דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל קטאר 2022

למרות סערת הדגל הפלסטיני: "הניצחון של מרוקו איחד יהודים ומוסלמים"

הסינדרלה החדשה זוכה לתמיכה ברחוב הישראלי וגם במדינות ערביות | טאהא בנג'לון, סטודנט מרוקאי המבקר בישראל, דווקא אופטימי בנוגע ליחסים: "אנחנו מרגישים את האהבה למרוקו בישראל"

משלחת תנועת הנוער העובד והלומד וארגון "מימונה" ממרוקו (צילום: הנוער העובד והלומד)
משלחת תנועת הנוער העובד והלומד וארגון "מימונה" ממרוקו (צילום: הנוער העובד והלומד)
אור גואטה

משחק חצי גמר המונדיאל שייערך הערב (רביעי, 21:00) יפגיש את צרפת ומרוקו. הראשונה היא אלופת העולם שעד כה נראית מצויין, והשנייה היא הסינדרלה הגדולה של המונדיאל, הנבחרת הערבית הראשונה, והראשונה מאפריקה שמגיעה לחצי הגמר במונדיאל שלא מפסיק להפתיע אותנו.

היחס הישראלי לנבחרת המרוקאית לא היה חד משמעי עד כה: מצד אחד מדובר במדינה שאין לנו איתה הסכם שלום, אך ישראלים מבקרים שם באופן קבוע, וביתר שאת מאז חתימת הסכמי אברהם. מעל 600 אלף ישראלים הם עולים ממרוקו או צאצאים של עולים ממרוקו, אך הנבחרת המרוקאית הניפה את דגל הרשות הפלסטינית (אך הצטלמה איתו כשהוא הפוך), למורת רוחם של מרבית הישראלים.

"הניצחון של מרוקו איחד יהודים ומוסלמים"

"מאוד נפוץ לראות דגלי פלסטין במרוקו, באופן כללי דגלים כאלה נפוצים במרוקו, אבל אנחנו מאמינים בפתרון של שתי מדינות", מספר טאהא בנג'ילון בן ה-21, סטודנט מוסלמי ממרוקו שהגיע למשלחת בישראל במסגרת יוזמת youth4MENA. "אני חושב שהניצחון של מרוקו איחד מאוד יהודים ומוסלמים וזה מה שחשוב".

"אנחנו מרגישים את האהבה למרוקו בישראל", הוא מספר. "היינו בחיפה ויהודים דתיים ראו אותנו עם דגלי מרוקו וביקשו להצטלם איתנו. גם בירושלים שמחים לראות שגם מרוקאים מגיעים לישראל ולא רק ישראלים למרוקו".

"מ-2016 המאמנים של נבחרת מרוקו לא היו מרוקאים, אבל אני חושב שבגלל שהמאמן הנוכחי שלנו, וואליד רגראני, הוא מרוקאי פטריוט ורוצה באמת בהצלחת הנבחרת, אנחנו מצליחים כל כך", אומר בנג'לון, "ולדעתי אנחנו יכולים לנצח בחצי הגמר".

מחמוד נסר אלדין וטאהא בנג'לון במפגש בין מחנכים מישראל ומרוקו בירושלים (צילום: אור גואטה)
מחמוד נסר אלדין וטאהא בנג'לון במפגש בין מחנכים מישראל ומרוקו בירושלים (צילום: אור גואטה)

מחמוד נסר אלדין (27), רכז הקן הדרוזי של הנוער העובד והלומד בכפר כסרא שבגליל, מספר שהחיבור לנבחרת מרוקו לא הגיע רק מהמפגש עם המשלחת המרוקאית. "גם בתור דרוזים אנחנו בעד מרוקו ושמחים על העלייה שלהם לחצי הגמר. אנחנו עובדים על השותפות בין הצעירים הישראלים למרוקאים כי יש בינינו הרבה מאוד משותף", מספר נסר אלדין.

בנג'לון הוא סטודנט מוסלמי ממרוקו שהקים יחד עם חבריו ללימודים את ארגון "מימונה" כדי לחבר את המוסלמים במדינה לתרבות היהודית במדינה. "אני מקווה ליצור יותר מערכות יחסים בין ישראלים למרוקאים. אחרי חתימת הסכמי אברהם, אחרי ההחלטה של הוד מעלתו המלך חסן, שיברך אותו האל, התחלנו לקבל את ההסכם, אבל גם החלקים שפחות מקבלים את הרעיון לא מביעים רעיונות אנטישמיים או אנטי ישראליים".

בחוקה המרוקאית שנכתבה מחדש ב-2011 בעקבות האביב הערבי, נכתב כי המרכיב העברי הוא חלק מהזהות המרוקאית, ומכירה ביהודים כמיעוט בעל זכויות במדינה. "סבתא של סבתא שלי הייתה יהודייה שהתאסלמה", מפתיע בנג'ילון, "אתה יכול למצוא הרבה שמות כמו "מוחמד כהן" או "פאטימה טולדנו" במרוקו, לאורך השנים קרה הרבה ערבוב בין העמים".

המונדיאל של הרחוב הערבי

בנג'לון מסביר כי דברים שפוליטיקאים ומדינות עושים הם חשובים, אך אין להם משמעות אמיתית אם לא מתקיים מפגש בין העמים. "מפגש בין צעירים מרוקאים לישראלים יהיה הרבה יותר יעיל ליצירה של שלום מאשר רק יחסים בין הממשלות".

שחקני מרוקו חוגגים עם דגל הרשות הפלסטיני כשהוא הפוך, בסיום הניצחון מול ספרד בשמינית גמר המונדיאל (צילום: AP Photo/Abbie Parr)
שחקני מרוקו חוגגים עם דגל הרשות הפלסטיני כשהוא הפוך, בסיום הניצחון מול ספרד בשמינית גמר המונדיאל (צילום: AP Photo/Abbie Parr)

ד"ר אנאס איקטיט, מרצה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטה הלאומית באוסטרליה, הסביר את תופעת דגלי פלסטין במונדיאל. "במידה רבה, המטרה הפלסטינית הייתה המטרה הערבית החשובה ביותר שאוכלוסיות ערביות – ממרוקו ועד עיראק – נטלו על עצמם", הוא אומר.

דגל הרשות הפלסטינית הוא דגל כמעט זהה לדגל ממלכת חיג'אז שהתקיימה במשך 9 שנים בלבד בצפון חצי האי ערב, אך השפיעה רבות על הממלכה ההאשמית – הבסיס למדינת ירדן כיום. "המורשת הזו קיימת וכאשר ניתנת ההזדמנות, כפי שאנו רואים בקטאר בפעם הראשונה, אנו רואים אותה עולה על פני השטח", הסביר איקטיט לעיתון SBS.

בין מרוקו לאלג'יריה, למשל, שוררת מתיחות כבר מספר שנים ובשנה שעברה הודיעה אלג'יריה על ניתוק היחסים עם שכנתם ממערב. אך במציאות בה הפאן-ערביות מתעוררת, לצד התמיכה הערבית הנרחבת בפלסטינים, התמיכה במרוקו חוצה גבולות. הכדורגלן האלג'יראי הבכיר ריאד מחרז ממנצ'סטר סיטי אמר בראיון לרשת "סקיי ניוז" בערבית שהוא גאה במרוקו ותומך בה, גם כאפריקאי וגם כערבי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!