דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / תוצאות המיצ"ב מצביעות על צמצום הפער הלימודי בין תלמידי ישראל

תוצאות המיצ"ב וסקר האקלים מעודדות - יותר תלמידים מתנדבים, יותר תלמידות מרקע מוחלש מצמצמות פערים ובית הספר נחווה כסביבה יותר בטוחה. הפערים בהשגי דוברי העברית והערבית כשפת אם, עדיין נשמרים.

בנט מכריז על תוצאות מבחני המיצ"ב (צילום: פלאש 90)
בנט מכריז על תוצאות מבחני המיצ"ב (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

בין תשע"ה לתשע"ו: עליות במרבית מבחני המיצ"ב ויציבות בשאר המבחנים; צמצום פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך לתלמידים מרקע בינונ וגבוה, כך טוען דוח המיצב השנתי אשר פרסמה אמש הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה).

על-פי משרד החינוך, מבחני המיצ"ב מודדים ומשקפים את ההשיגים של התלמידים בארבע מקצועות הליבה: שפת-האם, מתמטיקה, אנגלית וטכנולוגיה. המבחנים בשפת-אם, מתמטיקה ואנגלית נערכו לכיתות ה' ו-ח', והמבחן במדע וטכנולוגיה נערך מבחן לכיתות ח' בלבד. במקביל למיצ"ב, בוחן משרד החינוך את האקלים החינוכי דרך שאלונים. המטרה היא להעריך במהיבטים שונים כגון שיקוף התהלכים החינוכיים והלימודיים, הטמעת פרקטיקות של הוראה-למידה-הערכה מוטיבציה, סקרנות ועוד, את הסביבה הפדגוגית של בית הספר.

שיטת השוואה של מבחני המיצ"ב היא רב-שנתית, ציוני המבחנים בכל שנה מכוילים ומתורגמים לסולם מיצ"ב רב-שנתי. סולם המיצ"ב הרב-שנתי נקבע כך שבשנת הבסיס (תשס"ח) הציון הממוצע של כל תחום דעת, בכל דרגת כיתה, היה 500, וסטיית התקן – 100. נתוני מיצ"ב תשע"ו מושווים לנתונים שנאספו בשנים תשס"ז-תשע"ה.

מבחני המיצ"ב החיצוני נערכו בחודשים מרץ-מאי 2016. השתתפו בהם כשליש מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים המהווים מדגם ארצי מייצג. סך הכול השתתפו 799 בתי-ספר, 2,415 כיתות ו-62,406 תלמידים.

בסקרי שאלוני האקלים השתתפו 577 בתי ספר יסודיים ו-234 חטיבות ביניים, 149,317 תלמידי כיתות ה'-ט' ו-11,009 מחנכים ומורים המלמדים את מקצועות המיצ"ב בכיתות א'-ט'. נוסף על כך השתתפו בסקרים 304 חטיבות עליונות, 52,076 תלמידי כיתות י'-י"א ו-8,011 מורים המלמדים בכיתות י'-"א.

צמצום פערים

בממצעי הדוח עולה כי בשנת הלימודים תשע"ו נרשמו עליות בהישגי התלמידים בהשוואה לשנת תשע"ה בשישה מתוך תשעת מבחני המיצ"ב. בכל המבחנים ובכל השנים נמצאו פערים ניכרים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-כלכלי: ככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר. לפי הדוח, בשנת הלימודים תשע"ו ניכרת לראשונה מגמה של צמצום פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך ובין תלמידים מרקע בינוני וגבוה, בשתי דרגות הכיתה ה' ו-ח' ובמרבית תחומי הדעת.

בין השנים תשס"ח-תשע"ו נרשמה מגמה של שיפור הדרגתי, ברוב היבטי האקלים והסביבה הפדגוגית ובארבע השנים האחרונות ניכרת התייצבות במדדים רבים אך חט"ע דוברות ערבית ניכרת בין השנים תשע"ה לתשע"ו הרעה במדדים רבים. בעיקר בנושא תחושת הבטחון של התלמידים.

הדוח טוען שהסיבה המרכזית לצמצום בפערים היא עליות ברורות בהישגי תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך, שהיו גדולות יותר מהשינויים המקבילים בקרב תלמידים מרקע בינוני וגבוה.

בשלושת המקצועות מדע וטכנולוגיה, אנגלית ומתמטיקה ובשתי דרגות הכיתה, קיימים פערים עקביים בהישגים לטובת תלמידים דוברי עברית בהשוואה לתלמידים דוברי הערבית ובמבט לאורך שנים, במרבית המקצועות ודרגות הכיתה אין מגמה ברורה של צמצום פערים בין שני מגזרי השפה. הדוח טוען שכאשר מביאים בחשבון את הרקע החברתי-כלכלי של התלמידים, הפערים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית ובין תלמידים דוברי ערבית מצטמצמים במידה ניכרת. במקצת מהמבחנים נמצא כי הישגי דוברי הערבית דומים ואף עולים על הישגי דוברי העברית.

עוד מציין הדוח בשנת תשע"ו חלו עליות בהישגי התלמידים במגזר הבדואי בדרום בכל המקצועות ובשתי דרגות הכיתה. עליות אלו באות לאחר ירידות שאפיינו את הישגי המגזר בשנים האחרונות. בעקבות העליות הצטמצמו במידה ניכרת הפערים בינם ובין שאר התלמידים דוברי הערבית, אך הם עדיין נותרו משמעותיים.

עלייה בתחושת הביטחון בבית הספר

על פי שאלוני האקלים, ניכר שקיימת ירידה ברמת האלימות בבתי הספר ועלייה בתחושת הבטחון של התל התלמידים. בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בשני מגזרי השפה ממשיכה מגמת הירידה הארוכה בשיעורי הדיווח של תלמידים על קיומן של חבורות אלימות של תלמידים. כ-20% מהתלמידים דיווחו על תופעה של חבורות של תלמידים המתנהגים באלימות , בשיעור גבוה יותר בקרב דוברי ערבית בהשוואה לדוברי עברית, וזאת בשלוש שכבות הגיל.

שיעורים גבוהים של תלמידים, כ-30% ביסודי וכ-45% בחט"ב ובחט"ע, דיווחו על ונדליזם, בשיעור גבוה יותר בקרב דוברי עברית בהשוואה לדוברי ערבית. ככלל, נרשמה ירידה משמעותית בשיעורי הדיווח על ונדליזם בין השנים תשס"ח לתשע"ג, ולאחר מכן נרשם היפוך במגמה וחלה עלייה בשיעורי הדיווח עד תשע"ה והתייצבות בתשע"ו.

עיון בנתוני המדד שתיית אלכוהול בחטיבות העליונות מעלה כי במגזר דוברי הערבית נרשמה בין תשע"ה לתשע"ו עלייה של 5%, מ-16% בתשע"ה ל-21% בתשע"ו. במגזר דוברי העברית לא חל שינוי בשנים אלו ,38% בשתי השנים.

סקר האקלים מגלה שעם העלייה בשכבות הגיל, קיימת ירידה בשיעורי הדיווח על תפיסת ההוראה כמעניינת וברורה – 76% מהתלמידים בבתי ספר יסודיים, 54% מהתלמידים בחטיבות הביניים ו-46% מהתלמידים בחטיבות העליונות. כמו כן, עם העלייה בשכבות הגיל יש ירידה בשיעורי הדיווח על יחסי קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים – 68% מהתלמידים בבתי ספר יסודיים, 48% מהתלמידים בחטיבות הביניים ו- 42% בחטיבות העליונות.

כשביעית מהתלמידים בבתי ספר יסודיים ויוצר מחמישית מהתלמידים בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות דיווחו על שפה פוגענית כלפי בני/בנות לאום אחר או כלפי בעלי עמדות פוליטיות שונות. כחמישית מהתלמידים בבתי ספר יסודיים ובחטיבות העליונות וכרבע בחטיבות הביניים דיווחו כי תלמידים משתמשים בשפה פוגענית בגלל מראה חיצוני. בכל שלבי החינוך, כשישית מהתלמידים דיווחו על שפה פוגענית כלפי בני/בנות מין אחר וכעשירית על שפה פוגענית כלפי תלמידים עם מוגבלויות. עם זאת נראה שבתי הספר עושים מאמצים כדי לקדם סובלנות, בשני המגזרים. על כך דיווחו 83% מהתלמידים בבתי ספר יסודיים, 73% מהתלמידים בחטיבות הביניים ו- 73% בחטיבות העליונות

באופן ברור עולה מהדוח שרבים מתלמידי ישראל לוקחים חלק בתנועות נוער וארגוני הנוער ומרבים להתנדב. 70% מהתלמידים בבתי ספר יסודיים, 58% מהתלמידים בחטיבות הביניים ו-71% מהתלמידים בחטיבות העליונות דיווחו על השתתפות בפעילויות פנאי – חברה, מנהיגות והתנדבות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!