דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

תשתיות קריטיות נפגעו: עשרות טילים רוסים נורו על קייב וערים נוספות באוקראינה

המטח פגע בתשתיות קריטיות ובאספקת החשמל בערים בהן קייב, חרקיב, קריווי רייה וזפוריז'יה, במתקפה שהוגדרה כאחת הגדולות מתחילת הפלישה הרוסית | המתקפה בוצעה לאחר הודעת ארה"ב על העברת מערכת ההגנה האווירית פטריוט לאוקראינה

הריסות של בניין דירות שנפגע ממתקפת טילים רוסית בקעיר קריווי רייה באוקראינה, 16 בדצמבר 2022 (Ukrainian Emergency Service via AP Photo)
הריסות של בניין דירות שנפגע ממתקפת טילים רוסית בקעיר קריווי רייה באוקראינה, 16 בדצמבר 2022 (Ukrainian Emergency Service via AP Photo)

בירת אוקראינה, קייב, ספגה היום (שישי) את אחת המתקפות הגדולות מתחילת הפלישה הרוסית במדינה, כאשר הכוחות הרוסים שפלשו למדינה ירו עשרות רקטות ברחבי המדינה, ויצרו הפסקות חשמל נרחבות, כך לפי גורמים רשמיים אוקראינים.

אש שנורתה ממערכות ההגנה האווירית ופיצוצים עמומים משולבים בצלילי אזעקות נשמעו כאשר המטח פגע בתשתיות קריטיות בערים בהן קייב, חרקיב, קריווי רייה וזפוריז'יה. ראש הכוחות המזוינים של אוקראינה העריך ש-60 מבין 76 הטילים יורטו.

יותר ממחצים הטילים הרוסים ששוגרו היום כוונו לבירה קייב. עיריית קייב הודיעה שהעיר התמודדה עם "אחת מהתקפות הטילים הגדולות ביותר" שכוונו אליה מאז הפלישה הרוסית, לפני קרוב לעשרה חודשים. לפי ההודעה, כוחות ההגנה האווירית של אוקראינה יירטו 37 מתוך 40 טילים שהגיעו לשטחה האווירי של העיר, ואדם אחד נפגע.

חיל האוויר של אוקראינה אמר שהכוחות הרוסים ירו טילי שיוט מאוניית 'אדמירל מקרוב' בים השחור, טילי שיוט מסוג Kh-22 נורו מהמפציצים לטווח ארוך Tu-22M3 לאורך ים אזוב, וכן טילי אוויר אוויר טקטיים מונחים.

המתקפה הרוסית על מערכות החשמל והמים באוקראינה נמשכת לסירוגין מאמצע אוקטובר, ומגבירה את הסבל של האוכלוסיה האזרחית ככל שהתקרב החורף. עם זאת, הצבא האוקראיני דיווח על הצלחה גוברת ביירוט רקטות ורחפני נפץ.

הפעם הקודמת שבה תקפה רוסיה באופן מסיבי מהאוויר בסדר גודל דומה היתה לפני כעשרה ימים, ב-5 בדצמבר. לפי חברת החשמל הלאומית של אוקראינה, התקיפה היום היא "הגל התשיעי של התקפות טילים על מתקני ייצור אנרגיה", ובגלל הנזקים החוזרים, "ייתכן שהשיקום של אספקת החשמל יהיה ארוך יותר מאשר במקרים הקודמים".

בניין בן 4 קומות נפגע, מאות כורים נלכדו מתחת לאדמה

בקריווי רייה שבמרכז אוקראינה, עיר מולדתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, פגע טיל בבניין מגורים בן ארבע קומות והותיר חור פעור בקומותיו העליונות. לפי איגור קרלין, סגן ראש שירותי החירום של העיר, שלושה בני אדם נהרגו ולפחות 13 פונו לבית חולים.
צוותי חילוץ עם כלבי גישוש סרקו במפולת אחר אם ותינוקה בן השנה וחצי, שנעדרו.

כבאים משירות החירום הלאומי באוקראינה פועלים בהריסות של בניין דירות שנפגע ממתקפת טילים רוסית בקעיר קריווי רייה באוקראינה, 16 בדצמבר 2022 (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
כבאים משירות החירום הלאומי באוקראינה פועלים בהריסות של בניין דירות שנפגע ממתקפת טילים רוסית בקעיר קריווי רייה באוקראינה, 16 בדצמבר 2022 (AP Photo/Evgeniy Maloletka)

נוסף על כך, בקריווי רייה נלכדו גם כ-600 כורים מתחת לאדמה עקב התקפת הטילים, והחל מבצע לחילוצם. ראש העיר, כך אמר ראש העיר אולכסנדר וילקול. לדברי וילקול, כ-250 מהכורים חולצו, והמבצע נמשך. וילקול הוסיף ש"מספר תשתיות אנרגיה הושמדו לחלוטין".

ספקית האנרגיה שבבעלות המדינה, יוקרנרגו, הודיעה ברשת פייסבוק שהעדיפות לאספקת חשמל ברחבי אוקראינה תהיה לתשתיות חיוניות, בהן בתי חולים, מתקנים לאספקת מים, מתקני חימום ומתקני טיהור שפכים.

קייב: אלפים מצאו מחסה ברכבת התחתית

ראש עיריית קייב, ויטלי קיטשקו, דיווח על פיצוצים בלפחות ארבעה אזורים בעיר. "המתקפה על הבירה נמשכת", כתב קיטשקו ברשתות החברתיות. לדבריו, שירותי הרכבת התחתית בקייב הופסקו, ואזרחים מצאו מקלט במנהרות התת-קרקעיות.

תושבי אוקראינה בתחנת רכבת תחתית שמשמשת כמקלט מהפגזות במהלך הפגזה רוסית, 16 בדצמבר 2022 (AP Photo/Efrem Lukatsky)
תושבי אוקראינה בתחנת רכבת תחתית שמשמשת כמקלט מהפגזות במהלך הפגזה רוסית, 16 בדצמבר 2022 (AP Photo/Efrem Lukatsky)
 (AP Photo/Efrem Lukatsky)
 (AP Photo/Efrem Lukatsky)

אוקרזליזניציה, חברת הרכבת הלאומית של אוקראינה, הודיעה על הפסקות חשמל במספר תחנות רכבת באזורי חרקיב, קירובורד, דונייצק ודניפרופטרובסק שנמצאים במרכז ובמזרח המדינה. אך הרכבות המשיכו לנוע, לאחר חיבור מערכת החשמל לגיבוי שמופעל באמצעות מנועי קיטור.

העיר הדרום מזרחית זפוריז'יה והמחוז שסובב אותה נפגעו מ-21 טילים בבוקר שישי, כך לפי מזכיר העירייה אנטולי קורטב. החשמל נפסק בחלק מהאזורים, אך לא היו דיווחים ראשוניים על נפגעים.

המושל של אזור חרקיב, אולה סיניהובוב, דיווח על שלוש תקיפות של תשתיות חיוניות בחרקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה.

 

הפסקות חשמל גם במולדובה הסמוכה

במולדובה, הסמוכה לאוקראינה, חברת האנרגיה הממשלתית דיווחה על הפרעות לרשת החשמל כתוצאה מהתקיפות הרוסיות באוקראינה, והזהירה מ"סיכון גבוה" להפסקות חשמל.

מולדובה, שמערכות החשמל שלה הוקמו בעידן הסובייטי ומחוברות לאוקראינה, כבר סבלה משתי הפסקות חשמל נרחבות בחודשים האחרונים כשרוסיה תקפה את רשת החשמל באוקראינה.

ארה"ב הודיעה על העברת מערכת טילי פטריוט לאוקראינה

ההתקפה היום בוצעה לאחר שארצות הברית הסכימה השבוע לתת לאוקראינה סוללת טילי פטריוט, כדי לחזק את ההגנה האוקראינית. שר החוץ של רוסיה הזהיר בחמישי שהמערכת המתוחכמת, וכל הצוותים שיתפעלו אותה, יהיו מטרה לגיטימית לכוחות הרוסים.

ארצות הברית הסכימה בחודש שעבר להעביר 53 מיליון דולר לציוד אנרגטי, כדי לסייע לאוקראינה להתמודד עם התקפות על התשתיות שלה. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר היום שהחלק הראשון של הציוד הזה, יחד עם תמיכה טכנית, הגיעו למדינה.

חוקרים ופרשנים טענו לאחרונה שהתקיפות הרוסיות על מתקני אנרגיה הן חלק מאסטרטגיה שמטרתה להקפיא את האוקראינים עד שייכנעו, לאחר ההפסדים האחרונים שספגו הכוחות הרוסים בשדה הקרב. גורמים רשמיים ומומחים אמרו שהפסדים אלו רק חיזקו את הנכונות של האוקראינים לעמוד מול הפלישה הרוסית, בזמן שמוסקבה מנסה להרוויח זמן למתקפה אפשרית בחודשים הקרובים, לאחר המבוי הסתום הנוכחי אליו נקלעה בשדה הקרב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!