דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ענף הבנייה

דעה / הממשלה מפריטה את התעשייה הישראלית

כניסתן של חברות בניה זרות לישראל, היא תוצאה של מספר החלטות שהתקבלו לאחרונה, בין היתר יבוא עשרות אלפי עובדים זרים. על פי הממשלה, מדינת ישראל עומדת בפני מבול של חברות זרות, שיבואו ויתפסו מכרזי ענק בתחום הבנייה.

עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
יצחק מויאל
יצחק מויאל
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בימים האחרונים גוברת ההסתברות, למיטב ידיעתנו, כי משרדי האוצר והבינוי מקדמים כניסתן של חברות בניה זרות לישראל, כביכול כדי להגדיל את היצע הדירות. הדבר פוגע בעובדים ישראלים ובמאות חברות ישראליות, בין היתר חברות מבצעות, קבלנים וחברות תעשייה. ולמה חברות תעשייה? כי מסתבר שהממשלה תאשר לחברות הזרות גם לייבא בעצמן את חומרי הגלם – מלט, ברזל ועוד. כל חברות התעשייה בישראל יפגעו מהמהלך, מגדולות עד קטנות. הממשלה מקימה בפועל תעשייה זרה בתוך המדינה. זה יביא לפיטורים, לירידה בצמיחה ובסופו של דבר גם להאטה בבניה, מאחר והחברות הזרות לא ישארו כאן לנצח, וכשיעזבו – יותירו אחריהן תעשייה פצועה שיקח לה זמן לחזור לעצמה.

כניסתן של חברות בניה זרות לישראל, היא תוצאה של מספר החלטות שהתקבלו לאחרונה, בין היתר יבוא עשרות אלפי עובדים זרים. על פי הממשלה, מדינת ישראל עומדת בפני מבול של חברות זרות, שיבואו ויתפסו מכרזי ענק בתחום הבנייה. מדובר בפרויקטים עצומים, מהחשובים ביותר לכלכלה הישראלית ולעתיד הדורות הבאים במדינה.

צעדי הממשלה יפגעו אנושות בלא מעט חברות בניה ותשתיות, שסובלות בין כה ממוסר תשלומים ירוד של המדינה, והדבר יוצר בעיית אשראי ובסופו של דבר להוצאות עתק של החברות עבור הוצאות מימון. אם הממשלה תשלם בזמן, ובכך תפתור לא מעט מהבעיות איתן אנחנו מתמודדים בתחום הביצוע.

הבעיה בענף הבניין אינה של חוסר ביקוש אלא של חוסר היצע. הענף והתשתיות בישראל זקוקים לאלפי עובדים, רובם הגדול אינו תלוי בהכשרה ארוכה ובמיומנות מקצועית. יש הכשרות אך לא מספיק, והממשלה לא משקיעה ומרחיבה את הפוטנציאל שיש בקרב העובדים הישראלים. במקום להביא עשרות אלפי עובדים זרים, אפשר להכשיר ישראלים למקצועות הבניה. אנו בענף הבנייה נמצאים בעיצומו של תהליך הכשרת עובדים חדשים, וכוח העבודה הזר שיגיע יפגע במהלך.

אנו מברכים על כל יוזמה שתביא להורדת מחירי הדיור בישראל, אך מתנגדים נחרצות לכל פגיעה בעובדים הישראלים. הבאת חברות בניה זרות, על חשבונם של עשרות אלפי עובדים ישראלים בענף הבניה, תפגע אנושות לא רק בענף אלא גם בעשרות אלפי משפחות ועובדים, הן בבניה והן במעגלים הסובבים את הענף.

אנו קוראים לממשלת ישראל לשנות גישה ולראות בישראלים הצעירים את הפוטנציאל העצום שיש לתחום הבנייה. מדובר בהשקעה קטנה יחסית לסכומי העתק שמופנים להקמת הפרויקטים העצומים שעומדים על הפרק. צריך לעצור את הבאת החברות הזרות ולמנוע מצב בו חברות נוספות תגענה לענף בישראל, מצב שיהווה פגיעה אנושה בעובדים הישראלים שמחפשים כאן את עתידם המקצועי.

יצחק מויאל הוא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!