דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / ימי חופשה בחנוכה: האם עובד חייב לעבוד בימי החג, ובאילו תנאים המעסיק נדרש לשחררו

הילדים בחופשה, אבל ימי החג נחשבים לימי עבודה רגילים | למרות זאת, יש כמה זכויות שמגיעות להורים שמבקשים לנצל את ימי החופשה שלהם בימי החג

חנוכה (צילום: Shutterstock)
חנוכה (צילום: Shutterstock)
מיטל דולב בלט
מיטל דולב בלט
עורכת דין, ארגון ״כל עובד״
צרו קשר עם המערכת:

ערב חג החנוכה חל היום (ראשון). זהו אחד משלושת החגים בלוח השנה העברי שבו לילדים יש חופשה, בעוד ההורים לא זכאים לחופשה בתשלום, וימי החג נחשבים לימי עבודה רגילים.

עם זאת, עובדים רבים מעוניינים להיעדר בימים אלו כדי להיות עם הילדים, או משיקולים דתיים.

האם מגיעים לי ימי מנוחה בתשלום בחנוכה?

לא. חנוכה לא נחשב "יום חג" שבו זכאי העובד למנוחה בתשלום, לפי סעיף 18א' לפקודת סדרי השלטון והמשפט. כמוהו גם פורים, ל"ג בעומר, ראש השנה האזרחית, וימי צום כמו ט' באב וי"ז בתמוז.

האם מגיעה לי תוספת עבור עבודה במהלך ימי החג?

לא. למרות היותו חג יהודי, חנוכה לא נספר כאמור במניין ימי החג, ולכן לא מקבלים עבורו דמי חגים. גם ערב החג הוא יום רגיל לכל דבר. כלומר, עובד יקבל את השכר הרגיל במהלך כל ימי החג.

עם זאת, בהסכמים קיבוציים שונים ובצווי ההרחבה שלהם נקבע שעובדים יהיו זכאים להיעדר יום נוסף בתשלום מעבודתם, בלי שינוכה מימי החופשה העומדים לרשותם.

אם ביקשתי חופשה בערב חג החנוכה – המעסיק חייב לאפשר לי אותה?

לא. עובד רשאי לבקש מהמעסיק שלו לצאת לחופשה בערב חג חנוכה, אבל המעסיק לא מחויב לשחרר את העובד לחופשה. עם זאת, הוא חייב להתחשב בבקשת העובד, ואם הוא מסרב, עליו לנמק זאת בסיבות הגיוניות וסבירות.

עובד רשאי לקחת יום אחד מתוך ימי החופשה השנתית שהוא זכאי לה עבור אחד הימים הללו, או ימי חג של עדות ודתות וימים בינלאומיים כמו יום האישה, אם הודיע על כך למעבידו 30 ימים מראש לפחות, לפי סעיף 6(ב) לחוק חופשה שנתית. עובד שאין לו זכות ליום בחירה בהסכם קיבוצי או צו הרחבה רשאי לקחת יום חופשה על חשבון החופשה השנתית שהוא זכאי לה, בהודעה מראש למעביד כמפורט לעיל.

ומה אם יש לי יום חופשה לבחירה?

עובד שלא ניצל במהלך השנה יום חופשה לבחירה (2 ימים במהלך שנה), רשאי לדרוש מהמעסיק לצאת לחופשה בת יום אחד, בלי שלמעסיק יוכל לסרב לבקשה זו (במהלך ערב חג). המעסיק ינכה לו יום חופשה מלא. אם העובד רוצה לצאת לחופשה, יוכל לנצל ימי חופשה שנתית ועל חשבון הצבירה שלו בהסכמת המעסיק ועל חשבון ימי חופשה שיצבור בעתיד.

המעסיק קבע שאצא לחופשה בערב חנוכה. זה חוקי?

כן. המעסיק יכול לקבוע לעובד מתי ייצא לחופשה בהודעה מראש. הוא רשאי לקבוע שהעובדים במקום העבודה ייצאו לחופשה שנתית מרוכזת על חשבונם, ולסגור את מקום העבודה במהלך כל ימי החג או חלק מהם. אם מספר ימי החופשה עולה על 7 ימים (כולל ימי מנוחה שבועית), על המעסיק להודיע על חופשה לפחות שבועיים מראש.

במקרה זה, יש לוודא שלעובד יש מספיק ימי חופשה שנתית שנצברו ועומדים לזכותו לניצול. אחרת לא יוציא את העובד לחופשה, לא ינכה ימי חופשה עתידיים או יוציא את העובד לחופשה רק באישור העובד.

עו"ד מיטל דולב בלט היא מנהלת מחלקת כל עובד בחברת חשבים מקבוצת Guideline

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!