דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

המפכ"ל על החוק להכפפת המשטרה לשר: "תפגע במערכת היחסים המורכבת בין השוטרים לאזרח"

בדיון הוועדה המיוחדת להכנת החוק לקריאה ראשונה אמר השר המיועד לבטחון הפנים, איתמר בן גביר: "תדובר בתיקון היסטורי, אין מדינה שהשר לא קובע את המדיניות" | המפכ"ל שבתאי: "יהיו השפעות דרמטיות, המשטרה היא לא צבא"

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי (מימין) וח"כ איתמר בן גביר בדיון על החוק להכפפת המשטרה לשר לביטחון הפנים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי (מימין) וח"כ איתמר בן גביר בדיון על החוק להכפפת המשטרה לשר לביטחון הפנים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, ביקר היום (רביעי) את הצעת החוק שמכפיפה את המשטרה לשר לבטחון פנים ואמר ש"מדובר בהצעה שעשויות לה השלכות דרמטיות ומעלה שאלות כבדות משקל" בדיון הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה, שדנה בהכנת הצעת החוק לקריאה ראשונה, אמר שבתאי ש"איננו מתנגדים לשינויים. אבל שינויים דרמטיים שכאלה חשוב שיעשו בדיון מעמיק. המשטרה אינו צבא, המשטרה עובד מול אזרחים ולא מול אויב מוגדר כמו הצבא".

החוק קובע שהשר לבטחון הפנים אחראי ישירות על המשטרה, מלבד קבלת החלטות על פתיחה בחקירה או קבלת החלטות על תיק ספציפי. הוא הועלה כחלק מדרישתו של השר המיועד לבטחון הפנים איתמר בן גביר במו"מ הקואליציוני. אמש (שלישי) הוא עבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

יוזם ההצעה והשר המיועד לבטחון פנים, איתמר בן גביר, אמר בדיון: "מדובר בתיקון היסטורי ובכל מדינה דמוקרטית הוא מחויב המציאות. אין מדינה שהשר לא קובע את המדיניות. יש לנו מדינה אחת ומשטרה אחת. ואנחנו כאן לתקן ולשנות. אני רוצה להודות למפכ"ל ויודע כמה הוא עושה לביטחון עם ישראל."

מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, אמר בדיון: "בחברה המקוטבת כמו שלנו יש גוף אחד שפועל מולה והיא המשטרה. עצמאותה היא נושא מרכזי. הצעת החוק שקשה להכריז על חשיבותה ותהיה לה השפעה דרמטית. איננו מתנגדים לשינויים. אבל שינויים דרמטיים שכאלה חשוב שיעשו בדיון מעמיק. המשטרה אינו צבא, המשטרה עובד מול אזרחים ולא מול אויב מוגדר כמו הצבא. והשאלה, מה הבעיה במצב הנוכחי? ובהתאם לכך לפעול ולשפר. אנחנו זקוקים לתקציבים, לכוח אדם ועוד. אני יודע כיצד לממש אותם התוכניות. כמפקח הכללי אני יודע לייצר את השינוי. לשר יש סמכויות רבות. שירתתי תחת שני שרים, לא שלא היו מחלוקות. הצעת החוק לא מפרטת מה ניתן ומה לא לעשות במסגרתה. יש היום סמכויות רחבות לשר.

ח"כ בן גביר הפטיר לעבר המפכ"ל: "אבל אין שם מדיניות קובי".

המפכ"ל שבתאי: "יש תקציבים ותוכניות העבודה כולם נתונות בידי השר, הסמכויות לקבוע קצינים מדרגת סנ"צ השר מאשר כל מינוי ומינוי. הסמכות להכרזה על אירועי חירום היא בידי השר, ולכן קשה לי להבין כי השר הוא מעין חותמת גומי . הצעת החוק היא דקלרטיבית. עצם ההצעה להשוות לצבא היא תפגע במערכת היחסים המורכבת בין השוטרים לאזרח. אני מנסה להבין את מהות הסעיף לצמצום סמכויות המפכ"ל. האם בהפגנות השר יקבע האם לקיים אותם או לא?"

ח"כ בן גביר: "כמו שבר לב הנחה אותך?"

המפכ"ל שבתאי סיכם: "האם השר יכול לחקור את המשטרה בחקירות ספציפיות ואנחנו נאלץ להתמודד עם זה כאשר הצעת החוק תעבור? לא ראיתי שהצעת החוק נותנת מענה. אנחנו לחייבים להיות בשיח על מנת שנאמר את דעתנו. מדובר בהצעה שעשויות לה השלכות דרמטיות ומעלה שאלות כבדות משקל. אני בעד שינויים כפי שעשיתי בעבר . צריך לבצע ניתוח עומק מכל המשמעויות הנגזרות ממנה. המשטרה חייבת להישאר ממלכתית ומקצועית כלפי כל אזרחי המדינה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!