דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

יעד של 62% פחות גזי חממה לעומת 2005: הסכם פליטות פחמן חדש נחתם במועצה האירופית

בהסכם נקבע שהמועצה תטיל עלויות על פליטת פחמן דו-חמצני, במטרה לתמרץ מעבר לאנרגיה ירוקה ולהפחית בפליטת הפחמן | עוד הוחלט שקרן ההשקעות הירוקה תגדל ב-100 מיליון אירו

פליטות פחמן מתחנת כוח בגרמניה (צילום: AP Photo/Michael Probst)
פליטות פחמן מתחנת כוח בגרמניה (צילום: AP Photo/Michael Probst)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

המועצה האירופית הגיעה להסכם פחמן חדש. דרך ההסכם, המועצה תטיל עלויות על פליטת פחמן דו-חמצני במטרה לתמרץ מעבר לאנרגיה ירוקה ולהפחית בפליטת הפחמן. המועצה עדכנה את יעד הפחתת הפליטות לירידה של 62% בהשוואה ל-2005, בסקטורים שנכללים בתוכנית. 

ההסכם החדש הוחלט במרתון שיחות שהחל בשישי, כלל שיחות במשך 30 שעות במצטבר, והסתיים ביום ראשון לפנות בוקר. שר הסביבה הצ'כי, מריאן יורצ'קה, אמר שההסכם הוא "ניצחון לאקלים ולמדיניות האקלים האירופית. הוא יאפשר לנו לעמוד ביעדי האקלים שלנו ביחס לסקטורים המרכזיים בכלכלה". 

לפי הודעת המועצה, פליטת הפחמן פחתה באיחוד האירופי ב-41% מאז 2005. הפחתה זו הושגה ע"י הגדלת השימוש בגז טבעי ואנרגיה מתחדשת, שנכון לשנת 2020, הם המקור ל-23.7% ו-17.4% משימוש האנרגיה באיחוד האירופי. 

ה-'מערכת לסחר בפליטות' היא הכלי המרכזי דרכו המועצה מבקשת לתמרץ את המעבר לאנרגיות, במסגרתה האיחוד מטיל גבול עליון לפליטת פחמן דרך הענקה ומכירה של הרשאות לפליטת פחמן. החברות המשתתפות יכולות לסחור בהרשאות שלהן. כך, לדוגמא, חברה שמצמצמת את פליטת הגז שלה יכולה לזכות בהכנסה נוספת על ידי מכירת ההקצאה שלה.  

המוצעה חליטה להאיץ את הצמצום השנתי ברף העליון, כלומר בסך הפליטה המוקצית בכלל ההרשאות בכל שנה. קצב ההפחתה של הרף יואץ ב-4.3% בין 2024 ל-2027, וב-4.4% בין 2028 ל-2030. 

בנוסף, החליטה המועצה להרחיב את החלת התוכנית על סקטור השילוח הימי באופן מלא עד 2026. סקטורים שעד כה זכו להקצאות חינמיות, בטון, אלומיניום, דשנים, מימן, חשמל, ברזל ומתכת, יאלצו בתהליך הדרגתי בין 2026 ל-2034, לשלם עבור האפשרות לפלוט פחמן.  

קרן ההשקעות הירוקה תגדל מ-450 ל-575 מיליון אירו

כצעד תומך למהלך, שנועד למנוע ממנו להעניק יתרון לחברות לא אירופאיות, החליטה המועצה להחיל מס גבולות פחמני. מס זה יבטל את היתרון שמחיר הפחמן יכול להעניק למתחרות בינלאומיות לחברות האירופיות.  

קרן ההשקעות, שנועדה לתמוך במעבר הירוק, תוגדל מ-450 מיליון אירו ל-575. ההגדלה תמומן על ידי מכירה פומבית של 2.5% נוספים מסך ההקצאה השנתית. 

למעשה, המהלך מאיץ את התהליך של הענקת מחיר כלכלי לפליטת פחמן, צעד שהוא אומנם איטי ומאוחר, אך מיישר קו עם הזרם המרכזי בכלכלה. אולם קבוצה לא קטנה של כלכלנים טוענים שלאור ההסתמכות המאסיבית בכלכלה העולמית על אנרגיות המופקות מדלקים מאובנים, יש צורך בהשקעה ציבורית מאסיבית שתתלווה למיסוי המס. 

כלכלנים אלו טוענים שהעלאת מחיר הפחמן ללא השקעה ציבורית בתשתית חלופית עלולה להביא לפריצה של משבר פיננסי וכלכלי. ההיקף הקטנטן של קרן ההשקעות האירופית רחוק מלתת מענה לצורך זה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!