דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שקיפות בשכר: האיסור על מעסיקי עובדים פלסטינים לשלם להם במזומן ייכנס לתוקף ב-1 בינואר

המעסיקים יחויבו להעביר את השכר באמצעות העברה בנקאית, שתגדיל את השקיפות בין העובד המעסיק והרשויות | עו"ד ענבל משש, רשות האוכלוסין וההגירה: "מי שלא יקפיד יהיה חשוף להליכי אכיפה, לרבות שלילת היתרים"

עובדים פלסטינים מבית חנון ממתינים במעבר ארז (צילום: עטייה מוחמד/פלאש90)
עובדים פלסטינים מבית חנון ממתינים במעבר ארז (צילום: עטייה מוחמד/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מעסיקיהם של עובדים פלסטינים יידרשו לשלם את שכרם באמצעות העברה בנקאית, ולא במזומן החל מ-1 בינואר. הדבר יהווה תנאי לקבלת היתרי העסקה.

"בכוונה נתנו זמן היערכות וכבר באוגוסט הודענו למעסיקים שאנחנו הולכים לקראת המהלך הזה, ואפשרנו להם כבר להתחיל לשלם בהעברה בנקאית מחודש נובמבר, כשאנחנו מתזכרים אותם שהחל מינואר זה יהיה חובה", אומרת ל'דבר' עו"ד ענבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה.

"גם המינהל האזרחי פעל מול העובדים הפלסטינים, ביצע הסברות ועדכן אותם בכך באמצעות מערכת אלמונסק שמשמשת אותם", אומרת משש. לדבריה את המהלך קידמו בעבודה משותפת רשות האוכלוסין, משרד האוצר, בנק ישראל והמנהל האזרחי – וזאת כחלק מהמהלך הכולל של צמצום השימוש במזומן בישראל בכלל ולתשלום משכורות בפרט.

ענבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה (צילום: אלבום פרטי)
ענבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה (צילום: אלבום פרטי)

את הקושי בהעברת כספים מישראל לבנקים ברשות הפלסטינית, פתרו לדבריה באמצעות הקמת מאגר מידע רשמי ברשות האוכלוסין וההגירה הכולל את חשבונות הבנק של כלל העובדים הפלסטינים בעלי רישיון העבודה בישראל. המעסיקים צפויים לשלם באמצעות העברה בנקאית כשהבנקים הישראליים מאמתים מול מאגר המידע ברשות שאכן מדובר בחשבון בנק המשוייך לעובד בעל היתר העסקה. הבנקים בישראל לדבריה כבר מוכנים ומעודכנים בכך, ומאז נפתחה למעסיקים האפשרות לשלם באמצעות העברה בנקאית בנובמבר, שולמו כבר למעלה מ-37 אלף משכורות בדרך זו.

"על המעסיק להוכיח שאכן שילם את כל מה שהוא צריך היה לשלם"

אחת מהמטרות המרכזיות של המהלך היא שמירה על זכויות העובדים, מבהירה משש. "אנחנו הולכים לבדוק מעסיקים באופן מדגמי ורנדומלי, ולבקש מהם אישורים שהם אכן מבצעים את ההעברות הבנקאיות לתשלום שכר העובדים. המעסיקים ממלאים גם יומן דיווח של שעות העבודה של העובדים ואנחנו רוצים לראות שבסופו של יום הם אכן מקפידים להעביר את מה שהעובד עבד. נזכיר שעל מעסיקים שקיבלו היתר העסקה יש חובה להעסיק את העובדים הפלסטינים במשרה מלאה והשכר צריך להלום את כלל דיני העבודה הנהוגים במדינת ישראל, שחלים גם על העובדים הפלסטינים. מי שלא יקפיד יהיה חשוף להליכי אכיפה בהתאם לסמכויות שלנו בדין, לרבות במקרי קיצון – שלילת היתרים".

עו"ד שירי לב רן ארי, הממונה על זכויות עובדים זרים בזרוע העבודה (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד שירי לב רן ארי, הממונה על זכויות עובדים זרים בזרוע העבודה (צילום: אלבום פרטי)

"הבשורה הגדולה בתשלום בהעברה בנקאית ולא במזומן היא שהיא מייצרת עבורנו שקיפות לגבי תשלום השכר" מוסיפה עו"ד שירי לב רן ארי, הממונה על זכויות עובדים זרים בזרוע העבודה. "אנחנו רואים בשיטה הזו כמה יתרונות בהיבט של שמירה על זכויות העובדים. עד היום כשעובדים היו מגיעים אלינו הם היו אומרים לנו למשל שנרשם להם בתלוש שקיבלו יותר ממה שקיבלו בפועל – אבל כשהתשלום במזומן קשה מאוד להוכיח את זה. עכשיו תהיה בידינו ראיה, סכומי ההעברה לחשבונות הבנק, שלכל הפחות תגלגל את האחריות על המעסיק להוכיח שאכן שילם את כל מה שהוא צריך היה לשלם. זה מייצר לנו כגורם אכיפה יותר כוח".

לב רן ארי מזכירה שהיחידה בראשותה מהווה כתובת לפניות עובדים פלסטינים שזכויותיהם נפגעו. מספר הטלפון של היחידה מופיע על גבי תלושי השכר של העובדים וניתן לפנות אליהם לסיוע גם בערבית ובאמצעות הוואטסאפ. "השנה הגדלנו את מספר הפניות שאנחנו מקבלים מעובדים פלסטינים בעשרות אחוזים, ופרסמנו גם זכותון בערבית עבור העובדים" אומרת לב רן ארי.

"העובדים חששו שהרשות הפלסטינית תיגע להם בכספים"

לדברי ואאיל עבאדי, מנהל חטיבה ארצי בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, בקרב העובדים הפלסטינים היו בתחילה חששות מהמהלך החדש, ואף עלו קולות שקראו להשבית את העבודה בעקבות כך. "שינויים זה דבר מעורר חשש, אנשים רגילים לקבל שכר במזומן. העובדים חששו בעיקר שהרשות הפלסטינית תיגע להם בכספים הללו ותנכה להם מהם אחוזים" הסביר. "אנחנו הסברנו להם שכיוון שהם משלמים מיסים במדינת ישראל הם לא יידרשו לשלם כפול. אני שוחחתי גם עם שאהר סעד יו"ר איגוד העובדים הפלסטיני (PGFTU) שהבהיר שגם האיגוד שלהם לא יאפשר לרשות לגעת בכספי העובדים. בסופו של דבר נפגשתי עם הרבה עובדים במחסומים בבקרים וגם עליתי לטלוויזיה הפלסטינית, דיברתי שם והסברתי לעובדים שזה מהלך שיסייע להם למצות את הזכויות שלהם, ואכן בסופו של דבר המחאה הזו שככה והעובדים הבינו שהמהלך הזה באמת פועל גם לטובתם. הסברתי להם גם שמי שרוצה יכול לפתוח חשבון בנק בישראל ושהכספים יעברו לחשבון בנק ישראלי".

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "ההחלטה על הכללת כלל עובדי הבנייה מהרשות הפלשתינית במסגרת החובה לתשלום משכורות בהעברה בנקאית היא מבורכת. זהו כלי מרכזי במלחמה במעכרים שגובים כספים שלא כדין מעובדים שמבקשים להגיע לעבודה בישראל. תופעה שהפכה מאוד נרחבת עם השנים. הסדרת התשלומים באופן זה תבטיח מחד שכל השכר יגיע לידי העובד ולא יגזרו עליו קופון בדרך ובמקביל כי הוא יכול, כפי שהתכוונה המדינה שיקרה, לבחור לו מעסיק ולהיות חופשי בבחירת מקום העבודה שלו גם בהמשך. תמכנו בהחלטה הזו ואנו שמחים שהיא הופכת למציאות".

בארגון 'קו לעובד' תומכים במהלך, ומקווים שיביא לצמצום הסחר בהיתרים

גם בארגון קו לעובד תומכים במהלך, ומעריכים שיביא לצמצום הפרות השכר כנגד עובדים, או לכל הפחות יאפשר לעובדים לתבוע את זכויותיהם יותר בקלות בבתי הדין לעבודה. אחת השאלות הפתוחות היא, האם המהלך יוכל לסייע גם לצמצם את תופעת דמי התיווך והסחר בהיתרים.

עובדים פלסטינים ממתינים מעבר ארז(צילום: Majdi Fathi/NurPhoto via Getty Images)
עובדים פלסטינים ממתינים מעבר ארז
(צילום: Majdi Fathi/NurPhoto via Getty Images)

"אני חושב שיכול להיות שיהיה לזה פוטנציאל לעזור מעט גם עם נושא דמי התיווך, אבל בשלב הזה קשה להגיד", אומר עו"ד אלעד כהנא מקו לעובד. "היום כשמעסיק מוכר את היתר העבודה שקיבל, ועובד קונה אותו – בפועל הוא על פי רוב עובד אצל מעסיק אחר שהוא לא המעסיק הרשום, ומקבל את שכרו במזומן. מכיוון שבעל ההיתר צריך לשלם עליו פנסיה וכו', הרבה פעמים מחיר ההיתרים מגלם בתוכו גם את הסכומים הללו. כעת, תיאורטית – מעסיק שימכור את ההיתר, מת"ש (מדור תשלומים ברשות האוכלוסין וההגירה, נ.כ.) יוכלו לבדוק האם הוא אכן זה ששילם את המשכורת".

לדבריו, יכול להיות שהמכשול הנוסף הזה על מנגנון הסחר בהיתרים יביא לירידה בתופעה, אך לחילופין ייתכן גם שהסוחרים ימצאו דרכים לעקוף אותו באמצעות מניפולציות כאלה ואחרות על השכר שחלקו ישולם במזומן וחלקו בהעברה בנקאית או לחילופין שהעובדים ידרשו להעביר את השכר שקיבלו במזומן כחלק מדמי התיווך, על מנת שישולם להם חזרה באמצעות העברה בנקאית. בכל מקרה, מבהיר כהנא, כי קו לעובד תומכים כאמור במעבר לתשלום שכר מסודר באמצעות העברות בנקאיות וסבורים שייטיב עם העובדים בטווח הארוך והקצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!