לקבל מעמד זהה לביטחון, בשל חשיבותה לביטחון המזון והיותה מפעל ציוני מהמעלה הראשונה.

חידוש והתחדשות ישובים היא נשמת אפה של הציונות, גם היום. יש להשיב את מדיניות עידוד הקצאת קרקעות למטרות חקלאיות ולמעשה לחזור לתחילת הציונות.

יש לחוקק את חוק החקלאות, לבטל את הרפורמה החד צדדית לרבות בתחום המכסים, חידוש הרלוונטיות של החקלאות, הורדת מחירי המים, הסדרת נושאי הפרנסות חלופיות, חוק עידוד השקעות הון לחקלאות ועוד.

חשוב לקדם רפורמה בחקלאות, אך צריך לעשות זאת ביחד עם נציגי החקלאים באמצעות מעבר לתמיכות ישירות הגיוניות על פי מודלים מקצועיים; קידום מחקר חקלאי, עידוד כניסה של חקלאים צעירים וקידום החלטות הממשלה בעבר להקמת שוק סיטונאי שיבטיח מחירים הוגנים לאזרח.

***

העדר הרתעה, אכיפה וקלות העונשים הקבועים בחוק גרמו לאבדן אמון ביכולתה של המדינה להגן עלינו, והתחושה שהמגזר הכפרי הופקר בכל היבט. הגיעה הזמן שממשלת ישראל תכיר בכך שהטרור החקלאי הוא טרור לאומני.

צריך לפעול להגנה על המרחב הכפרי, להתמודד עם פשיעה כלכלית, שמירה על קרקעות, הקמת נקודות ישוב חדשות. צריך להקים מטה משולב, עם כוח אדם מתאים לטיפול בפשיעה החקלאית ולקדם תיקון חקיקה כדי להביא לענישה מחמירה ומתן פיצוי הולם לשיקום הנפגעים.

אנחנו זקוקים לביטחון כדי שהחקלאות תמשיך להיות מצע של חדשנות, כפי שהייתה במשך עשרות שנים. לפעול לשילוב טכנולוגיה, קיימות וחדשנות בשביל למשוך צעירים לתחום. לפתח תחליפי בשר, גידולים אלטרנטיביים, פיתוח חקלאי בר קיימא, אנרגיה מתחדשת. כל זה לא יקרה מבלי שהממשלה תשים את החקלאות בראש סדר העדיפויות.

עו"ד דודו קוכמן הוא מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!